اخبارویژه

«وکیل مدنی» در اصلاحیه قانون شوراهای حل اختلاف

وکلاپرس ـ‌ نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف به حضور وکیل مدنی در کنار وکیل دادگستری در شوراهای حل اختلاف رأی مثبت دادند.

به گزارش وکلاپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی تصویب لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف مواد ۲۰ تا ۲۴ این لایحه را بررسی کرده و به آن رأی مثبت دادند.

ماده ۲۰:‌ رسیدگی در شورا با درخواست کتبی یا شفاهی

به گزارش خبرنگار خانه ملت، ماده ۲۰ این لایحه با ۱۷۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

این مصوبه تصریح می کند؛ شروع رسیدگی در شورا با درخواست کتبی یا شفاهی به ‌عمل می‏ آید. درخواست شفاهی در صورت مجلس قید و به امضای خواهان یا متقاضی می رسد.

همچنین براساس تبصره این ماده؛ درخواست رسیدگی باید متضمن موارد زیر باشد:

۱- نام و نام خانوادگی، نام پدر، نام شخص حقوقی، شناسه ملی و اقامتگاه طرفین دعوی.

۲- موضوع خواسته و همچنین تقویم آن در دعاوی مالی.

۳- موضوع درخواست یا شکایت.

۴- دلایل و مستندات درخواست یا شکایت.

لازم به ذکر است این ماده با ماده ۲۲ قانون مصوب سال ۹۴ تفاوتی نکرده است.

بیشتر بخوانید: گزارش حل یک اختلاف

ماده ۲۱: رسیدگی در شورا تابع تشریفات آیین دادرسی نیست

نمایندگان در ادامه با ماده ۲۱ این لایحه با ۱۸۷ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۲۱؛ رسیدگی در شورا تابع تشریفات آیین دادرسی نیست، لیکن از حیث اصول و قواعد، تابع مقررات قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری است.

تبصره۱- اصول و قواعد حاکم بر رسیدگی شامل مقررات ناظر به صلاحیت، حق دفاع، حضور در دادرسی، رسیدگی به دلایل و مانند آن است.

تبصره۲- منظور از تشریفات در این ماده، مقررات ناظر به شرایط شکلی درخواست یا شکواییه، نحوه ابلاغ، تعیین اوقات رسیدگی، جلسه دادرسی و مانند آن است.

پیشتر در ماده ۱۸ و ۱۹ قانون شوراهای حل اختلاف(مصوب ۱۳۹۴) به این مهم پرداخته شده بود.

ماده ۲۲: امکان حضور وکیل مدنی در صلح و سازش در دعاوی

ماده ۲۲ لایحه شوراهای حل اختلاف با ۱۹۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن تصویب شد که براساس آن «طرفین دعوا می‌توانند شخصاً در شورا حضور یافته یا از وکیل(دادگستری) استفاده نمایند. در موارد صلح و سازش استفاده از وکیل مدنی مجاز است.»

بر اساس ماده ۲۰ فانون فعلی طرفین ملزم به حضور شخصی یا از طریق وکیل دادگستری در این شورا هستند. در ماده مذکور آمده است: «طرفین می ‏توانند شخصاً در شورا حضور یافته یا از وکیل  دادگستری استفاده نمایند.»

بیشتر بخوانید: رییس دادگستری خراسان رضوی: هرجا طرفین را برای حل اختلاف دعوت می‌کنم خواهش می کنم وکیل حضور پیدا نکند

ماده ۲۳: هزینه دادرسی معادل هزینه غیرمالی محاکم دادگستری

ماده ۲۳ نیز با ۱۹۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن تصویب شد که به موجب آن؛ هزینه دادرسی شورا مطابق هزینه غیرمالی محاکم دادگستری است.

در ماده ۲۳ فعلی آمده است:«هزینه رسیدگی شورای حل اختلاف در کلیه مراحل، در دعاوی کیفری و غیرمالی معادل هزینه دادرسی در محاکم دادگستری و در دعاوی مالی معادل پنجاه ‌درصد (۵۰%) آن است. رسیدگی به دعاوی مشمول ماده (۸) این قانون بدون هزینه دادرسی است.»

ماده ۲۴: تشریح سازش در شورای حل اختلاف

در جریان بررسی مواد لایحه شوراهای حل اختلاف ماده ۲۴ هم با ۲۰۹ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

براساس این مصوبه؛ در اجرای مواد (۱۱)، (۱۲) و (۱۴) این قانون، شورا پس از دعوت خوانده یا مشتکی­ عنه نسبت به تشکیل جلسه اقدام و در صورت حصول سازش میان طرفین، مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می‏ کند و پرونده در شورا بایگانی و در موارد ارجاع پرونده از مرجع قضائی، نتیجه به همراه تصویری از گزارش اصلاحی به آن مرجع ارسال می شود تا مرجع مزبور نسبت به مختومه کردن پرونده با دستور اداری اقدام کند.

تبصره ۱- چنانچه توافق و سازش طرفین متضمن حق، تکلیف یا تعهدی باشد، موارد در گزارش اصلاحی به صورت صریح و مشخص با قید حقوق و تعهدات طرفین و نحوه و زمان اجرای تعهد ذکر می ­شود.

تبصره ۲- در مواردی که طرفین، سازش خود را منوط به نظر کارشناس مرضی ­الطرفین، داور یا میانجی می کنند، شورا ضمن ارجاع، نظریه اشخاص مذکور را اخذ و در صورت عدم مغایرت با قوانین و مقررات و التزام طرفین به آن، مفاد آن را در گزارش اصلاحی منعکس می کند. نظرات اشخاص مذکور بدون انعکاس در گزارش اصلاحی قابلیت اجراء ندارد.

تبصره ۳- در کلیه دعاوی مالی ارجاعی از مراجع قضائی که هزینه دادرسی در مرجع مذکور پرداخت شده است، در صورت حصول سازش بین طرفین، هزینه دادرسی به نصف کاهش می یابد و مازاد به خواهان بازگردانده می شود و مابقی به عنوان درآمدهای موضوع ماده(۴۳) این قانون محسوب می­ شود. دولت مکلف است ساز و کار اجرائی این تبصره را در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی کند.

تبصره۴- مراجع قضائی و شوراها و میانجی­گران و داوران مکلفند در خصوص دعاوی راجع به اموال غیرمنقول پس از تصدیق سند رسمی و در همه دعاوی و شکایات در تنظیم گزارش اصلاحی و یا صورت­ مجلس سازش، هویت طرفین را احراز نموده و مالکیت افراد را از مراجع رسمی مربوطه استعلام نمایند. چنانچه در مدارک هویتی ارائه شده طرفین یا یکی از طرفین تردید حاصل شد از مرجع رسمی مربوطه تصدیق گردد. درصورتی که خواهان ذینفع یا ذی­ سمت در دعوی نباشد، مراجع مزبور مکلفند از پذیرش آن خودداری نمایند و در صورت وارد نبودن دعوی نسبت به خوانده مراتب در صورتجلسه قید و اگر پرونده مستقیماً در شورا مطرح شده باشد، بایگانی می­ شود.

یک دیدگاه

  1. چقدر دردناک و تلخ است که حاکمینی برای تفاخر به تقلیل عدم اشتغال؛ نان دانی های غیرضرور ایجاد میکنند
    وکلای دادگستری عموما با خواندن تست وکیل می شوند و صرفا از بدو تا ختم اندیشه و نیت والدین و خود دانشجویان از ورود به رشته حقوق کسب درآمد است
    اگر با ادعا مخالفید اجازه دهید فارغ التحصیلان حقوق بدون داشتن پروانه وکالت وارد دعاوی شوند آنگاه با تقلیل حق الوکاله علاوه بر کاهش شدید تورم قوانین, تورم پرونده ها عدالتی حاکم خواهد شد که دست بسیاری سودجویان بی سواد قطع میشود
    با این اقدام دانش و تعهد جای تفاخر و خودبزرگ بینی و مکیدن خون موکلین را میگیرد و زین پس میکوشند علم بیاموزند و نه راه های دور زدن قوانین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا