اخبار کانون هاویژه

تشکیل پرونده برای خانواده چهار قربانی متروپل در کانون وکلای خوزستان/احتمال تشکیل ۵۰ پرونده معاضدتی

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان از تشکیل پرونده برای خانواده چهار قربانی ساختمان متروپل آبادان و احتمال تشکیل ۵۰ پرونده معاضدتی درباره این موضوع خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، سید یزداله طاهری‌نسب در بیان اقدامات انجام شده برای خانواده قربانیان حادثه متروپل از پیش بینی ۵۰ پرونده معاضدتی برای فوتی‌ها و زیان‌دیدگان خبر داد و اعلام کرد: مکانی برای دسترسی بیشتر وکلای معاضدتی به خانواده قربانیان پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید:

سید یزداله طاهری‌نسب بیان کرد: متروپل یکی از حوادثی است که تبدیل به مصیبت ملی شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از هموطنان جانشان را از دست داده یا مجروح شده و یا اموالشان را از دست دادند.

وی افزود: بر اساس قانون یکی از وظایفی که بر عهده کانون وکلای دادگستری است “معاضدت قضایی” و کمک حقوقی به افرادی است که به دلایل مالی یا شرایط اضطرار نیازمند کمک هستند.

طاهری‌نسب اضافه کرد: در حادثه متروپل نیز کانون وکلا پس از وقوع حادثه درصدد کمک به زیان دیدگان برآمد؛ البته با توجه به اینکه زیان‌دیدگان و قربانیان به صورت تدریجی مشخص می‌شدند در روزهای اول حادثه کمک به آنها در عمل ممکن نبود اما هفته گذشته پس از جلسه با اعضای هیات مدیره کانون و دادستان مرکز استان، کانون وکلا فعالیت عملی خود را برای اعطای خدمات حقوقی و وکالت زیان‌دیدگان این حادثه اعلام کرد.

به گفته وی، برخی مقامات فعلی و قبلی در سطح مدیریت شهرستان آبادان در این حادثه متهم هستند، به همین دلیل مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به این پرونده در صلاحیت دادسرای مرکز استان است.

مکانی برای دسترسی بیشتر وکلای معاضدتی به خانواده قربانیان پیش بینی شده است

وی همچنین گفت: برای دسترسی بیشتر وکلای معاضدتی به خانواده قربانیان، مکانی در آبادان برای مراجعه آنها پیش‌بینی شده است تا بتوانند برای تشکیل پرونده اقدام کنند، بر همین اساس بهنام جلیلیان نماینده کانون وکلا در آبادان به همراه سه نفر دیگر از همکاران در این محل مستقر شده‌اند.

طاهری‌نسب اضافه کرد: در مرحله بعدی قرار است اطلاعات مراجعان و زیان‌دیدگان دیگری که خواستار وکیل معاضدتی هستند جمع‌آوری شود و میزان خسارت وارده و حوادثی که منجر به خسارت برای افراد یا فوت و صدمه آنها شده نیز احصا شود؛ البته تمرکز کانون بیشتر بر روی فوتی‌ها و صدمات جانی است.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه انتخاب وکیل معاضدتی برای زیان‌دیدگان امری اختیاری است و براساس قانون آنان اختیار استفاده از خدمات معاضدتی دارند، ادامه داد: تاکنون چهار خانواده از قربانیان حادثه متروپل تقاضای وکیل معاضدتی کردند و برای آنها پرونده تشکیل شده است اما پیش بینی ۵۰ پرونده معاضدتی برای فوتی‌ها و زیان‌دیدگان شده است.

از فوت عبدالباقی مالک برج متروپل اطمینان حاصل کردیم

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان در ادامه با بیان اینکه از فوت عبدالباقی مالک برج متروپل اطمینان حاصل کردیم، گفت: در گفت وگویی که با مقامات قضایی داشتیم، فوت مالک این ساختمان را به صورت شفاهی اعلام کردند؛ البته اسنادی مشاهده نکردیم ولی معتقدیم که مقامات قضایی به دنبال نفع عمومی هستند.

وی با اشاره به انجام آزمایشات علمی برای احراز هویت مالک متروپل، افزود: رشته‌ای با عنوان پلیس علمی یا علوم جرم‌یابی وجود دارد که شیوه‌های مختلف برای تشخیص هویت یک فرد فوت شده را مطرح می‌کند، علاوه بر بررسی لباس‌ها و شناسایی توسط بستگان، پیکرنگاری و چهره‌نگاری نیز امکان‌پذیر است.

طاهری‌نسب اضافه کرد: در این مورد علاوه بر روش های عرفی شناسایی جسد، آزمایش DNA و انگشت‌نگاری جسد و تطبیق آن با آثار مسلم انگشت وی در پای اسناد، انجام شده است که اطمینان در احراز  فوت  می‌کند. علاوه بر این، نشانه‌ها و قراین دیگری نیز همچون فیلم دوربین مداربسته ساختمان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

وی درباره شایبه‌هایی که نسبت به فوت مالک متروپل ایجاد شده، نیز توضیح داد: فوت مالک متروپل نه تنها نفعی ندارد، بلکه  جبران خسارت را با تعلل و دشواری و پیچیدگی‌هایی روبه رو می‌کند.

اختلاف نظر درباره پرداخت‌کننده خسارت وجود دارد

طاهری‌نسب ادامه داد: طبق قانون، مقصر باید خسارت‌ها را جبران کند که در این زمینه برخی معتقدند باید از اموال مالک جبران خسارت صورت گیرد و برخی می‌گویند که باید بین مقصران سهم بندی شود.

وی با بیان اینکه هنوز پرونده این حادثه را مشاهده نکردم، افزود: تحقیقات هنوز در جریان است، بعد از اتمام تحقیقات کیفرخواست صادر و در دادگاه حکم صادر می‌شود، بنابراین در صورتی که مالک به عنوان مقصر شناخته شود، جبران خسارت از اموالش صورت می‌گیرد، البته مالک به دلیل فوت قابل تعقیب کیفری نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ظهر روز دوم خرداد ریزش کرد. تا ظهر روز دوشنبه ۱۶ خرداد، پیکر ۴۱ نفر از جانباختگان از زیر آوار خارج و هویت آنها شناسایی شده است. دراین حادثه ۳۷ نفر نیز مصدوم شدند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا