اخبار صنفی

بررسی چالش‌های صندوق حمایت در تهیه واکسن برای وکلای دادگستری در لایو اینستاگرامی

وکلاپرس شب گذشته مدیران صندوق حمایت وکلای دادگستری در لایوی اینستاگرامی به انتقادات پیرامون عملکرد این صندوق درخصوص تهیه واکسن برای وکلا پرداختند و مجددا بر آمادگی خود جهت خرید واکسن تأکید کردند.

به گزارش وکلاپرس، شب گذشته (۱۹ مرداد) دکتر سنجر فخری (مدیرعامل صندوق حمایت وکلای دادگستری)، سلیمان جعفری (نایب رییس صندوق حمایت وکلای دادگستری) و همچنین محمد شیوایی (دبیر کمیسیون حمایت و مدیر اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز) در لایو اینستاگرامی که به میزبانی دکتر حسن کیا برگزار شد، به موضوع تهیه واکسن برای وکلا پرداختند.

سنجر فخری: زور وکلا فقط به ما می رسد

سنجر فخری در ابتدا با اشاره به این موضوع که تهیه واکسن تشریفات پیچیده ای دارد گفت: وکلا اشتباه فشار عدم تهیه واکسن را به صندوق وارد می کنند و ما را مسئول می دانند. وکلا از لحاظ روانی تحت فشار هستند اما متاسفانه زور وکلا فقط به ما می رسد. خب گروهی به وزارت بهداشت نامه بزنند و اعتراض کنند.

وی افزود: تهیه واکسن ربطی به پول ندارد و ما مشکلی از این حیث نداریم. باتوجه به اینکه صندوق براساس اساسنامه چنین مجوزی ندارد، تصمیم داریم پول واکسن را در طول سال از وکلا دریافت کنیم.

دشواری شرایط درج شده حاکی از عدم همکاری وزارت بهداشت بود

مدیرعامل صندوق حمایت با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این نهاد گفت: اردیبهشت ماه به وزیر بهداشت نامه زدیم و ضمن معرفی صندوق حمایت، شرایط تهیه واکسن برای بخش خصوصی را جویا شدیم. آقای عمادالدین رحمانی نیز به عنوان نماینده ما معرفی شد. سپس همان نامه را به معاونت غذا و دارو (دکتر محمدرضا شانه ساز) نیز ارسال کردیم.

وی ادامه داد: ۹ خرداد نامه ای خطاب به دکتر رییسی زده شده و شرایط واردات واکسن به ما اعلام شد. دشواری شرایط درج شده حاکی از عدم همکاری وزارت بهداشت بود. ما تصور می کردیم وزارت بهداشت به شرکت های متخصص اجازه واردات واکسن داده است و ما می توانیم از آن ها واکسن بخریم.

فخری گفت: ۲ مردادماه نامه دیگری زدیم و شرایط اعلامی را غیرممکن عنوان کردیم و به موضوع اولویت قرار گرفتن وکلا تاکید کردیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

از واکسیناسیون هیأت مدیره کانون مرکز خبر ندارم

فخری در پاسخ به این پرسش که کدام وکلای هیأت مدیره کانون مرکز یا صندوق واکسن دریافت کرده اند گفت: از واکسیناسیون هیأت مدیره کانون مرکز خبر ندارم اما آقای جعفری چندروز گذشته از طریق سامانه عمومی واکسن دریافت کرده است.

هرکس توان تهیه واکسن دارد به ما اعلام کند

مدیرعامل صندوق حمایت در پایان صحبت هایش ضمن اعلام آمادگی برای تهیه واکسن وکلا گفت: پول واکسن آماده است و هرکس توان تهیه واکسن دارد به ما اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

شیوایی: امکان تهیه واکسن وجود داشت

محمد شیوایی در ادامه لایو به اقدامات انجام شده توسط کانون وکلای مرکز پرداخت و گفت: مکاتبات کانون وکلای مرکز، اسکودا و صندوق حمایت موجود است و مشابه نامه صندوق از کانون وکلای مرکز و اسکودا نیز ارسال شده بود. هر ۳ تقاضا فرآیندی را پشت سر گذاشته اند و بعد از دریافت نامه در دفتر معاونت ریاست جمهوری وقت، دستور صادر شد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر این مسئله که امکان تهیه واکسن وجود داشت افزود: براساس اطلاعات موثق تا به حال ۲ مورد واردات واکسن از طریق شرکت های خصوصی صورت گرفته است. در حال حاضر ۳ شرکت مجوز واردات واکسن دریافت کرده اند. ما طی ۲ ماه نمایندگی که داشتیم ۱۰ جلسه رفتیم.

درخواست تهیه دو واکسن چینی و آلمانی دادیم

او افزود: درخواست تهیه دو واکسن چینی و آلمانی دادیم. شرکت مذکور برای واکسن آلمانی ضمن موافقت، موضوع تامین بودجه ظرف ۴۸ ساعت را مطرح کرد. من از طریق واتساپ نامه و پیش فاکتور را به اعضای صندوق حمایت، کانون وکلای مرکز و اسکودا ارسال کردم. برای ۴۰۰ هزار دوز واکسن مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان مورد نیاز بود.

جان وکلا نباید در بوروکراسی اداری قرار گیرد

مدیر اداره حقوقی کانون وکلای مرکز ادامه داد: این قضیه مربوط به ۹ روز پیش است اما متاسفانه ایراد وارد کردند که نامه واتساپی است و رسمی نیست و لذا پیگیری ها به جایی نرسید. حتی تماس تلفنی هم برقرار شد ولی مورد توجه قرار نگرفت.

او ادامه داد: ما در شرایط فورس ماژور قرار داریم؛ وقتی مجرایی ایجاد می شود و از لحاظ مالی نیز خطری ندارد، نباید کار را نشدنی بدانیم و درگیر بوروکراسی اداری شویم. در شرایط بحرانی نیاز به ارتباطات داریم. من شخصا حاضر به پذیرش مسئولیت بودم. جان وکلا نباید در بوروکراسی اداری قرار گیرد و به نظرم عیبی ندارد در مواقع بحرانی برای جان وکلا لابی از نوع تجاری کنیم.

تزریق واکسن در شهرهای کوچک تر با تعامل و رایزنی حل شدنی است

شیوایی گفت: متاسفانه از جانب صندوق حمایت نامه ای به وزارت بهداشت رفته و خودمان اعلام ناشدنی بودن روند را کردیم! هم اکنون اعلام می کنم حاضرم شنبه در حضور مدیران صندوق به معاونت غذا و دارو برویم تا ببینیم تاییدیه می دهند یا خیر.

او ضمن اقدام قابل تقدیر برخی کانون ها درخصوص تهیه واکسن برای وکلا گفت: باید بپذیریم تزریق واکسن در شهرهای کوچک تر با تعامل و رایزنی حل شدنی است.

شرایط واردات واکسن در نامه وزارت بهداشت ناممکن نبود

فخری در واکنش به صحبت های وکیل شیوایی، اقدامات وی را مجهول عنوان کرد و گفت: ما نمی توانیم روی مجهولات تصمیم بگیریم زیرا اطلاعاتی از شرکت وجود نداشت.

شیوایی در پاسخ به فخری به بیان جزئیات نامه و پیش فاکتور که پیش تر برای صندوق ارسال کرده بود پرداخت و گفت: واکسن های انتخابی ما سینوواک و بایوتیک بود که همراه با رزومه و سابقه و نیز نام شرکت بود. به نظر می رسد شرایط واردات واکسن در نامه وزارت بهداشت ناممکن نبود چراکه آن شرایط توسط شرکت های واردکننده و متخصص باید تکمیل شود و نه وکلا.

گفتنی است ماحصل لایو اینستاگرامی دیشب آن بود که صندوق حمایت آمادگی خود را از تهیه و واردات واکسن اعلام کرد و به وکیل شیوایی مهلت داد تا آخر ساعت کاری امروز درخواست و جزییات تهیه واکسن را در قالب رسمی به صندوق تحویل دهد.

امید است وکلا بتوانند براساس این تصمبم، سریعا در فرآیند تزریق واکسن قرار گیرند و اگر تهیه واکسن به نتیجه نیز نرسد، حداقل موضوع اولویت وکلا جهت تزریق واکسن طرح شود.

منبع لایو: صفحه اینستاگرام دکتر حسن کیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا