آموزش گام به گام ثبتنام در سامانه سازمان امور مالیاتی (سامانه My Tax) ویژه کارآموزان وکالت
آموزش گام به گام ثبتنام در سامانه سازمان امور مالیاتی (سامانه My Tax) ویژه کارآموزان وکالت
مرحله اول:
وارد سایت my.tax.gov.ir شوید، کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراهی که به نام خودتان باشد را وارد نمایید.

مرحله دوم:
برای شما نام کاربری و کلمه عبور پیامک میشود.

مرحله سوم:
گزینه «ایجاد پرونده جدید» را کلیک میکنید.

مرحله چهارم:
نوع ثبت نام انفرادی بدون شریک را کلیک میکنید.
کدپستی، اقامتگاه، کدپستی دفتر وکیل سرپرست را وارد میکنید.

مرحله پنجم:
در قسمت «اطلاعات پایه ثبت نام»، کد پستی و آدرس وکیل سرپرست درج شده است.
در قسمت «اطلاعات اعضا»، نام و نام خانوادگی و کد ملی کارآموز درج شده است.

مرحله ششم:
در قسمت نواقص اطلاعاتی، نواقص به صورت قرمز مشخص شده است.
که در مراحل بعدی در پی رفع این نواقص بر می آییم.
مرحله هفتم:
در قسمت «اطلاعات پایه ثبت»، روی گزینه ویرایش اطلاعات اولیه کلیک میکنید.

مرحله هشتم:
بعد از آنکه مطابق مرحله قبل ویرایش اطلاعات اولیه را کلیک کردیم با همچین صفحه ای رو به رو میشویم.

نکات مربوط به این صفحه:
تمام فیلدها مطابق هر آنچه در تصویر آمده پر شود بجز موارد ذیل:
- در قسمت «شماره پروانه کسب» شماره پروانه را وارد نمایید.
- «تاریخ پروانه کسب»، تاریخ ذکر شده در پروانه کارآموزی است.
- در قسمت «نوع مالکیت»، حتما اجاری ذکر شود.
- «تاریخ شروع فعالیت»، تاریخ فعال شدن سامانه خودکاربری (cms) است.
مرحله نهم:
مجددا به صفحه ای که اطلاعات پایه ثبت نام، اطلاعات اعضا و… بود باز میگردیم، تا نواقصی که با رنگ قرمز در پایین صفحه
مشخص شده است را رفع کنیم.

مرحله دهم:
اولین نقص با عنوان «ثبت محل اقامتگاه قانونی روی نقشه انجام نشده» میباشد.
روی آن کلیک میکنیم و آدرس وکیل سرپرست را روی تصویر مشخص میکنیم.

مرحله یازدهم:
دومین نقصی که باید برطرف شود، با چنین عنوانی است «با توجه به استیجاری بودن اقامتگاه قانونی لطفا اطلاعات مالکان را وارد نمایید.»

نکات این مرحله:
- در قسمت «شناسه ملی مالک» کد ملی وکیل سرپرست وارد شود.
- در قسمت «تاریخ تولد مالک» تاریخ تولد وکیل سرپرست وارد شود.
- میزان سهم تفاوتی ندارد ۱۰۰ یا ۵۰ باشد.
- همانطور که در تصویر مشاهده میکنید ممکن است با اینکه اطلاعات را درست وارد کردید اما خطای اشتباه بودن تاریخ تولد یا کدملی را بدهد، چند بار مجددا امتحان کنید این خطا رفع میشود.
مرحله دوازدهم:
پس از تکمیل «اطلاعات مرحله یازده در قسمت اطلاعات مالکان اقامتگاه قانونی استیجاری» اسم و مشخصات وکیل سرپرست شما توسط سیستم اضافه میشود.
«تایید نهایی اطلاعات» که به صورت قرمز رنگ است را کلیک میکنیم.

مرحله سیزدهم:
در این قسمت اطلاعات هویتی شما نمایش داده میشود «تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری» را کلیک میکنیم.
نکته: در ثبت نام الکترونیک تشکیل پرونده مالیاتی ما باید چهار گام را طی کنیم.
در این قسمت در گام ۰ (صفر) هستیم.

مرحله چهاردهم:
پس از تایید اطلاعات این صفحه نمایش داده می شود که باید موارد قرمز رنگ تکمیل شود.
اولین مورد یک شماره شبا در پرونده ذکر شود و روی آن کلیک میکنیم.

مرحله پانزدهم:
در این مرحله با زدن گزینه «الصاق حساب های بانکی تجاری به این پرونده» شماره شبای خود را وارد کنید.


مرحله شانزدهم:
بعد از تکمیل شماره شبا نوبت به تکمیل فعالیت ایسیک و اینتا کد میرسد.
روی قسمتی که نوشته اطلاعات فعالیت ایسیک شما تکمیل نمیباشد کلیک میکنید و تصویر پایین نمایش داده میشود که باید آنها را جداگانه پر کنیم.
افزودن فعالیت جدید در قسمت فهرست فعالیت ها بر اساس استاندارد آیسیک کلیک میکنید.

مرحله هفدهم:
برای تکمیل آیسیک و اینتا کد تمام موارد را مطابق تصاویر کامل کنید و حتما میزان درصد فعالیت ۱۰۰ باشد.


مرحله هجدهم:
پس از تکمیل شماره شبا و فعالیت های آیسیک و اینتا کد نوبت به تکمیل وضعیت ارزش افزوده میرسد.
مطابق تصویر عدم مشمولیت را انتخاب میکنیم.

مرحله نوزدهم:
آخرین مورد از لیست قرمز رنگ که باید تکمیل کنیم علاوه بر موارد بالا که تکمیل کردیم فعال سازی ابلاغ الکترونیک است.

مرحله بیستم:
پس از فعال سازی ابلاغ الکترونیک مطابق تصویر اول هر دو گزینه را تیک میزنید و «تایید اطلاعات و درخواست» را کلیک میکنید.
پس از تایید تصویر شماره ۲ برای ما نمایش داده میشود که با سبز نوشته شده نقصى وجود ندارد و «تایید نهایی» را کلیک میکنید.
پس از تایید نهایی تصویر شماره ۳ نمایش داده میشود که نمایانگر کل اطلاعات ثبت نامی کارآموز است، مجددا «تایید اطلاعات» را کلیک میکنیم.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید هم اکنون در گام سوم ثبت نام هستید.

مرحله بیست و یکم و آخر:
پس از آنکه طبق مرحله قبل اطلاعات خود را تایید کردید مطابق تصویر شماره ۱ چنین پیامی برایتان نمایش داده میشود.
بعد از آن مطابق تصویر شماره ۲ یک پیامک از طرف سازمان امور مالیاتی کشور دریافت میکنید وقتی به آیتم «پرونده الکترونیک» رجوع میکنید با نوشته «ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی» مواجه میشوید.
همین طور شما در گام ۴ ثبت نام هستید و پس از این با همراه داشتن کارت ملی شناسنامه معرفی نامه دارایی که در کارتابل کاراموزان موجود است میتوانید به اداره دارایی شهر محل اشتغال خود جهت تکمیل حضوری پرونده اقدام نمایید.
نکته: مدارکی که دارایی هر شهر مطالبه میکند میتواند متفاوت باشد و برای اطلاع دقیق تر باید حضوری مراجعه کنید.



منبع: کانال تلگرامی وکیل مرتضی سیمایی صراف





