اخبار بین المللی

توقف موقت اخراج پناهجویان افغان از آلمان / بازداشتگاه‌های ویژه برای پناهجویان اخراجی

وکلاپرس- دیوان دادگستری اروپا انتقال یک تبعه اخراجی اهل افغانستان در شهر هانوفر آلمان به زندان عادی را غیرقانونی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دویچه وله فارسی، طبق دستورالعمل اتحادیه اروپا، پناهجویان یا مجرمانی خارجی که قرار است اخراج شوند، تا زمان خروج باید در بازداشت‌گاه‌های ویژه‌ نگهداری شوند.

همچنین دستورالعمل اتحادیه اروپا تصریح می‌کند در صورت عدم وجود چنین بازداشتگاهی، زندانیان در انتظار اخراج می‌توانند در زندان‌های عادی اما جدا از سایر زندانیان اسکان داده شوند.

بیشتر بخوانید: چراغ سبز وکیل لهستانی برای پناهجویان

این دستورالعمل برای دوره‌های استثنایی و موارد اضطراری نیز به شکل موقت صدق می‌کند؛ به عنوان مثال در صورت نبود امکانات کافی برای اسکان دادن “عده بیش از حد و غیرقابل پیش‌بینی اتباع کشورهای ثالث که بازگشت آنها باید تضمین شود”. مقامات قضایی باید در هر مورد جداگانه بررسی کنند که آیا چنین شرایط اضطراری وجود دارد یا خیر.

اخراج سالانه پناهجویان مجرم از آلمان

آلمان هرساله گروهی از پناهجویانی را که تقاضای اقامت‌ آنها قبول نشده یا اتباع خارجی را که اقدام به عملی مجرمانه کرده‌اند، از این کشور اخراج می‌کند. این افراد تا هنگام خروج در بازداشت‌گاه‌هایی اسکان داده می‌شوند که صرفا برای آنها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: احتمال خروج برخی از وکلای افغانستانی از این کشور توسط آلمان

در نخستین نیمه سال جاری میلادی پنج ‌هزار و ۶۸۸ نفر از آلمان به کشورهای زادگاهشان یا به کشور ثالث بازگردانده شده‌اند. این تعداد به نسبت شش ماه اول سال گذشته افزایش داشته است.

سال گذشته بازپس فرستادن پناهجویان و مهاجران غیرقانونی از آلمان به دلیل شیوع پاندمی کرونا دچار وقفه شده بود. این روند در سال ۲۰۲۱ مجددا افزایش داشت.

توقف موقت اخراج پناهجویان افغان با سقوط دولت افغانستان

اما با سقوط دولت افغانستان و افتادن این کشور به دست طالبان، بازگشت دادن پناهنجویان افغان از آلمان متوقف شد.

ژان ریچارد د لا تور، دادستان دیوان دادگستری اروپا گفته است که مقررات آلمان در سال ۲۰۱۹ که اجازه بازداشت در زندان‌ها در شرایط اضطراری را تا ژوئیه ۲۰۲۲ می‌دهد، در این مورد صدق نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای مرکز برای مشاوره حقوقی به پناه‌جویان افغانستانی اعلام آمادگی کرد

هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان که پیش از این بر اخراج مجرمانی که به عنوان پناهجو در این کشور اقامت دارند، به شدت مصر بود، اعلام کرد که اخراج پناهجویان افغان که پناهندگی‌شان در آلمان رد شده، موقتا متوقف خواهد شد.

به گفته وزارت کشور آلمان عده این افراد در حال حاضر تقریبا ۳۰ هزار نفر است. با این حال از سال ۲۰۱۶ تنها ۱۰۰۰ مهاجر أفغان به کشورشان بازگردانده شدند که بیشتر آنها مرتکب جرائم سنگین شده‌ بودند.

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا