اخبار بین المللیویژه

آمریکا وکلای صدام را زیر فشار گذاشت/ معمر قذافی بخشی از بودجه تیم دفاعی صدام را تأمین می‌کرد

وکلاپرس- وکیل تیم دفاعی صدام حسین در پانزدهمین سالگرد اعدام وی جزئیات جدیدی از این پرونده را در خصوص تلاش آمریکایی ها در جهت دهی به این پرونده، افشا کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، بشری خلیل و محمد منیب، وکلای مدافع صدام، از تلاش آمریکایی‌ها در جهت دادن به پرونده و مدیریت آن با تحت فشار گذاشتن تیم دفاعی خبر داد.

بیشتر بخوانید:

بشری خلیل، وکیل صدام حسین در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه اظهار کرد: طرف آمریکایی به تیم دفاعی صدام، رئیس جمهور پیشین عراق فشارهایی را وارد کرد و در راستای جهت‌دهی به روند محاکمه در دادگاه ویژه تلاش کرد.

می‌ترسیدم من را به قتل برسانند؛ چرا که چند وکیل کشته شده بودند

این وکیل با بیان اینکه ” امروز پنج‌شنبه ۳۰ دسامبر مصادف با پانزدهمین سالگرد اعدام صدام است” افزود: فشار زیادی را از طرف آمریکایی‌ها متحمل شدم، صراحتا بگویم می‌ترسیدم من را به قتل برسانند چراکه چند وکیل کشته شده بودند و آخرین آنها خمیس عبیدی بود.

آنها هر کاری کردند تا محاکمه را طبق تنظیم خودشان پیش ببرند

خلیل ادامه داد: قاضی بارها من را از جلسه دادگاه بیرون کرد، بار آخر که یک آمریکایی نزد من آمد و از من سوال کرد که آیا دوست دارم به جلسه دادگاه بازگردم، گفت‌وگوهای ما از ساعت شش تا ۱۱ ادامه داشت و در آخر نیز دوباره از من سوال کرد که آیا می‌خواهم به جلسه دادگاه بازگردم یا نه که من گفتم بله. بعد او گفت که باید مثل دوستانم ساکت بمانم و این نشان می‌دهد که آنها هر کاری کردند تا محاکمه را طبق تنظیم خودشان پیش ببرند.

این عضو تیم دفاعی صدام گفت: آمریکایی‌ها در آن دادگاه هم فشارهایی را اعمال می‌کردند، آنها مسؤول همه چیز بودند و به روند محاکمه جهت داده و آن را مدیریت کردند.

بیشتر بخوانید:

پس از آن تیم دفاعی متوجه شد که برخی قضات آمریکایی در روند محاکمه دخالت کرده، به آن جهت داده و از طریق افسر امنیتی در هر موضوع حادی، پیام‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای قاضی ارسال می‌کنند.

محمد منیب، دیگر عضو تیم دفاعی صدام نیز به نووستی گفت: نمایندگان آمریکا بر کار قضات نظارت کرده، کاملا بر روند محاکمه صدام کنترل داشته و شروط خود را به تیم دفاعی تحمیل کردند.

مشارکت معمر قذافی و عبدالله صالح در تأمین بودجه تیم دفاعی صدام

همچنین خلیل گفت: معمر قذافی، رهبر سابق لیبی و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن در تامین بودجه تشکیل کمیته‌ای از وکلای مدافع که از صدام دفاع کرد و دفترش در امان قرار داشت، مشارکت کردند.

بیشتر بخوانید:

او افزود: در مورد هزینه‌های هیئت وکلا، قذافی مبلغی را به رغد (دختر صدام) که در دفتر کمیته در امان کار می‌کرد، پرداخت کرد، عبدالله صالح نیز مبلغی کمک کرد. رغد پس از آغاز حمله نظامی آمریکا به عراق به اردن نقل مکان کرد و از آنجا فعالیت‌های کمیته وکلای دفاع پدرش را هماهنگ می‌کرد.

خلیل در ادامه گفت: رغد بلیت‌های سفر از امان به بغداد را تهیه کرد و نیز باقی وکلا با هزینه او از کشورهایشان به عراق سفر کردند و هزینه هتل‌های آنها از بودجه کمیته پرداخت شد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا