اخبار اسکوداویژه

جعفر کوشا خطاب به مرتضوی مقدم: محاکمی از قبیل شعبه ۱ و ۱۵ دادگاه انقلاب کرج و تهران از پذیرش وکیل انتخابی امتناع می‌کنند

وکلاپرس- رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در نامه ای خطاب به رئیس دیوان عالی کشور از رویه عدم پذیرش وکلای انتخابی در محاکم دادگستری انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای به رئیس دیوان عالی کشور ضمن نام بردن از شعبه یک دادگاه انقلاب کرج و شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به عنوان دو دادگاهی که از پذیرش وکلای انتخابی متهمان خودداری می کنند، از حجت الاسلام مرتضوی مقدم درخواست کرد به پیگیری این رویه خلاف قانون بپردازد.

بیشتر بخوانید:

در این نامه از اعمال فراقانونی تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری انتقاد و «حضور وکیل منتخب متهم در دادرسی»  سبب مشروعیت بخشی به آرای محاکم و دادگاه‌ها دانسته شده است.

متن نامه به شرح زیر است:

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم

رئیس دیوان عالی کشور

با توجه به اصل یکصد و شصت و یکم قانون اساسی و همچنین آیین نامه اجرایی نحوه ی نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم، به استحضار میرسانم برابر گزارشهای متعدد دریافتی از همکاران محترم وکیل برخی از دادگاههای انقلاب از جمله شعبه ی یکم دادگاه انقلاب اسلامی کرج و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با وجود تصریح تبصره ماده ی ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر استفاده از وکلای واجد این ماده در مرحله تحقیقات مقدماتی از پذیرش و کلای انتخابی متهمان خودداری می نمایند.

با توجه به اینکه وجود و حضور وکیل منتخب متهم در دادرسی سبب مشروعیت آرای دادگاهها خواهد بود و همچنین وظایف نظارتی آن مقام محترم بر محاکم شایسته است، دستور فرمایید تدابیری اتخاذ شود تا دادگاههای مزبور و همچنین سایر مراجع از ایجاد رویه های خلاف قانون که موجب ضربه زدن به حیثیت دستگاه قضایی می گردد، خودداری و پذیرش وکیل انتخابی متهم بدون ایجاد مانع انجام پذیرد.

مزید امتنان خواهد بود دستور فرمایید عوامل تحت امر نتیجه اقدامات و دستورات حضرت عالی را در این خصوص به این اتحادیه اعلام و منعکس نمایند.

جعفر کوشا

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا