اخبار کانون هاویژه

نگاهی به درخواست رئیس اسکودا از کانون‌های وکلا برای اعلام رسمی موافقت یا مخالفت برای توافق با قوه‌قضائیه

اختلاف نظر کانون‌های وکلا و قوه قضاییه درخصوص مرجع تصویب دستورالعمل‌های اجرایی آیین نامه جدید

وکلاپرس- رئیس اسکودا در نامه‌ای به کانون های وکلای سراسر کشور ضمن اعلام این نکته که اختلاف بر سر ماده ۱۶۱ آیین‌نامه جدید ادامه دارد، از هیأت مدیره کانون ها خواسته است نظر خود را با انجام یا عدم انجام توافق رسما اعلام کنند.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس نامه‌ای که اخیرا به دست وکلاپرس رسیده است، دکتر جعفر کوشا در تاریخ ۱۹ آبان نامه‌ای با قید «آنی» خطاب به رؤسای کانون های وکلای سراسر کشور ارسال کرده است.

 در این نامه، ضمن اعلام ضمنی این نکته که ماده ۱۶۱ آیین‌نامه جدید به عنوان گره مذاکراتی پیش روی اسکودا و قوه قضائیه قرار دارد،‌ از هیأت مدیره کانون‌های وکلا تقاضا شده تا رسما نظر خود را برای انجام یا عدم انجام توافق اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

 به نظر می‌رسد نامه مذکور در راستای تبصره ماده ۷ اساسنامه اسکودا است که بر اساس آن مصوبات هیأت عمومی اسکودا جنبه ارشادی داشته و برای الزام آوری آن باید توسط هیأت مدیره کانون های وکلا مجددا تصویب شود.

به جز کانون خراسان(به عنوان موافق توافق ) که نظر خود را اعلان عمومی کرده است، هنوز مشخص نیست نظر سایر کانون‌های وکلا چه بوده است.

اختلاف نظر درخصوص مرجع تصویب دستورالعمل‌های اجرایی آیین نامه

بر اساس مفاد نامه، تصمیم گیری درخصوص متن ماده ۱۶۱ آیین نامه به یک گره در این مذاکرات تبدیل شده است.

در واقع محل اختلاف اسکودا و قوه قضائیه مرجع تصویب دستورالعمل های اجرایی است. از همین رو اسکودا درصدد برآمده است تا پیش از برگزاری نشست هیات عمومی اسکودا در مازندران با کسب نظر از کانون ها، موضوع را حل و فصل کند.

در متن مورد تایید اسکودا آمده است: «باتوجه به ضرورت ایجاد هماهنگی و رویه واحد در اجرای وظایف، کانون های وکلای دادگستری مکلفند ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی این آیین نامه از قبیل انتخابات، کارآموزی، نقل و انتقال وکلا و کارآموزان، ایجاد سامانه الکترونیک، شرایط تمرکز فعالیت و تعیین تعداد و محل اشتغال داوطلبان معاف از آزمون را ظرف مدت ۶ماه از تاریخ ایلاغ این آیین نامه تهیه و اجرا نماید.»

از سوی دیگر در متن مورد تایید قوه قضاییه آمده است: «ضوابط مربوط به انتخابات، کارآموزی، نقل و انتقال وکلا و کارآموزان، ایجاد سامانه الکترونیک، شرایط تمرکز فعالیت و تعیین محل اشتغال داوطلبان معاف از آزمون به مدت ۶ماه از تاریخ ایلاغ این آیین نامه توسط کانون ها تنظیم و به تایید رئیس قوه قضاییه برسد.»

البته لازم به ذکر است چند روز پیش دکتر سیدمحسن حسینی پویا، نماینده کانون وکلای خراسان در شورای اجرایی اسکودا، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته پیرامون آیین نامه لایحه استقلال گفته بود: ظاهرا توافق نهایی برای پذیرش پیشنهادهای کانون‌های وکلای دادگستری انجام و نامه آن نیز توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه به حوزه ریاست دستگاه قضا صادر شده است.

متن نامه دکتر جعفر کوشا به رؤسای کانون های وکلا:

با توجه به اینکه مذاکرات اصلاحی با معاونت محترم قوه قضاییه در مرحله پایانی است و تنها در مورد ماده ۱۶۱ آیین نامه جدید توافق انجام نشده است؛ لطفا با توجه به متن پیشنهادی اتحادیه و متن نهایی اعلام شده از طرف معاونت محترم حقوقی بشرح ذیل صراحتا نظر کانون متبوع خود را بر پذیرش کل مواد مورد توافق و انجام اصلاحات و یا عدم انجام توافق بخاطر عدم پذیرش نظر اتحادیه در خصوص ماده ۱۶۱ آیین نامه با ذکر تنها موافقت و یا مخالفت آن کانون بدون هرگونه شرح و شرطی ظرف مدت ۲۴ ساعت اعلام نمایید. از باب تاکید لازم به ذکر است که محل اختلاف فی مابین تصویب دستورالعملهای اجرایی توسط رئیس قوه قضاییه است.

لطفا از انتشار این نامه خودداری فرمایید.

متن پیشنهادی اتحادیه در مورد ماده ۱۶۱:

با توجه به ضرورت ایجاد هماهنگی و رویه واحد در اجرای وظایف کانونهای وکلای دادگستری مکلفند ضوابط و دستورالعمل های اجرایی این آیین نامه از قبیل ،انتخابات کارآموزی نقل و انتقال وکلا و کارآموزان ایجاد سامانه الکترونیک شرایط تمرکز فعالیت و تعیین محل اشتغال داوطلبان معاف از آزمون را ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تهیه و اجرا نمایند.

متن پیشنهادی معاونت محترم حقوقی قوه قضائیه در مورد ماده ۱۶۱:

ضوابط مربوط به انتخابات کارآموزی نقل و انتقال ایجاد سامانه الکترونیک شرایط تمرکز فعالیت و تعیین محل اشتغال داوطلبان معاف از آزمون به مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه توسط کانونها تنظیم و به تایید رئیس قوه قضائیه برسد.

با انجام توافق موافقمبا انجام توافق مخالفم

جعفر کوشا

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

تصویر نامه

نامه رئیس اسکودا به رؤسای کانون های وکلای سراسر کشور در خصوص آیین نامه جدید
نامه رئیس اسکودا به رؤسای کانون های وکلای سراسر کشور در خصوص آیین نامه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا