رای

بازنشر یک دادنامه در پرونده اعتراض به قرار منع اشتغال به وکالت

وکلاپرس- با انتشار خبر منع اشتغال وکیل فرزانه زیلابی از حرفه وکالت، موجی از انتقادات نسبت به تصمیم بازپرس دادسرای اهواز شکل گرفته و برخی رسانه ها به انتشار نقض قرار مشابهی در حوزه قضایی شیراز پرداختند.

به گزارش وکلاپرس، در روزهای اخیر خبر صدور قرار نظارت قضایی مبنی بر منع اشتغال به وکالت برای فرزانه زیلابی (وکیل کارگران هفت‌تپه) باعث واکنش و اعتراض جمعی از وکلای دادگستری شده است.

در همین راستا پایگاه خبری اختبار رأی شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری دو شیراز مبتنی بر نقض قرار منع اشتغال به وکالت درباره وکیلی را منتشر کرده است

بیشتر بخوانید:

در این پرونده، شعبه بازپرسی قرار منع اشتغال به وکالت یک وکیل را به‌عنوان قرار نظارت قضایی صادر کرده بود که این قرار پس از اعتراض متهم در دادگاه کیفری دو شیراز نقض شد.

متن کامل رأی را در ادامه بخوانید:

اتهام ها:

  1. توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه
  2.  انتشار اکاذیب رایانه‌ای

بسمه تعالی

به تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۶ در وقت فوق‌العاده پرونده کلاسه ………… تحت نظر است. دادگاه با بررسی اوراق و مندرجات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه

در خصوص اعتراض آقای ………… نسبت به قرار نظارت قضایی (منع اشتغال و فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی) شماره …………  مورخ  ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ صادره از شعبه ………..  بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز، نظر به اینکه قرار صادره مغایر با شرایط قانونگذاری و اصل قانونی بودن جرم و مجازات است.

و مجازات بدون رسیدگی محمل قانونی ندارد، و از سوی دیگر مرجعی که پروانه وکالت را صادر کرده است همان مرجع نیز با توجه به تخلف انتظامی در شرایط قانونی و احراز آن می‌تواند به عنوان مرجع صالح در محرومیت دائم و موقت از شغل وکالت چه جزئی یا کلی و در قالب رای انتظامی اظهار و اتخاذ تصمیم نماید.

که با این اوصاف نه تنها دادسرا بلکه شعبه بازپرسی هم به هیچ وجه در مقام رسیدگی و صدور چنین قراری نیستند و نمی تواند در قالب قرار اقدام به ممنوعیت از شغل وکالت را صادر نماید.

بنابراین با توجه به اعتراض متهم و استدلال فوق به لحاظ اینکه قرارداد مذکور وفق مقررات قانونی اصدار نیافته است.

اعتراض به عمل آمده را وارد تشخیص، و مستند به مواد ۲۷۰ و ۲۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری نقض قرار معترض عنه صادر و اعلام می نماید. رای صادره قطعی است.

عزیز زارعی

رئیس شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری دو شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا