اخبار بین المللی

بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و چهار دولت اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا راجع به  سانحه هواپیمای اوکراینی

وکلاپرس- وزارت امور خارجه ایران درباره مذاکرات هیأت‌ جمهوری اسلامی ایران و چهار دولت اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا راجع به سانحه هواپیمای اوکراینی بیانیه منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس، در تیر ماه گذشته(جولای ۲۰۲۳) چهار کشور کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد از ایران بابت هواپیمای اوکراینی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایتی ثبت کردند که در پی این شکایت مذاکراتی در روزهای گذشته (۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۲) بین این پنج کشور بوده است.

در همین راستا وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای در خصوص این مذاکرات، اعلام کرد طرف مقابل به دنبال پیشبرد اهداف سیاسی خود است و اجازه خدشه به منافع ملی ایران را نخواهند داد.

بیشتر بخوانید:

متن بیانیه به شرح زیر است:

در تاریخ ۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۲، مذاکراتی بین هیأت جمهوری اسلامی ایران و هیأت‌های کانادا، انگلستان، اوکراین و سوئد در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی در ژنو(سوئیس) برگزار شد. با توجه به اینکه چهار دولت مذکور ، بلافاصله پس از این نشست در قالب گروه خودخوانده هماهنگی و پاسخ، با انتشار بیانیه ای سعی در روایت سازی یکجانبه‌ای از موضوع دارند، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران لازم می داند جهت اطلاع افکار عمومی، بیانیه حاضر را منتشر نماید.

براساس حسن نیت و در راستای شفافیت، هیأت جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان دستگاه های ذیربط، قصد داشت که گزارش کاملی را از اقدامات انجام شده ارایه نماید، لیکن به علت مخالفت دولتهای مذکور برای انجام مذاکرات کارکردی و بدور از هر گونه پیشداوری و اتهام زنی، ارایه گزارش انجام نشد.

جمهوری اسلامی ایران، گزارش فنی سانحه را با مشارکت نمایندگان کشورهای مرتبط سریعتر از زمان تعیین شده در مقررات بین‌المللی تهیه و منتشر کرده است. هدف بررسی فنی سانحه، یافتن علل وقوع سانحه و تشریح آن به منظور ایجاد شفافیت، انتقال تجربه به سایر کشورها و مهمتر از همه تقویت ایمنی هوانوردی برای پیشگیری از وقوع سوانح مشابه است.

لازم به ذکر است نمایندگان دولت‌های ذیربط در فرآیند تهیه گزارش فنی از جمله خوانش جعبه های سیاه هواپیما مشارکت داشتند. گزارش نهایی فنی سانحه به زبان‌های فارسی و انگلیسی به صورت عمومی منتشر شده است. همچنین در راستای ارتقای ایمنی پرواز و به‌منظور اطمینان حداکثری، بررسی‌های مستمر و دقیق از سوی نهادهای ذیربط در کشور انجام شده و اقدامات لازم اتخاذ شده است.

به منظور توجه به منافع خانواده‌های محترم جانباختگان و دلجویی از این عزیزان، جمهوری اسلامی ایران فراتر از تعهدات بین‌المللی خود، مبلغ یکصد و پنجاه هزار دلار به ازای هر جانباخته در نظر گرفته و تاکنون به تعداد قابل توجهی پرداخت نموده است. شایان ذکر است سایر بازماندگان که تاکنون خسارت خود را دریافت نکرده اند، پس از مراجعه به وزارت راه و شهرسازی، در کمترین زمان می توانند نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

همان طوری که مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده اند، دادگاه واجد صلاحیت، رسیدگی قضایی به پرونده را وفق قوانین جمهوری اسلامی ایران و با توجه به معیارهای دادرسی منصفانه، در نهایت دقت و جدیت انجام داده و برای ده نفر از متهمان، در سلسله مراتب مختلف، که به واسطه بی احتیاطی، بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات، مرتکب قصور یا غفلت در انجام وظیفه خود شده اند، بدون هرگونه تخفیفی، حکم محکومیت به تحمل حبس و مجازات‌های تکمیلی، صادر نموده است. علاوه بر این مجازات‌ها، تعداد زیادی از متهمان مشمول تنبیهات انضباطی از قبیل برکناری از سمت و تنزیل درجه شده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که کلیه تکالیفی را که قواعد و مقررات حقوق بین الملل در ارتباط با سوانح هوایی بر عهده کشور محل سانحه گذاشته است، در کمترین زمان انجام داده است. متاسفانه طرف مقابل با تحریک و محوریت یک دولت خاص، با نادیده گرفتن اقدامات یادشده و بدون توجه به مقررات و رویه های بین المللی مرتبط، با استناد به مطالب کلی و مبهم به دنبال پیشبرد اهداف سیاسی خود بوده و باعث ایجاد فاصله در مواضع و عدم حصول نتیجه و تضییع فرصت دیپلماتیک در نشست ژنو شده اند.

در پایان این نشست، هیات جمهوری اسلامی ایران به عنوان موضعی اصولی بر تداوم تعامل و انجام گفتگوها تاکید نموده و برای انجام مذاکرات معطوف به نتیجه اعلام آمادگی نموده است. تداوم گفتگوها منوط به اعلام آمادگی توسط طرف‌های مقابل خواهد بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر خود فرض می داند، مجددا به اطلاع ملت شریف ایران برساند که سقوط هواپیمای اوکراینی حادثه ای تلخ و تأسف بار بود که عمده جانباختگان آن، از اتباع و فرزندان ایران هستند. مقامات کشوری و لشگری کشورمان بارها تاسف خود را از این حادثه رسماً و علناً اعلام نموده و دولت جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای دلجویی و رضایت بازماندگان این حادثه فروگذار نخواهد کرد.

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دلجویی و همدردی با بازماندگان این حادثه، خود را موظف به حراست و حفاظت از منافع ملی در مقابل دولت های دیگر می داند. لذا ضمن آمادگی برای انجام مذاکرات معنی دار، در مقابل هر یک از طرف‌هایی که با دستاویز قرار دادن این حادثه غم انگیز در پی منافع سیاسی خود و تداوم فشار و خصومت علیه ملت ایران باشد، همچنان ایستادگی کرده و اجازه خدشه به منافع ملی ایران را به هیچ طرف خارجی نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا