اخبار قوه قضاییهویژه

با گسترش فرهنگ وکالت خیلی از بی نظمی‌ها را می‌توان حل کرد

وکلاپرس– رییس کل دادگستری تهران در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت در تهران پس از اشاره به خیل عظیم وکلای بیکار گفت: با گسترش فرهنگ وکالت خیلی از بی نظمی ها را می توان حل کرد

از زمانی که کار قضایی را شروع کردم تقریباً با دوستان وکلا مانوس بوده ام و از نظرات ایشان استفاده می کرده و احترام خاصی هم قایل بودم. تقریباً تمامی مناصب را طی کرده و دیده ام و همیشه به وکلا احترام گذاشته ام.

وی ادامه داد: خدا رحمت کنه مرحوم دکتر نوربها می گفتند وقتی به شعبه شما می آیم آرامش خاصی دارم. در آن مقطع وکلا بولد نبودند و تعداد آنها اندک بود و فضای دیگری نسبت به وکلا حکم فرما بود.

ضرورت استفاده حداکثری از وکلا

حشمتی اظهار کرد: به نظرم می رسد ما باید بحث وکلا و حرفه وکالت را هم در قوه قضاییه و هم در کانون های وکلا بازنگری کنیم و تعامل با دادگستری را تا حدودی که می شود، ترسیم کرد. یکی از این ظرفیت ها استفاده حداکثری از وکلا است.

بیشتر بخوانید:

ضرورت توجه به تخصصی شدن وکالت

وی با اشاره به ضرورت توجه به تخصصی شدن وکالت افزود: ایرادی که در بین وکلا و قضات وجود دارد عدم توجه به تخصصی شدن موضوعات است. در حوزه وکالت آنچنان که باید و شاید به تخصصی شدن وکالت توجهی نشده است. در حوزه قضا نیز همینطور است.

رییس دادگستری استان تهران ادامه داد: اگر بخواهیم از بعد کیفی و کمی وکالت مورد توجه قرار گیرد، صرف ایجاد گسترش کانون ها و جذب و جلب همکاران عزیز وکلا چاره اصلی کار نخواهد بود. خیل عظیمی از وکلا بیکار هستند بنابراین باید تخصصی شدن حرفه وکالت مورد توجه قرار گرفته شود و رشد علمی وکلا مورد نظر کانون وکلا قرار گیرد. حتما باید کانون این مهم را مدیریت کند.

ضرورت توجه کانون ها به رفتار وکلا

او اظهار کرد: نکته دیگر رفتار خلاف شان وکالت است که در قضاوت نیز هست و در خیلی از مصادیق و پرونده ها وجود دارد و بعضا وکلای محترم به این موارد توجه نمی کنند و این موضوع را در رفتار برخی از قضات هم داریم. کانون ها باید به این مهم به صورت نظام مند و یکپارچه توجه خاص کنند.

نگاه نامناسب جامعه قضایی به وکلا

وی با اشاره به موضوع جلب و جذب اعتماد عمومی گفت: به قسم یاد شده حساسیت نشان بدهیم. رسیدگی های بی طرفانه و مستقلانه را باید مورد توجه قرار بدهیم. نوع نگاه جامعه قضایی به وکلا نگاه مناسبی نیست و فرهنگ تعاملی دادگستری و وکلا مناسب نیست. این را هم دادگستری و هم کانون ها باید تلاش کنند که در مسیر قانون و شکافتن تمییز حق از باطل همکاری و مساعدت کنند.

لزوم گسترش فرهنگ وکالت در جامعه

حشمتی با تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ وکالت گفت: کانون وکلا باید به این موضوع اهتمام بورزد. وکالت را باید تبلیغ کرد تا مردم از این ظرفیت استفاده کنند. با گسترش فرهنگ وکالت خیلی از بی نظمی ها را می توان حل کرد. فرهنگ استفاده از وکلا را باید به نحوی ترویج کرد که همه دستگاه ها از حقوقدان ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: کانون وکلا با همکاری آموزش و پرورش به ارتقای فرهنگ مراجعه به وکیل بپردازد

حل مسئله تضمین پرونده توسط وکلا

وی با اشاره به تضمین هایی که برخی از وکلا می دهند اشاره کرد و گفت: باید توجه بیشتری شود تضمینی که باب شده است ایجاد مشکل می کند و آنچه را که خلاصه می توانم عرض کنم این است که ما ظرفیت قابل توجهی به عنوان کانون های وکلا داریم و این ظرفیت اگر بخواهد به کار گرفته شود بخش عظیمی از مشکلات ما در دادگستری حل خواهد شد. امیدوارم ما هم بتوانیم همکار خوبی برای شما عزیزان باشیم.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا