اخبار بین المللیویژه

بایدن یک قاضی زن سیاه‌پوست را نامزد عضویت در دیوان عالی آمریکا کرد

وکلاپرس- رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یک قاضی زن سیاه‌پوست به نام کتانجی براون جکسن (Ketanji Brown Jackson) را نامزد عضویت در دیوان عالی این کشور کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز، جو بایدن  که در طول مبارزات انتخاباتی تاکید کرده بود که اگر فرصت حضور در کاخ سفید را بدست بیاورد، یک فرد آفریقایی-آمریکایی را به عضویت دیوان عالی در خواهد آورد؛  با انتصاب کتانجی براون جکسن به عنوان عضوی از دیوان عالی، در واقع به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرد.

بیشتر بخوانید:

کِتانْجی براون جکْسن (متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۰) حقوقدان آمریکایی است که به عنوان قاضی در دادگاه استیناف ایالات متحده برای ناحیه کلمبیا فعالیت می‌کند.

سوابق حرفه ای کتانجی براون جکسن

کتانجی براون جکسن متولد واشینگتن دی سی و بزرگ‌شده در شهر میامی از ایالت فلوریدا است. پدر وی از وکلای مطرح در شهر میامی بوده است.

کتانجی تحصیلات کارشناسی و مدرسه حقوق خود را در دانشگاه هاروارد به سرانجام رساند و در آنجا به عنوان یکی از دبیران نشریه نقد حقوق هاروارد فعالیت کرد. او کار حقوقی خود را با سه دوره کارآموزی نزد اشخاصی همچون استیون جرالد برایر، قاضی دیوان عالی ایالات متحده آغاز کرد.

در صورت تایید سنا، خانم بروان جکسن ۵۱ ساله قرار است جانشین استیون جرالد برایر، قاضی لیبرال شود که ژوئن آینده در سن ۸۳ سالگی پس از سه دهه عضویت در دیوان عالی به دلیل بازنشستگی از سمت خود کنار خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

جکسن از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نایب رئیس کمیسیون مجازات ایالات متحده بود. وی از سال ۲۰۱۶ او عضو هیئت ناظران هاروارد بوده‌ است و همچنین کتانجی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ به عنوان قاضی در دادگاه استیناف ایالات متحده برای ناحیه کلمبیا فعالیت می‌کند .

انتصاب جکسن به دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیای ایالات متحده آمریکا، که پس از دیوان عالی دومین دادگاه فدرال اثرگذار در ایالات متحده تلقی می‌شود، به عنوان آماده‌سازی برای ارتقای احتمالی او به دیوان عالی دیده شده است.

کتانجی براون جکسن (Ketanji Brown Jackson)

عضویت در دیوان عالی ایالات متحده یک منصب دائم العمر در بالاترین سطح دستگاه قضایی

عضویت در دیوان عالی ایالات متحده یک شغل دائم العمر در بالاترین سطح دستگاه قضایی این کشور است که طی دو قرن گذشته هرگز فرصت بهرمند شدن از آن برای یک قاضی زن سیاه‌پوست فراهم نشده است.

این در حالی است که از میان ۱۱۵ قاضی که تاکنون به عضویت دیوان عالی آمریکا در آمده‌اند تنها ۲ نفر سیاه‌پوست بودند و نکته جالب اینجاست که هر دوی آنها مرد بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گفته می‌شود که اعلام نامزدی کتانجی براون جکسن برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، به دلیل تنش‌های پیش از تهاجم روسیه به اوکراین به تعویق افتاده و دیرتر از موعد مقرر صورت گرفت.

نامزدی احتمالی جکسن به دیوان عالی مورد حمایت سازمان‌های لیبرال و مدافع حقوق مدنی قرار گرفته‌ است با این حال انتظار می‌رود که بررسی نامزدی این قاضی زن سیاه‌پوست به دلیل دسته‌‌بندی نزدیک رقبای سیاسی در سنا زمینه شکل‌گیری بحث‌های داغ و جنجالی در میان سناتورها را فراهم کند.

 بخشی از بیانیه‌ای کاخ سفید در معرفی کتانجی براون جکسن

کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن معرفی کتانجی براون جکسن به عنوان نامزد معرفی شده از سوی جو بایدن برای عضویت در دیوان عالی آورده است: «رئیس جمهور بایدن به دنبال نامزدی با اعتبار استثنایی، یک شخصیت استیضاح ناپذیر و فردی تزلزل ناپذیر و متعهد به حاکمیت قانون بود.»

در این بیانیه تصریح شده است: «او همچنین به دنبال نامزدی بود – بسیار شبیه به قاضی برایِر – که خردمند و عمل‌گرا باشد و درک عمیقی از قانون اساسی به عنوان منشوری برای آزادی پایدار داشته باشد. رئیس جمهوری فردی را جستجو می‌کرد که متعهد به عدالت و برابری در برابر قانون باشد و تأثیر عمیق تصمیمات دیوان عالی بر زندگی مردم آمریکا را به خوبی درک کند.»

بیشتر بخوانید:

براون جکسن در صورت تایید سنا، ششمین زنی خواهد بود که بر کرسی دائم العمر قضاوت در دیوان عالی ایالات متحده خواهد نشست، نهادی که اکنون از سه قاضی زن بهره‌مند است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا