اخبار کانون ها

بیانیه کانون وکلای چهارمحال و بختیاری درخصوص بحران کم آبی مناطق جنوبی کشور

وکلاپرس- کانون وکلای چهارمحال و بختیاری در بیانیه ای عامل بحران کم آبی اخیر مناطق جنوبی کشور را ناشی از سوء مدیریت ها در حوزه آب نظیر سدسازی، انتقال آب و… دانست.

به گزارش وکلاپرس در پی بحران اخیر کم آبی مناطق جنوب کشور، کانون وکلای چهارمحال و بختیاری با صدور بیانیه ای در همین راستا با انتقاد از سیاست های غلط در حوزه آب، از دستگاه قضا برخورد با مسئولینی که بحران پیش آمده ناشی از اقدامات غیر کارشناسانه ایشان بوده را مطالبه کرد.

همچنین پیش از این نیز برخی کانون های وکلای کشور از جمله کانون وکلای گیلان، مرکز و آذربایجان شرقی، اصفهان ، ایلام، خوزستان  در این خصوص بیانیه صادر کردند.

متن کامل بیانیه کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در راستای بحران کم آبی مناطق جنوبی کشور را در ادامه بخوانید:

بیانیه کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در راستای بحران کم آبی مناطق جنوبی کشور

متاسفانه در سالهای گذشته در سطح کشور شاهد برخی سوء مدیریت ها در حوزه آب نظیر سدسازی بی رویه،انتقال غیر کارشناسانه آب و حفر چاههای غیر مجاز بوده ایم که وجود خشکسالی های اخیر در کنار آن سبب پیامدهای سهمگین برای مردم شده است.

هم اکنون یکی از این پیامدها، درد و رنج مردم مظلوم و غیور خوزستان است. مردمی که در طول تاریخ با همه وجود در مقابل حملات و آسیب ها برای حفظ آب و خاک مملکت ایستاده و از جان خود گذشته اند.

اما اینبار دردمندی ایشان نه از سوی دشمن خارجی بلکه نشأت گرفته از سوء مدیریت داخلی است. بحران آب به فاجعه ای سهمگین برای این عزیزان بدل شده که ادامه آن نتایجی غیر قابل جبران در پی خواهد داشت.

این در حالی است که طی سنوات اخیر علی رغم انتقادهای سازنده، سیاست های غلط در حوزه آب نه تنها تغییر نکرده بلکه برخی پروژه های انتقال آب همچنان در حال تکمیل جهت بهره برداری است.

پروژه های انتقال آب نظیر تونل بهشت آباد و تونل گلاب از سرشاخه های کارون و زاینده رود که نتیجه ای جز خشکسالی گسترده، خشک شدن سفره های زیرزمینی و نابودی کشاورزی مناطق بسیار نخواهد داشت و ادامه این روند سبب خواهد شد تا در آینده ای نزدیک استانهای بیشتری با بحران مشابه روبرو گردند.

کما اینکه مدتهاست مردم و مسئولین استان چهارمحال و بختیاری نیز اعتراضات شدید خود را به انتقال بی رویه و غیر علمی آب رودخانه ها اعلام نموده و در آینده ای نزدیک نابودی کشاورزی ،زیست بوم و فاجعه ای عظیم را پیش روی خود می بینند.

مع الوصف با وجود هشدارهای مکرر چنین پروژه هایی بدون توجه به آثار هولناک و مخرب آنها همچنان در دست اقدام و تکمیل است. بدیهی است این نوع اقدامات با اصل ۱۵۶ قانون اساسی و قوانین و مقررات موضوعه در خصوص آب،حفظ حقابه و محیط زیست مغایرت دارد.

کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال و بختیاری ضمن تاکید بر حفظ حقوق عمومی ملت ،خواستار تغییر در برنامه ریزی ها و سیاست های اشتباه و غیر علمی در حوزه آب ،رعایت قوانین موضوعه در این زمینه و حفظ وضعیت تاریخی رودخانه ها،تالاب ها،سفره های زیرزمینی و …می باشد.

همچنین از کلیه دستگاههای قضایی، اجرایی و قانونی تقاضا دارد در راستای اعمال قانون اساسی و حفظ حقوق عمومی ملت ضمن برخورد با مسئولینی که بحران پیش آمده ناشی از اقدامات غیر کارشناسانه ایشان بوده نسبت به رسیدگی به معضل مذکور و رفع فوری آن گام برداشته و هر چه سریعتر موجبات تسلی خاطر مردم شریف خوزستان را فراهم سازند.

(کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال و بختیاری)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا