اخبار مجلس شورای اسلامی

تداوم اظهارنظرهای عجیب ابوترابی: کمترین سرانه‌ وکیل دنیا نسبت به پرونده را داریم

وکلاپرس- ابوترابی نماینده اصفهان در حمایت از طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار نکات و آماری را بدون منبع و مرجع بیان کرد که پیشتر درباره آنها اعداد و ارقام دیگری را ذکر کرده بود.

ابوالفضل ابوترابی(نماینده مجلس شورای اسلامی) که چندی است اظهارنظرهای وی درباره حرفه وکالت دستمایه طنز برخی وکلای دادگستری قرار گرفته است، در اظهارنظر جدیدی به فارس گفته است:
«رفع انحصار از بازار حقوقی نکته‌ خیلی مهمی است. اینکه بیاییم سهمیه‌ای در هر سال تعیین کنیم و تعداد تعیین کنیم اصلاً در دنیا منسوخ شده است. ما در حال حاضر در ایران کمترین سرانه‌ وکیل دنیا نسبت به پرونده را داریم در نتیجه این باعث می‌شود که این قدر هزینه‌ی وکالت بالا برود.»

 

بیشتر بخوانید: اظهارنظر عجیب یک نماینده مجلس: قانون وکلا یکی از بدترین قوانین است

این در حالی است که این نماینده مجلس در تاریخ ۳ خرداد گفته بود: «از نظر تعداد پرونده به جمعیت، ایران بین سه کشور اول دارای پرونده زیاد است.»

ده میلیون تومان برای مشاوره زبانی وکلا!

ابوترابی افزود: حتی برای مطالعه‌ی ساده‌ی پرونده بعضی از وکلا تا ده میلیون تومان مطالبه می‌کنند که صرفاً بخوانند و یک مشاوره‌ زبانی فقط داشته باشند. حالا ما آمدیم و گفتیم از این به بعد یک امتحان برای وکالت گرفته شود و هرکس در این آزمون نمره ۷۰ به بالا را آورد پروانه وکالت بگیرد چه یک نفر چه صدهزار نفر، دیگر از تعداد و سهمیه و … خبری نباشد.

بیشتر بخوانید: بیکاری مطلق ۱۸۰ وکیل از ۲۷۰ عضو کانون وکلای چهارمحال و بختیاری

نصاب شناور اتفاقا موجب بالاتر رفتن کیفیت جذب وکیل می‌شود!

ابوترابی انحصار وکلا و عدم دسترسی جمع قابل توجهی از مردم به خدمات حقوقی را از تبعات رویه جاری در جذب وکلا دانست و در پاسخ به برخی ایرادهای مطروحه به طرح تسهیل مجوزهای کسب وکار مبنی بر کاهش کیفیت مشاغل گفت: هیچ تأثیری نمی‌گذارد چون تعیین صلاحیت علمی با آزمون صورت می‌گیرد، یعنی یک آزمونی برگزار می شود و در صورت دریافت نمره قبولی فرد می تواند مشغول به کار شود.

بیشتر بخوانید: جلیل مالکی: با معیار نصاب شناور طرح تسهیل نه تنها نخبگان جذب نخواهند شد، بلکه ضعیف‌ترین‌ها در آزمون وکالت پذیرفته خواهند شد

ابوترابی در ادامه بیان کرد: اتفاقا با این آزمون و نحوه جدید کیفیت هم بالاتر می‌رود، چرا که هر کس وارد بازار کار می‌شود می‌توان مطمئن بود سواد لازم را دارد. مهم این است که انحصار شکسته شود و سهمیه انحصاری که توسط خود وکلا تعیین می‌شد و آن‌ها می‌آمدند تعداد را تعیین می‌کردند، شکسته شود چون سرشار از فساد و رانت بود و علاوه بر آن جلوی ورود جوانان را به بازار کار می‌گرفت.

لازم به ذکر است این نماینده مجلس پیشتر در اظهارنظرهای دیگری وکلا را دارای فرار مالیاتی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی برشمرده بود و در جایی دیگر «عدم قبول کارآموزان وکالت توسط وکیل سرپرست را موجب کمبود وکیل در کشور» دانسته بود.

برای آشنایی بیشتر با این نماینده مجلس لینک زیر را بخوانید:

ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح آموزش و پذیرش وکالت» کیست؟

 

‫۳ دیدگاه ها

  1. البته استناد ایشون به سرانه وکیل در ایران درست است . هرچند انتقاداتی به این موضوع و طرح مذکور وارد هست ولی باید قبول کنیم جامعه وکالت هم برنامه های جامعی برای فارغ التحصیلان حقوق یا حتی نحوه آزمون ( تستی و بعد تشریحی و مصاحبه ) یا نحوه آموزش کارآموزان در محاکم یا … ارائه نداده و کما کان این موضوع مانند سال های قدیم در حال انجام است ولی همه جهان تغییر کرده اند . نهاد وکالت در اکثر کشورهای جهان توانسته با فرهنگ سازی و کارهای تخصصی در جامعه اعتماد مردم و جامعه را جلب نماید ولی متاسفانه ما در ایران از چند دهمه قبل تا کنون نه فرهنگ سازی کردیم و نه توانستیم مانند بسیاری از کشورهای جهان به روز در این زمینه باشیم . پس در این راستا هم نباید به چنین طرح هایی انتقاد کنند .

  2. جناب اون سرانه آب که حضرتعالی اعلام نموده و طرفدارش هستید و به این بهانه وکالت می‌خواید به نابودی بکشید اون مال کشورهای اروپاییه که فرهنگ استفاده از وکیل دارند نه ایران که از هزار پرونده ۵۰تا وکیل داره پس خواهشاً از این اظهار نظر ها نکنید وکم ما رو حرص بدهید منی که سه ساله وکیل هستم ماهی به پرونده هم ندارم و دارم به فکراستخدام در اداره دولتی هستم

  3. در پاسخ به آقا یا خانم (۱ ) . دوست عزیز شما اگر تجربه و تبحر لازم رو داشته باشید و توانیی های بالایی در رشته حقوق دارا باشید و با دلسوزی پرونده ها رو پیگیری و اقدام کنید جزو وکلای حرفه ای تلقی می شوید و مشتری زیاد خواهید داشت . پس دغدغه شما بی مورد هست . ضمنا در هرجامعه ای نیاز به فرهنگ سازی جهت مراجعه خانواده ها به وکیل و پزشک دارد . همچنین سرانه وکیل در ایران برای هر ۱۰۰ هزار پرونده عدد ۶۹ هست ولی ما ره دوری نمی رویم و با عرض تاسف در عراق همسایه این عدد ۱۳۹ هست ( ما از اروپا و آمریکا و استرالیا نمی گوئیم که بالای ۲۵۰ هست این سرانه ) پس نگرانی امثال شما بی مورد هست . ما بسیار وکیل کم داریم ضمن اینکه باید حوزه وکالت تخصصی شود ( مثلا وکیل امور کیفری و وکیل امور تجاری و… ) باز بعد خواهید دید چقدر وکیل کم داریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا