اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره آزمون وکالت تصویب شد

وکلاپرس ـ بررسی ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره آزمون وکالت در صحن علنی مجلس شروع به کار کرد.

به گزارش وکلاپرس، پیشنهاد حذف کل ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار درباره آزمون وکالت مطرح شده و در حال حاضر در حال بررسی از سوی موافقان و مخالفان است.

یکی از نمایندگان مجلس در موافقت با این پیشنهاد گفت: با دادن پروانه وکالت شغل ایجاد نمی شود.

ماده ۶ طرح تسهیل

ماده ۶- تبصره ماده (۱) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن اضافه می شود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کرده اند، قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده وزیر دادگستری است و وزارت مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند.

تبصره ۲- برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در تبصره (۱) تا پایان دوره قانون مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%) می باشد.

غضنفرآبادی نماینده مخالف ماده ۶ طرح تسهیل:

چرا یک نفر از کانون‌های سردفتران، کارشناسان رسمی یا وکلا به مجلس دعوت نشد تا مشکلات خود را بگویند؟

ما قرار است به عده زیادی از جوانان پروانه وکالت و کارشناسی رسمی و سردفتری بدهیم، این افراد وقتی وارد کار شوند و ببیند فضای کار برای آنها وجود ندارد سرخورده و ناامید می‌شوند.

برای همه مشاغل با یک فرمول و ساز و کار می‌خواهیم اشتغال‌آفرینی کنیم. چه کار کارشناسی‌ای در این مورد انجام شد است؟

علیرضا سلیمی، موافق ماده ۶: عدم افزایش جذب وکیل، بر خلاف اصل ۴۰ قانون اساسی است که می‌گوید:

هیچکس‏ نمی‏ تواند اعمال‏ حق‏ خویش‏ را وسیله‏ اضرار به‏ غیر یا تجاوز به‏ منافع عمومی‏ قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون جهش تولید از نمایندگان خواست با پیشنهاد رییس کمیسیون قضایی مجلس مخالفت کنند

زنگنه (سخنگوی کمیسیون جهش تولید) در صحن علنی مجلس گفت:

من رفتم و دیدم در کشورهای دیگر برای خرید یک موتور از وکیل استفاده می کنند. این به علت پایین بودن خدمات حقوقی در آن کشورها و تعداد بالای وکیل است.

زنگنه بدون اشاره به فرهنگ مراجعه وکیل در کشورهای مذکور و بیمه وکالت در کشورهای دیگر از نمایندگان مجلس خواست با بالا بردن تعداد وکیل در کشور موجب بالارفتن فرهنگ حقوقی کشور شوند.

پیشنهاد حذف کل ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار رأی نیاورد

ساعت ۹:۳۴ پیشنهاد حذف ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به رای گذاشته شد و تصویب نشد

پیشنهاد دهندگان برای گذاشتن کف نمره ۹ و کف ۵۰ درصد برای آزمون وکالت پس گرفته شد

ساعت۹:۳۶ : دو نماینده مجلس با نام های طغیانی و شادمهر پس از ارائه پیشنهادهای خود برای گذاشتن کف نمره ۹ و کف ۵۰ درصد برای آزمون وکالت پیشنهاد خود را پس گرفتند.

این پس گرفتن ها پس از آن بود که رییس مجلس از پیشنهاد دهندگان خواست به خاطر تکراراین پیشنهادات در مواد قبل، پیشنهاد خود را پس بگیرند

دو نماینده مذکور نیز پیشنهاد خود را پس گرفتند.

پیشنهاد کف نمره قبول ۶۵ درصد برای آزمون وکالت در صحن رأی نیاورد

پیشنهاد نماینده مجلس صباغیان برای تعیین کف نمره قبولی برای آزمون وکالت با ۶۵ درصد نمره کل به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد و مورد تصویب قرار نگرفت.

پیشنهاد نصاب کسب ۶۰ درصد نمره آزمون وکالت رد شد

 پیشنهاد نماینده مجلس ذاکر درباره نصاب کسب ۶۰ درصد نمره آزمون وکالت مطرح شد و نمایندگان مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند.

ذاکر در پیشنهاد خود گفت اگر قصد افزایش وکیل را داریم، می توانیم تعداد برگزاری آزمون در سال را بیشتر کنیم، چرا کیفیت قبول‌شدگان را پایین می‌آوریم؟

نماینده سلیمی پیشنهاد داد: قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس نتوانند پروانه وکالت را اخذ کنند

ساعت ۱۰:۰۰ :  سلیمی نماینده مجلس پیشنهاد داد سابقه قضاوت و نمایندگی نباید در کسب پروانه وکالت دخیل باشد و باید در طرح تسهیل این بیاید که قضات و نمایندگان مجلس نتوانند پس از بازنشستگی وارد عرصه وکالت شوند.

هنوز این پیشنهاد به رأی نمایندگان گذاشته نشده است.

مجلس با پیشنهاد حذف سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس در کسب پروانه وکالت موافقت کردند

ساعت ۱۰: ۱۰ دقیقه:  نمایندگان مجلس با ۱۴۰ رای با پیشنهاد حذف سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس موافقت کردند و این امتیاز برای قضات و نمایندگان مجلس حذف گردید.

ماده ۶ طرح تسهیل درباره نحوه پذیرش کارآموز و نصاب شناور آزمون وکالت تصویب شد

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کل ماده ۶ طرح تسهیل با موضوع جذب کارآموز وکیل از طریق نصاب شناور آزمون وکالت موافقت کردند.

بر این اساس در صورت تایید شورای نگهبان، آزمون وکالت بدون ظرفیت عددی برگزار خواهد شد و هر شخص بتواند ۷۰ درصد میانگین یک درصد برتر آزمون وکالت را کسب کند، به عنوان کارآموز وکالت پذیرفته خواهد شد

‫۳۹ دیدگاه ها

    1. تسلیت به خودت بگو که دیگه نمیتونی از انحصار استفاده کنی.تبریک به دانشجوهای حقوق که راه براشون هموار شد.ظرفیت نمیتونست تعیین کننده صلاحیت یا عدم صلاحیت علمی باشه.توی کار مشخص میشه که طرف چند مرده حلاجه به قول معروف.

    1. کانون وکلا باید آزمون ودومرحله ای کند و مرحله مصاحبه علمی با سختگیرانه اجازه ورود افراد بیسواد وله این حرفه ندهد.

  1. تبریک ب جامعه حقوق با تصویب این طرح مقدس مجلس شاهد رشد و بالندگی و رقابت و کیفیت بین وکلا ودر نهایت استقلال نهاد وکالت روبرو خوایم شد تشکر از مجلس انقلابی.

  2. این طرح هیچ کس نمیتونه ۷۰درصد بزنه. یعنی از ۱۲۰ سوال ۸۴ سوال بدون غلط. درواقع اسکودا به خواسته خودش رسیده. اگه طرح خوبی هست چرا مرکز وکلاماده ۱۸۷ اجرا نمیکنه. اگه بحث آشغال زایی هست قوه قضائیه چرا قاضی جذب نمیکنه چرا از ۷خان رستم براشون گذاشته تقریبا ۲۰ مرحله آزمون تحقیق گزینیش داره حال نمایندگان مجلس استخوان بر گلو خار برچشم دنبال پرتقال فروش میگردیم

    1. نگفته ۷۰ درصد بزنید.۷۰ درصده نمره ی یک درصد نفرات برتر ازمون. ینی اگه یک درصد اول میانگین ۶۵ درصد بزنن هفتاد درصدش میشه ۴۲ درصد تقریبا

      1. سلام مهناز خانم . خوب اگر با ۴۲ در صد باشد که قبل شوند که نگرانی برای اسکودا ندارد چون الان در بیشتر کانون ها امسال با میانگی حدود ۴۵ درصد هم قبول شدند . پس مشکل فقط برای ۳ یا ۴ یا ۵ درصد هست که اینقدر شلوغش کردند .

  3. در یک مسابقه تست زنی نمیتواند بار علمی افراد را مشخص کند چه بسا کسانی که یکسال خودرا حبس می کنند و خوب تست می زنند و در عمل بسیار ضعیف هستند و یک مسئله کوچک حقوقی را نمی توانند تجزیه تحلیل کنند و بر عکس آدمای باسواد وتوانمندی که نرسیدند بخوانند و بسزار قوی و باسوادند کار مجلس بسیار خوب اطت ارزیابی های پسینی را قوی تر کنیم نه قیف ورودی را
    احسنت به مجلس

  4. اگر کانون وکلا راست میگویند سازمان سنجش بدون اعلام قبلی از کلیه وکلای محترم موجود در کشور یک ازمون بگیرد تا بار علمی افراد مشخص شود و بدانند فقط زدن چند تست نشانه بار علمی ونزدن ان چند تست نشانه بی سوادی نیست
    لطفا به جامعه تحصیلکرده توهین نکنید

  5. متاسفم واقعا برای افکار خیلی ها وهمچنین نمایندگان لی سواد ملت با تصویب طرح تهسیل لیسانس بیکار رو به وکییییل بیکار تبدیل کرد . چرا نمیخواین بفهمین آخه؟؟؟

  6. وقتی انحصاردرمجوزمشاغل باشه رانت ایجاد می شودفساد واختلاف طبقاتی بوجود می آیدودنیا به کام یک عده کوچک میگردد بروید زندگی وکلا،سردفتران ،داروخانه دارها دفتر خدمات قضایی و معاینه فنی وصدورگواهینامه و…هرکدام ازلحاظ مالی اوضاع خوبی دارن چندتا از فامیل راهم سر کاربردن بعدکلی جوان فارغ التحصیل توکشوربیکار….

    1. کانون وکلا باید مصاحبه ی علمی بگیره حقوق مردم بازیچه نیست که دست یک مشت بیسواد بیافته که حتی به خودشون زور نمیدن دو صفحه کتاب بخونن

  7. اگه شما میتونستین قبول شی قطعا این موضع را نداشتین ،آیا ملتفطت هستین چقدر از دیگر رشته ها به سمت حقوق میان آیا خبر دارین تو عصر کرونا چه کسانی به جای چه کسانی آزمون دادن چقد بیسواد دارن پرورش مییابن فقط فکر خودتون مثل نمایندگان نباشین فکر کسانیکه سالهاست دارن مطالعه میکنن و عمرشونو گذاشتن هم باشین

  8. اونایی که موافق این طرحند چندسال دیگه میبینمتون که باز دارید ناله میکنید چون بیسوادید کسی بهتون پرونده نمیده یا جلوی وکلای باسواد تو دادگاه حرفی ندارید که دفاع کنید وکالت تلاش و مطالعه میخواد با تنبلی و طرح تسهیل و تن پروری ای که مجلس هم تشویقتون کرده به هیچ جا نمیرسید فقط براتون شغل کاذب ایجاد کرده تا دهنتونو ببندید

  9. بسیار عالی… البته اگر شورای نگهبان تایید کنه!… در بازار فرش فروشان یا طلافروشان یا… ممکن است چندین فروشگاه کنار هم باشند و سالهای سال شاکر و سپاسگزار خداوند هم باشند… زیرا هرکس رزق و روزی خودش را دارد و طبیعی است در صورت تلاش صادقانه بیشتر عایدی بیشتر نصیب خواهد شد… انحصار و تعیین ظرفیت عددی فقط فساد بیشتر به همراه دارد…

  10. خیلی جالبه ک با این طرح قاضی بازنشسته نمیتونه بدون آزمون پروانه وکالت بگیره اما مدیر دفتر همون قاضی میتونه بدون آزمون پروانه بگیره

    چه مجلس با سوادی
    چه قانون گذار قوی داریم ما

  11. به احتمال زیاد شورای محترم نگهبان به عنوان مرجع رسیدگی و تائید کننده نهایی مصوبات قانونگذار و در واقع دادگاه قانون اساسی ایران بنابر ایراداتی که از حیث قانون اساسی بر این طرح ها ( جذب سردفتر و وکیل ) وارد است طرح را جهت اصلاحاتی مجدد باز گرداند و بعید می دانم به این زودی ها به قانون تبدیل شود .

  12. متاسف باید بود به حال این نمایندگان بی سواد …..اندکی استدلال اندکی منطق ……تسلیت هم به جامعه حقوقی

  13. امیدوارم کانون های وکلا و مرکز مشاوران با برگزاری مصاحبه های علمی و گزینش های سخت و نفسگیر در اختبار مانع ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه وکالت را بشوند .

    1. نه که تا الان اینا که وارد شدن با سواد بودن.هیجای دنیا تست زدن دلیل بر سواد نیست از تمام وکیلای حاظر همین الان ازمون بگیرن رد میشن .خیلی هستن بدونه تخصص با روش های تست زنی میتونن تو هر ازمونی قبول بشن

  14. درود بر هموطنان گرامی
    متاسفانه فراوان دیده میشود که افراد با رانت و سهمیه هایی که هیچ برتری نداشته و فقط باعث تضییع حقوق دیگر افراد شایسته به عرصه وکالت وارد شده آمد ، توانایی تنظیم یک دادخواست راهم ندارند و تفاوت‌ها و اثرات قوانین حقوقی با قوانین کیفری راهم نمی‌فهمند ، پروانه پایه یک وکالت دادگستری را قاب کرده در خانه خود دارند ، اگر چنین لایحه ای پس از تصویب شورای نگهبان به قانون تبدیل شود ، میتواند رقابتی ایجاد کند که منجر به ارتقاع سطح علمی و عملی و البته حرفه ای در دنیای وکالت گردد .
    برای وکلایی که حرفه ای وکالت میکنند ، جای هیچ نگرانی نیست

    1. حرف دهنتو بفهم نسبت هایی که دادی به خودت منسوب میشود . فراوان شامل بسیاری از افراد حقوق دان میشود.

  15. مطمئنا کانون وکلا آزمون اختیار را آنقدر سخت بگیره که خیلی از کارآموزان را رد کنه وله نیست خودش که همان کاهش جمعیت وکلاست برسه

  16. چرا همچین طرحی برای پزشکان تصویب نمیشود یا مهندسان یا قضات یا معلمان و…. فقط وکالت و سر دفتری شد کسب و کار بقیه مشاغل فی سبیل الله کار میکنند

  17. خداروشکربااینکار انحصار ودستمزدهای نجومی سوءاستفاده بعضی وکلابه حداقل میرسه_خودم بابت یک پرونده حقوقی کلی هزینه وحق الوکاله پرداختم وبه نتیجه هم نرسید ولی بایک شکایت کیفری موفق به وصول حقم شدم

  18. سلام
    شورای نگهبان کلیات مصوبه را پذیرفت ، یعنی قانون شد، و شامل آزمون امسال هم می شود
    کل پیکره کانون وکلا و کارشناسان رسمی عوض می شود ، طوری خواهد شد که برای این که وکلای تازه کار بیکار نشوند ، کار به وکلا ارجاع خواهد شد با توجه به امتیاز ، مانند نظام مهندسی ، وکلایی که خیلی کار دارند صد در صد متضرر خواهند شد، به این صورت نخواهد بود که موکل دنبال وکیل بگردد ،فکر کن شهری که ۳۰ تا وکیل دارد و خیلی راحت کار قبول نمی کنند ، یه دفعه با ۳۰۰ تا وکیل مواجع می شود، خوب حق انتخاب از وکیل گرفته می شود، یه جوری وکیل توانمند و ناتوان را دیگه قابل تشخیص نمی شود ، وکلایی که با نفوذ کار خودشان را پیش می برند ، دستشان بسته خواهد شد، شک نکنید ، شاید این پروسه تا دو سه سال آینده خودش را نشان می دهد ، چون مصوبه مجلس بیشتر هوای مردم را دارد ، خیلی از دفاتر به این شکل کنونی بسته خواهد شد ، الان بعضی از وکلا یا پارتی یا نفوذ ، یا اسم ورسم ندارند ، ولی در ارجاع کار ، شرکت می کنند ، و قوه قضاییه برایشان کار ارسال می کند ، بلایی کا بر سر مهندسان نظام مهندسی آمده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا