اخبار صنفیویژه

نگاهی به پرونده های سوء قصد به جان وکلا در سال ۹۹

وکلاپرس– در چند روز گذشته اخباری مبنی بر قتل پریوش ظفری(کارآموز وکالت در کرمانشاه) توسط همسر موکلش با واکنش های متعددی از سوی وکلا مواجه شد. بر همین اساس نگاهی به پرونده های سوء قصد به جان وکلا در سال ۹۹ داشته ایم.

سوء قصد به جان وکلا و قتل آنان موضوع تازه ای نیست. پایگاه خبری وکلاپرس به بهانه قتل وکیل پریوش ظفری به بررسی پرونده های سوء قصد به جان وکلا در سال ۹۹ پرداخته است.

۱) قتل کارآموز وکالت در پی دعوای استرداد جهیزیه

روز سه شنبه(۱۴ بهمن ۹۹) یک کارآموز وکالت زن و موکلش در حین حضور در دفتر وکالت در شهر کرمانشاه توسط همسر موکل خود مورد هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند.

پریوش ظفری، کارآموز وکالت بود که در این حادثه مورد هدف قرار گرفت. متاسفانه وی در حین انتقال به بیمارستان، به علت شدت جراحت فوت کرد.

این تیراندازی در پی دعوای استرداد جهیزیه بود و درنهایت منجر به قتل سه نفر (وکیل، موکل و شخص ثالثی) شد. تا لحظه انتشار این خبر هنوز جزییاتی از پیگیری های کانون وکلای کرمانشاه درباره این واقعه منتشر نشده است

برخی اخبار بر دستور دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه بر رسیدگی ویژه برای پیگیری این حادثه دلالت دارند.

بیشتر بخوانید:

۲) سوء قصد به وکیل یک مجتمع اقتصادی در لرستان

وکیل عزت الله خورشیدی، عضو هیأت مدیره و نایب رییس دوره دوم و سوم کانون وکلای لرستان، ۱۵ آبان ماه سال جاری مورد سوء قصد قرار گرفت.

ماجرا از این قرار بود که پنج فرد مسلح به سلاح های جنگی و شکاری به منزل عزت الله خورشیدی حمله کردند و منزل او را به گلوله بستند. با حضور ماموران انتظامی یکی از مهاجمان که قصد فرار از صحنه جرم را داشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در حالی که با انداختن خود به داخل رودخانه قصد فرار داشت، توسط ماموران دستگیر شد. بر اثر تیراندازی ساختمان و خودروی حاضر در محل خسارت دیدند.

وی درخصوص انگیزه احتمالی مهاجمان به خبرنگار وکلاپرس گفته بود: من وکیل یک مجتمع اقتصادی هستم که با یک سری مشکلات اجتماعی مواجه شده است؛ روستاهای اطراف این مجتمع به علت قضایایی مثل تملک ادعاهایی داشتند که سبب شد پرونده هایی در دادسراها و دادگاه های خرم آباد و شهرستان چگنی تشکیل شود.

گفتنی است مقامات انتظامی، قضایی و امنیتی و همچنین کانون وکلای لرستان پیگیر موضوع بودند اما هنوز اعلام رسمی درخصوص اقدامات صورت گرفته منتشر نشده است.

۳) عدم اقدام به موقع در جهت شناسایی مجرمان در پرونده وکیل امرالله ساجدی در یزد

شامگاه ۱۹ مهر، سه نفر با سر و صورت پوشیده در یک مسیر بن بست کمین کردند و هنگامی که وکیل امرالله ساجدی از دفتر کار خود خارج می شد با چوب به وی حمله ور شده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. شدت جراحات وارده به حدی بود که موجب مصدومیت شدید و شکستن دست وی شده بود. این وکیل تحت عمل جراحی قرار گرفت.

هنوز از جزییات پیگیری های کانون وکلای یزد در رایزنی برای رسیدگی دقیق و سریع دستگاه قضا به این پرونده خبری منتشر نشده است.

۴) انگیزه نامعلوم مجرمان در مضروب ساختن وکیل سردشتی

۱۶ شهریورماه یک وکیل دادگستری در شهرستان سردشت که نام او منتشر نشد، توسط چند نفر مورد اصابت چاقو قرار گرفت.

وکیل مضروب پس از اصابت چاقو و فرو رفتن آن در کتف سمت چپش، به بیمارستان امام خمینی ارومیه اعزام شد و چاقو از بدن وی خارج گردید.

اگرچه هیأت مدیره کانون وکلای آذربایجان غربی از ساعات اولیه شروع حادثه با رییس دادگستری و دادستان شهرستان سردشت ارتباط تلفنی برقرار کرده بودند، اما پس از گذشت چند روز از این واقعه، جزییات بیشتری مبنی بر پیگیری های کانون مذکور و آخرین وضعیت این پرونده منتشر نشده است.

۵) سوء قصد نافرجام برای قتل علی اصغر ناصری

اواخر تیرماه سال جاری وکیل علی اصغر ناصری، عضو کانون وکلای مرکز، در خودرو و در هنگام رانندگی مورد سوء قصد جانی توسط دو موتور سوار قرار گرفت.

ماجرا از این قرار بود که طی یک تصادف صوری، موتور به اتومبیل وی نزدیک شد و ناصری خودرو را متوقف کرد. مجرمان سعی درفرو بردن چاقو به شاهرگ وی را داشتند که خوشبختانه این اتفاق رخ نداده است. مظنونین این پرونده مشخص شدند اما خبری مبنی بر نحوه برخورد با آنان منتشر نشده است.

اگرچه وکیل ناصری از پیگیری های کانون وکلای مرکز رضایت داشته اما درباره آخرین وضعیت پیگیری های این کانون و آخرین وضعیت پرونده اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

۶) قتل کاوه شوقی و مشخص نشدن هویت، شیوه و انگیزه قاتلین

۵ خرداد سال جاری کاوه شوقی، وکیل پایه یک دادگستری، در استان آذربایجان غربی به قتل رسید.

هرچند درباره هویت، شیوه و انگیزه قاتلین این وکیل اطلاعات دقیقی در دست نیست اما او پس از درگیری با سه نفر در در جاده برهان (حوالی روستای کانی کوتر) با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید.

کانون وکلای آذربایجان غربی از دادستان های شهرستان های مهاباد و بوکان درخواست کرده بود تا سریعا به این موضوع رسیدگی کرده و عاملین این قتل فجیع را به مجازات قانونی برسانند اما تاکنون اخباری درخصوص نتایج آن از سوی کانون وکلای مذکور منتشر نشده است.

گفتنی است سال ۹۷ نیز یک وکیل دیگر از حوزه این استان به نام «منصور محمودی» به قتل رسیده بود.

موارد ذکر شده تنها مصادیقی از سوء قصدهایی است که علیه وکلا در سال اخیر صورت گرفته و رسانه ای شده است. این در حالی است که برخی از منابع از وقوع قتل بیش از ۳ وکیل(به طور میانگین) در سال خبر می دهند.

واقعیت مسأله این است که پیش بینی می شود وضعیت جان و مال وکلای دادگستری در صورت تأیید برخی طرح های ضد وکالتی موجود در مجلس وخیم تر نیز خواهد شد.

به نظر می آید وجه مشترک تمام این رخدادهای تلخ، هیجانی شدن اوضاع و احوال کانون های وکلای دادگستری در روزهای وقوع حادثه و پیگیری های اولیه توسط این نهاد ها است؛ امری که پس از گذشت چند روز احتمالا یا به دست فراموشی سپرده می شود و یا در پی هجمه ها علیه نهاد وکالت کمرنگ تر از سایر موضوعات صنفی می گردد.

یک دیدگاه

  1. در سال ۹۷ وکیل سرکار خانم افشار عضو کانون وکلای قزوین به ضربه گلوله در دفتر وکالت خویش کشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا