اخبار بین المللیویژه

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا برای پرداخت غرامت به چهار قربانی خشونت خانگی در روسیه

وکلاپرس- دادگاه حقوق بشر اروپا به روسیه دستور داده است به چهار قربانی خشونت خانگی غرامت بدهد؛ از جمله به زنی که شوهرش دستش را قطع کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایندیپنت در سال ۲۰۱۷ وقتی مارگاریتا گریچوا به شوهرش گفت طلاق می‌خواهد، شوهرش او را دزدید و به جنگلی برد و با تبر به وی حمله کرد. دست چپ او کامل قطع شد و پزشکان مجبور شدند آن را دوباره سر جایش بدوزند و دست راستش را هم با برسازه (پروتز) درست کردند.

دمیتری گریچف در محاکمه خود در دادگاه مدعی شد با درخواست طلاق زنش احساس کرده زندگی‌اش به پایان رسیده است. او به ۱۴ سال زندان محکوم شد. خانم گریچوا رفتار خشونت‌آمیز شوهرش را به پلیس گزارش داده بود، اما مدعی شد پلیس به او توجهی نکرده است.

دست مصنوعی مارگاریتا گریچوا قربانی خشونت خانگی در روسیه
دست مصنوعی مارگاریتا گریچوا قربانی خشونت خانگی در روسیه

روسیه دو ماده از پیمان حقوق بشر اروپا را نقض کرده است

دادگاه حقوق بشر اروپا به مقام‌های روسیه دستور داد بابت هزینه‌های پزشکی، قطع درآمد و آسیب‌های غیرمالی به خانم گریچوا حدود ۳۷۰ هزار یورو غرامت بدهد. این کشور باید به سه زن دیگر نیز که قربانی خشونت خانگی بوده‌اند ۲۰ هزار یورو ب‍پردازد.

این دادگاه از روسیه خواست برای جلوگیری از چنین حملات خشنی به زنان در این کشور اقدامات فوری انجام دهد و هم‌چنین از «‌میزان سرسام‌آور» خشونت خانگی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید:

روسیه در گذشته با درخواست‌های غرامت مخالفت کرده بود و گفت این کشور بابت ارتکاب خشونت خانگی افراد مسئولیتی ندارد.

اما طبق حکمی که دادگاه حقوق بشر اروپا صادر کرده است؛ روسیه دو ماده از پیمان حقوق بشر اروپا را نقض کرده و به گفته این دادگاه میزان خشونت خانگی در روسیه بالا است.

طبق قوانین روسیه اگر خشونت خانگی منجر به بستری شدن قربانی در بیمارستان نشود، جرم جنایی به شمار نمی‌آید

ماری داوتین یکی از وکلای این زن در فیسبوک نوشت «‌آسیب دیدن شدید تمامی این زنان نتیجه انفعال دولت در برخورد با خشونت خانگی است.»

روسیه در سال ۲۰۱۷ با تصویب قانونی، مجازات‌های مرتکبان خشونت خانگی را کاهش داد و طبق این قانون اگر خشونت خانگی منجر به بستری شدن قربانی در بیمارستان نشود، جرم جنایی به شمار نمی‌آید و بنابراین کیفر آن هم کم‌تر است.

منبع: ایندیپنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا