اخبار صنفی

نایب رئیس اسکودا: تاخیر در شروع کارآموزی به سبب افزایش ظرفیت و طولانی شدن زمان پاسخ به استعلام بوده است

وکلاپرس- نایب رئیس و سخنگوی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری درباره تاخیر در شروع کارآموزی پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال گذشته توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دانشجو ابراهیم کیانی درباره وضع فاصله شش ماهه بین زمان قبولی داوطلبان و شروع دوره کارآموزی آن‌ها اظهار داشت: این یک مسئله‌ی قانونی است که برای استعلامات در نظر گرفته شده است و مربوط به کانون‌های وکلا نیست.

به دلیل دو، سه برابر شدن ظرفیت، جواب استعلامات دیر آمد

وی در رابطه با نحوه گزینش در استان‌های مختلفت گفت: از مراجع ذی‌صلاح هر استان مانند دادگستری و اداره اطلاعات و مراجعی که قانون گفته است استعلام گیری می‌شود.

کیانی در رابطه با شروع کارآموزی افزود: کارآموزی پذیرفته‌شدگان از بیستم فروردین در برخی استان‌ها شروع شده است. همچنین به دلیل دو- سه برابر شدن ظرفیت، جواب استعلامات دیر آمد.

بیشتر بخوانید:

او در ادامه گفت: طبق ماده ۵ قانون تسهیل که با نام قانون تسهیل وکالت یاد می‌شود بیان می‌کند: «کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ­قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند.» ولی درحالی که ما آزمون را برگزار کرده‌ایم و استعلامات را هم گرفته‌ایم، همچنان از ما در باره دلیل تاخیر کوتاه در شروع کارآموزی سوال می‌شود.

وی تاکید کرد: قانون تسهیل تنها مربوط به کانون وکلا نیست و مراجع زیادی دارد.

مراحل دوره کارآموزی

نایب رئیس اسکودا درباره مراحل دوره کارآموزی تصریح کرد: طبق آئین‌نامه رئیس قوه قضاییه، دوره کارآموزی سه مرحله دارد.

مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت؛ در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به‌عمل‌آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل‌اعتراض در دادگاه عالی است.

بیشتر بخوانید:

مرحله دوم: کارآموز مدت شش ماه هر روز (به‌غیراز ایام تعطیل) تمام‌وقت اداری در مراجع قضایی حضور می‌یابد و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می‌نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام شرکت نموده و حضور داشته باشد. در صورت عدم تأیید کمیسیون کارآموزی، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چهار ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهند:

  • با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد.
  • در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد.
  • امور محوله از سوی کانون را انجام دهد.
  • گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

کیانی در رابطه با آزمون وکالت سال جاری گفت: آزمون کانون وکلا در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۳ برگزار خواهد شد؛ و سؤالات آزمون ورودی از میان منابع حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، متون فقه و اصول فقه خواهد بود.

منبع: دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا