اخبار بین المللی

آزادی وکیل ماهینور المصری

دولت مصر وکیل ماهینور المصری و تعداد دیگری از فعالان مدنی را از زندان آزاد کرد

وکلاپرس- به گفته برخی منابع قضایی و حقوقی مصر، دولت این کشور تعدادی از فعالان مدنی این کشور از جمله وکیل ماهینور المصری را از زندان آزاد کرده است..

به گزارش وکلاپرس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسئولان مصری تعدادی از فعالان این کشور از جمله ماهینور المصری، وکیل حقوقی و فعال مدنی و اسراء عبدالفتاح، یکی از چهره‌های برجسته انقلاب ۲۰۱۱ و همچنین چندین خبرنگار را آزاد کردند.

به گفته برخی منابع قضایی و حقوقی، دادستانی کل مصر دستور آزادی ماهینور المصری (وکیل حقوقی و فعال مدنی)، اسراء عبدالفتاح (فعال اینترنت و وبلاگ نویس)، عبدالناصر اسماعیل (رئیس حزب چپ گرا) و چند خبرنگار به نام‌های معتز ودنان و مصطفی الاعصر و جمال الجمال، را صادر کرد.

وکیل ماهینور المصری برنده جایزه حقوق بشر وکلا

وکیل ماهینور المصری که از ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ به دلیل شرکت در تظاهراتی که با فراخوان محمد علی، پیمانکار مصری مقیم خارج از این کشور و یکی از مخالفان مشهور دولت قاهره در شبکه‌های اجتماعی برپا شده بود به اتهام انتشار اخبار دروغ و مشارکت در برنامه‌های یک گروه تروریستی در بازداشت حکومت مصر به سر می‌برد

بیشتر بخوانید:

این فعال حقوق بشر در سال‌ ۲۰۱۴ و زمانی که در حال گذراندن دوران حبس یکساله‌اش -به جرم شرکت در تحصن علیه حکومت مصر- بود، برنده جایزه «لودویک تراریو» (جایزه‌ اهدایی به وکلای فعال در عرصه حقوق بشری) گردید.

تاسیس جنبش “ششم آوریل” توسط اسراء عبدالفتاح

به گفته منابع قضایی، اسراء عبدالفتاح بامداد یکشنبه با حکم ناگهانی دادستانی کل برای آزادی‌اش پس از سپری کردن ۲۲ ماه بازداشت موقت و بدون محاکمه به اتهام «نشر اکاذیب» و همکاری با گروه‌های تروریستی، آزاد شد.

عبدالفتاح ۴۳ ساله در سال ۲۰۰۸ در تاسیس جنبش “ششم آوریل” که مهمترین نقش را در فراخوان برای تظاهرات سال ۲۰۱۱ و برپایی آن داشت، مشارکت داشت.

این فعال مصری ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹ طی یک عملیات بزرگ بازداشت فعالان، خبرنگاران و مخالفان در یکی از خیابان‌های قاهره بازداشت شده و او نیز به انتشار اخبار دروغین و همدستی با یک گروه تروریستی در رسیدن به اهدافش متهم شد.

بازداشت عبدالفتاح حدود دو سال قبل انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای از جمله انتقادهای آمریکا را به دنبال داشت و دیوید شنکر، معاون وقت وزیر خارجه این کشور در مسایل خاورمیانه اظهار کرد، “بارها با این وبلاگ‌نویس و خبرنگار مصری دیدار داشته‌ام و بازداشت او شرم‌آور است”.

بیشتر بخوانید:

بازپروری مجرمان؛ بهترین گزینه برای مبارزه با تروریسم

پس از آنکه ارتش مصر به فرماندهی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور فعلی این کشور در ژوئن ۲۰۱۳  محمد مرسی را از حاکمیت کنار زد، مسؤولان سرکوب‌ها علیه اخوان المسلمین را آغاز کردند و در ادامه این حملات گسترش یافت و شامل حال تمامی گروه‌های مخالف، فعالان حقوقی و دعوت‌کنندگان به دموکراسی شد.

عبدالفتاح در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک و پس از تاسیس جنبش ششم آوریل و فراخوان آن برای اعتصاب گسترده کارگران در شهر المحله در سال ۲۰۰۸ زندانی شده بود.

خالد علی، وکیل حقوقی مصر در صفحه فیسبوک خود عکسی از عبدالفتاح پس از خروجش از زندان منتشر کرد.  همچنین وکیل عبدالفتاح روز یکشنبه تائید کرد که او آزاد شده است.

آزاد شدن عبدالناصر اسماعیل

همچنین بامداد یکشنبه عبدالناصر اسماعیل، فعال سیاسی مصر و از رهبران حزب (چپ‌گرای) ائتلاف مردمی آزاد شد. او سپتامبر ۲۰۱۹ به اتهام همدستی با یک گروه تروریستی در اجرای برنامه‌ها و تحقق اهدافش بازداشت شده بود.

آزادی خبرنگاران مصری

ودنان و الاعصر، دو خبرنگار مصر نیز فوریه ۲۰۱۸ بازداشت شده و به پیوستن به گروهی که بر خلاف قوانین تاسیس شده و نیز انتشار اخبار دروغ متهم شدند.

آن دو پس از دو سال بازداشت موقت که حداکثر مدت بازداشت موقت در مصر است، در پرونده جدیدی اتهامات مشابهی علیه‌شان مطرح شد و بدون ارجاع به هیچ دادگاه و محاکمه‌ای، بازداشت موقت آن دو تجدید شد.

بیشتر بخوانید:

ذکی دریابی؛ برنده جایزه سال ۲۰۲۰ سازمان سفافیت بین الملل

همزمان جمال الجمال، خبرنگار مخالف مصری نیز که فوریه گذشته هنگام بازگشت از ترکیه بازداشت شده بود، آزاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا