اخبار بین المللی

احزاب آلمان قصد دارند شرایط مهاجرت به آلمان را تسهیل کنند

وکلاپرس- دولت آلمان قصد دارد با بازبینی اساسی در قانون تابعیت و مهاجرت آلمان، آغازی تازه در سیاست مهاجرتی به عنوان “یک کشور مهاجرپذیر مدرن” داشته باشد.

به گزارش وکلاپرس احزاب مختلف آلمان در یک ائتلاف قصد دارند با تغییر در قانون تابعیت و مهاجرت این کشور شرایط را برای دریافت تابعیت تسهیل کنند.

قوانین جدید مهاجرتی آلمان

بر اساس توافق شکل گرفته قرار است دریافت تابعیت آلمان تسهیل شده و پس از گذشت مدت پنج سال از اقامت قانونی در آلمان امکان‌پذیر گردد. این مدت در شرایط خاص می تواند به سه سال نیز کاهش یابد.

همچنین کودکانی که از والدین خارجی در آلمان به دنیا می‌آیند، در صورتی که یکی از والدین به مدت پنج سال در آلمان اقامت قانونی داشته باشد، از بدو تولد آلمانی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: توقف موقت اخراج پناهجویان افغان از آلمان / بازداشتگاه‌های ویژه برای پناهجویان اخراجی

از دیگر تصمیمات مشترک احزاب الکترونیکی کردن فرایند اعطای ویزا، تسریع در رسیدگی به پرونده های مهاجرت، لغو ممنوعیت کار برای مهاجران اخراجی است.

قوانینی برازنده یک کشور مهاجرت‌‌پذیر مدرن

در سند ۱۸۷ صفحه ای قوانین جدید مهاجرتی بیان شده است: «ما خواستار آغازی تازه در سیاست مهاجرتی و هم‌پیوندی اجتماعی هستیم، آن گونه که برازنده یک کشور مهاجرت‌‌پذیر مدرن است.

مهاجرت باید “پیش‌بینی‌پذیر و واقع‌بینانه” شکل گیرد و از شمار “مهاجرت خارج از قاعده” کاهش یابد.»

پایانی برای سیاست محدودساز پناهندگی در سال‌های اخیر

لوئیز آمتسبرگ، نماینده حزب سبزها به عنوان یکی از حامیان اصلی این تغییرات گفت: «ما به عنوان یک ائتلاف می‌خواهیم بر سیاست پناهندگی محدودساز سال‌های اخیر نقطه پایان بگذاریم و این امکان را برای کسانی فراهم کنیم که برای همیشه در آلمان زندگی می‌کنند و یا پیش‌بینی می‌شود که برای همیشه در آلمان زندگی خواهند کرد؛ و آن‌ها این امکان را داشته باشند که بدون تمایز، به اقامت خود تثبیت ببخشند، کار کنند و زبان را یاد بگیرند.»

احتمال هجوم مهاجران غیرقانونی

با این حال نسبت به این روند مخالفت هایی نیز صورت گرفته است. رالف برینکهاوس، رئیس فراکسیون دو حزب دموکرات و سوسیال با اشتباه دانستن این سیاست نسبت به هجوم مهاجران غیرقانونی به کشور هشدار داد.

پیش از این نیز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سال ۲۰۰۷ کنفرانس وزیران امور ادغام اجتماعی و یکپارچه سازی را پایه‌گذاری کرد که وظیفه این کنفرانس ایجاد هماهنگی در سیاست مهاجرت‌پذیری در سطوح ایالت و فدرال بود.

بیشتر بخوانید: چراغ سبز وکیل لهستانی برای پناهجویان

در اوایل سال۲۰۲۱ نیز وزیران ۱۶ ایالت آلمان از دولت فدرال خواسته بودند تا مقررات تابعیت را آسان‌تر سازد و تغییراتی در قوانین در این زمینه، بر اساس توافق‌های ائتلافی آن زمان، ایجاد شود

بیشترین مهاجران آلمان ترکیه ای تبار هستند

بر اساس قوانین کنونی، آلمان در سطح اروپا دارای کمترین شمار افراد با تابعیت دوگانه است.

بزرگترین گروهی که از پیشنهادهای تسهیل تابعیت دوگانه و روند مهاجرت به آلمان بهره‌مند خواهند شد، ترکیه‌ای‌های دارای پیشینه مهاجرتی هستند.

مهاجرت به آلمان آسان‌تر می‌شود
مهاجرت به آلمان آسان‌تر می‌شود

در آلمان هم‌اکنون حدود سه میلیون نفر ترکیه ای تبار  زندگی می‌کنند. این مهاجران نخستین بار در سال‌های دهه ۱۹۶۰ به عنوان کارگر میهمان به آلمان فدرال آمدند و اکثر آن‌ها در این کشور ماندگار شدند.

بر اساس قوانین کنونی، کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها از تابعیت دوگانه آلمانی و ترکیه‌ای برخوردارند. یک پژوهش “مرکز پیشرفت آمریکا” می‌گوید که ۵۵درصد این مهاجران ترکیه‌ای به آلمان تنها دارای تابعیت ترکیه هستند.

بیشتر بخوانید: طرح جدید دولت بریتانیا برای پذیرش پناهجویان و مهاجران

لوئیز آمتسبرگ در مورد این مسئله که بسیاری در آلمان درخواست تابعیت نداده‌اند، مسئولیت آن را متوجه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی دانست  و اعلام کرد: بسیاری از مهاجران در این مدت در این کشور زندگی می کردند بدون این‌که امکان این را بیابند که اقامت خود را تثبیت کنند، به ویژه که پس از مدت معینی کاملا مشخص می‌شود که این انسان‌ها برای همیشه در آلمان خواهند ماند؛ چنان که در مورد پناهجویان افغانی که در آلمان حضور دارند شاهد آن هستیم.

گولای تورکمن، جامعه‌شناس مرکز علوم پژوهش‌های اجتماعی در زمینه مهاجرت در خصوص مهاجران ترکیه ای گفت: طرح‌های دولت جدید آلمان بی‌شک در میان جمعیت ترکیه‌ای آلمان به افزایش درخواست‌ها برای تابعیت خواهد انجامید؛ همان‌طور که در سال ۲۰۰۰ در پی تسهیل روند دریافت تابعیت آلمان شاهد آن بودیم.

بیش از یک چهارم جمعیت آلمان پیشینه مهاجرتی دارند

گولای تورکمن، جامعه‌شناس می‌گوید «که بیش از یک چهارم جمعیت آلمان پیشینه مهاجرتی دارند و زمان قطعی آن رسیده است که دست به اصلاحاتی در این زمینه زد.

تقاضای پناهندگی حدود ۲۰۰هزار نفر در آلمان پذیرفته نشده است

یودیت ویبکه، مشاور امور حقوق سیاسی سازمان مدافع پناهندگان با استقبال از طرح‌های اصلاحی دولت جدید ائتلافی گفت: «به دلیل محدودیت‌های قانونی که طی سال‌های گذشته داشته‌ایم، حدود ۲۰۰هزار نفر در آلمان در موقعیت اقامتی “تحمل” به سر می‌برند. قرارداد ائتلاف برخی ایده‌های خوبی در بر دارد، از جمله این‌که چگونه می‌توان زندگی خود در این کشور را به شکل بهینه‌ای قانونی کرد، از جمله با برداشتن برخی موانع برای درخواست اجازه اقامت.

اقامت تحمل:

این نوع اقامت به کسانی داده می شود که تقاضای پناهندگی آنها رد و قطعی شده ولی اخراج و بیرون کردن آنها به دلائل انسانی یا دلائل دیگر در مدت زمانی معین ممکن نباشد. این نوع اقامت محدویتهای مکانی و کاری دارد.»

این مشاور امور حقوق سیاسی سازمان مدافع پناهندگان با انتقاد از اینکه ” در قرارداد ائتلاف هیچ تغییری در سازوکار ثبت پذیرش پناهندگی پیش‌بینی نشده است” افزود: بر اساس قوانین کنونی، پناهجویان جدید و افرادی که جدیدا از موقعیت قانونی برخوردار نیستند، همچنان موظف‌اند در مراکز پناهجویان سکونت کنند اما با تغییرات پیشنهاد شده “زندگی برای انسان‌هایی که هم‌اکنون در آلمان به سر می‌برند، بسیار آسان‌تر خواهد شد

مراکز اسکان پناهجویان، کانون سرایت کرونا

یودیت ویبکه اعلام کرد: « طی سال‌های گذشته حداکثر مدت اقامت پناهجویان در این مراکز به ۱۸ ماه افزایش یافته است که این نوع اقامت‌های جمعی “ریسک سلامتی بالایی” در بر می گیرند، و بسیاری از مراکز به کانون سرایت ویروس کرونا بدل شده‌اند و همین امر بر روند رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی تأثیر منفی می گذارد.

بشتر بخوانید: مخالفت اتحادیه اروپا با تامین هزینه ایجاد موانع مرزی جهت جلوگیری از ورود مهاجران

ویبکه اشاره نشدن به مباحث “عدم کاهش مدت اقامت پناهجویان در این مراکز” و “بازگرداندن اجباری پناهجویان و بیماران” در سند این ائتلاف را از نکات منفی این قرارداد برشمرد.

تسهیل در پیوستن اعضای خانواده های پناهندگان

وی ادامه داد: «با این وجود با پیوستن اعضای خانواده پناهندگانی که در آلمان به سر می‌برند، تسهیل خواهد شد، به ویژه که به دلیل پاندمی کرونا درخواست‌ها در این زمینه انباشته شده است.

این تغییر می‌تواند به وضعیت بسیاری از افراد بدون تابعیت آلمان بهبود ببخشد. اما باید توجه داشت که قرارداد ائتلاف هنوز شکل قانون به خود نگرفته است و زمان‌بندی برای قانونی کردن تمام این پیشنهادها پیش‌بینی نشده است.»

منبع: دویچه وله فارسی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا