اخبار کانون هاویژه

جلیل مالکی: وکیل علاوه بر مرجع قضایی، باید در مقابل موکل نیز مستقل عمل کند

رییس کانون وکلای مرکز: وکیل دادگستری مستخدم موکل نیست که هر حرف او را بپذیرد.

وکلاپرس- دکتر جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای مرکز، در مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان وکالت نکاتی در باره اخلاق وکالت و وکالت حرفه ای را به کارآموزان متذکر شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر مالکی در این مراسم که به علت رعایت پروتکل های بهداشتی در دو روز متوالی (٢۴ و ٢۵ بهمن ماه ١۴٠٠) برگزار شد، در تاکید بر اصول حرفه ای نهاد وکالت، عملکرد رئیس کانون خراسان  را در امتناع از اجرای تعلیق وکیل توسط دادگاه عمومی و بدون حکم محکمه انتظامی وکلا شایسته تقدیر برشمرد.

دکتر جلیل مالکی در مراسم تحلیف تعداد ١٨۴ نفر از کارآموزان وکالت گفت: امروز روز تحلیف کارآموزان محترم وکالت دادگستری است. کارآموزانی که تا لحظاتی دیگر شرافت خود را وثیقه می گذارند و سوگند یاد می‌کنند که نظامات و قوانین را محترم شمارند، برخلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدامی انجام ندهند به جز احقاق حق و رسیدن به عدالت منظور دیگری نداشته باشند و کارآموزانی که سوگند یاد می‌کنند از اعمال نظرات سیاسی و شخصی و انتقام جویی و کینه توزی در امر وکالت اجتناب نمایند و حتی در امور شخصی راستی و درستی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

آموزه های سوگند وکالت امروزه مبنای اخلاق و رفتار حرفه‌ای وکیل دادگستری است

آموزه های سوگند وکالت امروزه مبنای اخلاق و رفتار حرفه‌ای وکیل دادگستری در کشور ماست و ضرورت دارد که همه ما نسبت به آن پایبند باشیم. اگر خدای ناکرده لحظه‌ای غفلت کنیم و آموزه های سوگند وکالت را فراموش کنیم سرنوشتی برای ما رقم خواهد خورد که نتیجه‌ای آن از دست دادن اعتماد عمومی مردم به وکیل دادگستری و نهاد وکالت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ایشان در ادامه افزودند: صرف نظر از ضمانت اجرای اخلاقی این سوگند که طبیعتا هر وکیل قسم خورده ای باید ملتزم به آن باشد، ضمانت اجراهای انتظامی در مقررات وکالت برای این سوگند در نظر گرفته شده که نقض حتی یک بند آن موجب شدیدترین مجازات انتظامی است. بنابراین از همه شما عزیزان درخواست می‌کنم که آموزه های این سوگند را که امروز در قالب اخلاق حرفه‌ای تبدیل به یک منشور گردیده و در قالب نظامات به تصویب هیات مدیره رسیده است را رعایت کنید تا انشاالله موجبات سرافرازی شما و نهاد مستقل وکالت دادگستری فراهم گردد.

تمایز یک وکیل حرفه‌ای از غیر حرفه ای

نکته آخر تاکید بر رعایت رفتار حرفه‌ای است. اخلاق حرفه ای امر بدیهی است که همه ما باید رعایت کنیم و اما رعایت رفتار حرفه‌ای در کنار اخلاق حرفه‌ای باعث خواهد شد که تشخص وکیل دادگستری در جامعه دوچندان شود. رفتار حرفه‌ای مجموعه رفتار و اقوالی است که یک فرد حرفه ای را از یک فرد غیر حرفه و آماتور متمایز می سازد.

بیشتر بخوانید:

این رفتار گاهی در مقابل همکاران قضایی رعایت می شود که نمونه بارز آن کمک به قاضی در کشف حقیقت و پرهیز از هر اقدامی است که موجب انحراف پرونده از مسیر درست ان شود و یا اقداماتی که موجب اطاله دادرسی می شود. رفتار حرفه ای در مقابل موکل و طرف دعوا از دیگر مواردی است که تمایز یک وکیل حرفه‌ای از غیر حرفه ای را نشان می دهد.

وکیل دادگستری مستخدم موکل نیست

باید توجه داشت که استقلال وکیل فقط در مقابل مرجع قضایی نیست؛ بلکه استقلال وکیل در مقابل موکل هم باید رعایت شود. توجه داشته باشیم که وکیل دادگستری مستخدم موکل نیست که هر حرف او را بپذیرد. وکیل قراردادی دارد و باید در راستای احقاق حق موکل در چهار چوب قوانین و مقررات همه توان خود را به کار گیرد ولی این تعهد قراردادی و قانونی به معنای این نیست که هر خواسته غیر قانونی موکل را اجابت نماید.

بیشتر بخوانید:

همچنین وکیل باید در مقابل طرف دعوی یا وکیل طرف دعوی رفتار حرفه ای داشته باشد. نهایت احترام را رعایت نماید و از کینه توزی و انتقام جویی بپرهیزد.

و بالاخره رفتار حرفه ای در مقابل نهاد وکالت که امروز از اهمیت بیشتری برخوردار است ایجاب می‌کند که لحظه‌ای نهاد وکالت و کانون های وکلای دادگستری را تنها نگذاریم هوشیار باشیم و بی‌تفاوت نسبت به تهدیداتی که استقلال نهاد وکالت را هدف گرفته است نباشیم.

مواخذه رئیس کانون خراسان بدلیل امتناع از اجرای تعلیق وکیل توسط دادگاه عمومی

امروز رئیس محترم کانون خراسان بدلیل امتناع از اجرای تعلیق وکیل توسط دادگاه عمومی و بدون حکم محکمه انتظامی وکلا، مورد مواخذه قرار گرفته است. رفتار حرفه ای وکیل در مقابل نهاد وکالت حمایت از مدیرانی است که زیر بار نقض استقلال وکیل و کانون وکلا نمی روند و اجازه نمی دهند که امنیت حرفه ای وکیل دادگستری از بین برود.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

یک دیدگاه

  1. آقای جلیل مالکی، مصدق کهنمویی در سخنرانی تحلیف رییس مرکز وکلا صریحا دستور طراحی طرح برای ادغام کانون در مرکز وکلا داد،و گفتند مجلس هم ظرفیت تصویب این طرح رادارد (که باتصویب طرح تسهیل گزافه نیست) استقلال ما در مقابل موکل پیشکش نگذارید کارمند قوه بشویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا