یادداشت

بابک خرمدین و مجازات قتل و معاونت در قتل فرزند

وکلاپرس ـ با به قتل رسیدن بابک خرمدین توسط پدر و مادر خویش(به استناد گفته رسانه ها) مجددا توجه عموم مردم به مجازات قتل و معاونت در قتل فرزند جلب شده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رکنا، روز گذشته خبر قتل فجیع بابک خرمدین، کارگردان سینما، منتشر شد.

نگاهی به واقعه قتل بابک خرمدین

بررسی‌ های اولیه نشان می‌ داد اعضای کشف‌ شده متعلق به مردی است که زمان زیادی از قتل او نمی‌ گذرد. به همین دلیل ماجرا به محمدجواد شفیعی، بازپرس کشیک دادسرای امور جنایی تهران، گزارش و به دستور او اعضای بدن کشف‌شده برای تشخیص هویت مقتول به پزشکی قانونی منتقل شد.

بیشتر بخوانید: توضیحات وکیل مادر « رومینا اشرفی » درباره حکم دادگاه کیفری یک استان گیلان

همزمان مأموران اداره دهم پلیس آگاهی به تحقیقات میدانی در این خصوص پرداختند. آنها با کنترل تصاویر ضبط‌شده دوربین مداربسته‌ای که در آن حوالی قرار داشت زن و مردی سالخورده را دیدند که ساعتی قبل کیسه محتوی بقایای جسد را در سطل زباله انداخته‌اند.

هنوز به‌درستی معلوم نبود آنها چه کسانی هستند و با چه انگیزه‌ای دست به این کار زده‌اند اما ساعتی بعد، از پزشکی قانونی و تشخیص هویت خبر رسید که اعضای بدن کشف‌شده متعلق به مردی ۴۸ساله به نام بابک خرمدین است.

آن‌طور که تحقیقات نشان می‌داد او کارگردان سینما و مدرس در زمینه فیلمنامه‌نویسی و بازیگری بود. در شرایطی که ۶‌ساعت از کشف اعضای بدن او می‌گذشت مأموران راهی خانه پدری‌اش در شهرک اکباتان شدند و در آنجا پدر و مادر سالخورده‌اش در اظهاراتی باورنکردنی اعتراف کردند که پدر بابک مرتکب قتل فرزند و مادر وی نیز به او در جریان این واقعه کمک می کرده است. آنها جسد فرزند خود را مثله کرده و در سه‌سطل زباله در سه‌نقطه شهر رها کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

جرم ارتکابی توسط متهمان پرونده بابک خرمدین چیست؟

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در رسانه ها، در این پرونده اتهام پدر بابک مباشرت در قتل عمدی بابک خرمدین و اتهام مادر بابک نیز معاونت در قتل فرزند خویش است

مجازات شخصی که فرزند خود را می کشد چیست؟

بر اساس ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی(مصوب ۱۳۹۲) «مجازات قتل عمدی در صورت تقاضای ولی دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، قصاص و در غیر اینصورت مطابق مواد دیگر این قانون از حیث دیه و تعزیر عمل می گردد.»

همانطور که در ماده بالا اشاره شده است با جمع سایر شروط قاتل قصاص شده و در صورت فقدان یکی از شروط قاتل به تعزیر و دیه محکوم می گردد. یکی از این شروط عدم وجود رابطه ابوت بین قاتل و مقتول است؛ یعنی در صورتی که قاتل پدر(یا اجداد پدری) مقتول بوده باشد قصاص نخواهد شد

ماده ۳۰۱ قانون مجازات(مصوب ۱۳۹۲):

قصاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ علیه نباشد و مجنیٌ علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد.

در این مورد نیز پدر بابک خرمدین قصاص نشده و به مجازات مذکور در ماده ۶۱۲ قانون مجازات(بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵) محکوم می شود:

ماده ۶۱۲ قانون تعزیرات(مصوب ۱۳۷۵):

هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در‌صورتیکه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال‌ محکوم می‌نماید.

مجازات قانونی مادر بابک خرمدین چیست؟

با فرض آن که مادر بابک خرمدین در صحت و سلامت عقلی مرتکب معاونت در جرم قتل فرزند خود شده باشد، مطابق بند ت ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی محاکمه و مجازات خواهد شد.

ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی:

در صورتی که در شرع یا قانون، مجازات دیگری برای معاون تعیین نشدهباشد، مجازات وی به شرح زیر است:

الف- در جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات یا حبس دائم است، حبس تعزیری درجه دو یا سه
ب- در سرقت حدی و قطع عمدی عضو، حبس تعزیری درجه پنج یا شش
پ- در جرائمی که مجازات قانونی آنها شلاق حدی است سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش
ت- در جرائم موجب تعزیر یک تا دو درجه پایینتر از مجازات جرم ارتکابی

تبصره ۱- در مورد بند(ت) این ماده مجازات معاون از نوع مجازات قانونی جرم ارتکابی است مگر در مورد مصادره اموال، انفصال دائم و انتشار حکم محکومیت که مجازات معاون به ترتیب جزای نقدی درجه چهار، شش و هفت است.

تبصره ۲- در صورتی که به هر علت قصاص نفس یا عضو اجراء نشود، مجازات معاون بر اساس میزان تعزیر فاعل اصلی جرم، مطابق بند(ت) این ماده اعمال می شود.

از این رو مجازات با توجه به اینکه مجازات جرم ارتکابی توسط پدر در دسته مجازات‌های تعزیری درجه چهار قرار می‌گیرد، مجازات مادر باید حبس تعزیری درجه پنج یا شش باشد که بیش از ۶ ماه تا ۵ سال حبس خواهد بود.

لازم به ذکر است امروز مطلبی به نقل از فخرالدین جعفرزاده (سرپرست سابق دادسرای جنایی تهران که اکنون وکیل دادگستری است)، در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن مجازات مادر به‌ عنوان معاون، بیش از ۱۵ سال حبس ذکر شده بود که بر اساس توضیحات بالا عدم صحت آن مشخص است.

‫۳ دیدگاه ها

  1. اصلا درست نیست اینجوری عدالت اجرا نمیشه بله درسته اگه قاتل پدر مقتول باشه قصاص نمیشه اما این قتل ها زنجیره ایه هم دخترش و کشته هم دامادش و پس حتما باید قصاص بشن

  2. مطمین باشید تا الان نصف مردم ایران از این قانونی که پدر به خاطر قتل فرزند اعدام نمی شود باخبر نبودند بعد از ماجرای رومینا و انعکاس خبری آن خیلی ها که قبلا با خبر نبودند مطلع شدند از آن و مطمین باشید از این به بعد شاهد قتل های بیشتری خواهیم بود کمان که این طور هم بود و بعد از جریان رومینا بلافاصله چندین مورد قتل های اینچنینی گزارش شد جالب این که این افراد اول از قانون اطمینان حاصل می کنند و با دانستن آن مبادرت به قتل می ورزند دیگه ایران جای امنی به خصوص برای دخترهای جوان نیست.مهم ترین جایی که فرد باید درش آرامش و امنیت روانی داشته باشد خانواده است.البته این مطلب به این معنی نیست که این خبرها نباید انعکاس پیدا کنند. کار باید از ریشه درست شود.

  3. مجازات عامل بازدارنده در وقوع جرمه، خود خداوند در قرآن گفته است قصاص برای حیات شماست،یکی بگه کجای قرآن گفته اگر پدری فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا