ویژهیادداشت

تاثیر مرگ ملکه الیزابت دوم بر وکلای دادگستری

عنوان وکلای ارشد بریتانیا از QC به KC تغییر می کند

وکلاپرس- نظام دادرسی بریتانیا دست کم در حد تشریفاتی متکی بر اقتدار و اعتبار سلطنت است، با مرگ ملکه و جانشینی پادشاه، عنوان وکلای ارشد بریتانیا از QC به KC تغییر می کند.

وکلای دادگستری در بریتانیا

در نظام حقوقی بریتانیا اصولا دو دسته از فعالان حرفه حقوقی معادل وکیل دادگستری در نظام حقوقی کشور ما حضور دارند، باریسترها ( Barristers ) و سولیسیترها ( Solicitors )، که باریسترها از لحاظ درجه و صلاحیت در سطح بالاتری قرار می گیرند و می توان آن ها را معادل وکلای پایه یک دادگستری در ایران در نظر گرفت.

باریسترها به طور کلی پس از طی مراحل کارآموزی به عنوان Junior فعالیت می کنند مگر اینکه بتوانند مقام یا درجه مشاور ملکه یا پادشاه ( Queen’s Counsel به اختصار QC یا King’s Counsel به اختصار KC ) را کسب کنند و تبدیل به Senior یا ارشد بشوند.

QC یا KC یک مقام افتخاری است

درجه QC یا KC یک مقام افتخاری است که به پیشنهاد رئیس مجلس اعیان توسط ملکه به یک باریستر جونیور اعطا می شود، کسب این درجه به معنی حق الوکاله بالاتر و همچنین شانس بالاتر برای آن وکیل برای ورود به حرفه قضاوت است.

هرچند کسب مقام QC یا KC این تصور عمومی را ایجاد می کند که باریستر دارای تجربه و مهارت بالاتری است ولی اصولا برای اعطای این درجه هیچ مصاحبه یا آزمونی به منظور سنجش تجربه یا دانش باریستر مورد نظر انجام نمی شود.

از جمله با اعطای مقام QC یا KC باریستر از لباسی از جنس ابریشم استفاده می کند و به همین جهت هم اصطلاحا به اعطای درجه “دریافت ابریشم” ( Taking Silk ) و به باریستر QC یا KC “ابریشم” ( Silk ) گفته می شود.

تبدیل وکلای QC به KC با مرگ ملکه الیزابت دوم

در طول ۷۰ سال سلطنت ملکه الیزابت دوم، وکلای ارشد دارای عنوان Queen’s Counsel یا به اختصار QC بودند، ولی حالا با مرگ ملکه و جانشینی چارلز سوم به عنوان پادشاه بریتانیا عنوان آن ها به King’s Counsel یا به اختصار KC تغییر کرده است.

شورای عمومی وکلای انگلستان و ولز ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ پس از مرگ ملکه در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «دفتر سلطنتی به ما توصیه کرده است که عنوان مشاور ملکه (QC) با اثر فوری به مشاور پادشاه (KC) تغییر می کند. این تغییر خودکار است، بنابراین نیاز به فرمان جدید ندارد.»

این تغییر خودکارعناوین با مرگ پادشاه یا ملکه سابق به موجب قانون انتقال سلطنت مصوب ۱۹۰۱ میلادی ( Demise of the Crown Act 1901 ) اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید:

 

سیاوش هوشیار

وکیل دادگستری و روزنامه نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا