اخبار قوه قضاییهویژه

تاکید مجدد رییس قوه قضاییه درباره منع وکیل از اکل مال به باطل

وکلاپرس- رئیس قوه قضاییه گفت: وکیل باید وکالت از حقیقت کند و اگر بداند امری باطل است و او در جهت حق جلوه دادن باطل اقدام کند، اکل مال به باطل کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری میزان، آیت الله رئیسی در دیدار قضات و کارکنان قضایی خراسان شمالی با بیان اینکه عدالت امری فطری است و در فطرت همه انسان‌ها عدالت و حق خواهی وجود دارد اظهار داشت: وکیل باید وکالت از حقیقت کند و اگر بداند امری باطل است و او در جهت حق جلوه دادن باطل اقدام کند، اکل مال به باطل کرده است.

وی پیشتر هم در این زمینه گفته بود: «وکلا نیز باید از حق دفاع کنند و اگر وکیلی بداند از باطل دفاع می‌کند، اما فقط به خاطر دریافت حق الوکاله این کار را می‌کند، بی تردید پولی که می‌گیرد اکل مال به باطل است.»

بیشتر بخوانید: رییس قوه قضاییه:‌ حق الوکاله وکیلی که عالماً از باطل دفاع می‌کند، اکل مال به باطل است

قاضی باید کشف حقیقت کند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این نکته که قاضی بر اساس ظواهر حکم می‌کند، اما باید تا آنجا که امکان پذیر است برای او کشف حقیقت صورت بگیرد، عنوان کرد: بر همین اساس تاکید شده است که قاضی باید کشف حقیقت کند.

آیت الله رئیسی همه قضات را موظف به تلاش برای کشف حقیقت دانست و تصریح کرد: کارشناسان و وکلا و اعضای پزشکی قانونی و سایر دست اندرکاران و همکاران امر قضاوت باید برای کشف حقیقت به قاضی کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: وکیل باید وکالت از حقیقت کند و اگر بداند امری باطل است و او در جهت حق جلوه دادن باطل اقدام کند، اکل مال به باطل کرده است.

قضات مصداق اتم عدالت ورزی و تلاش برای تحقق عدالت هستند

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بنا بر روایات یک ساعت عدالت ورزی و تلاش برای تحقق عدالت از یک سال عبادت برتر است، افزود: اگرچه تحقق عدالت تنها در شمول مسئولیت ‌های قاضی نیست و یک فرماندار نیز در مقام اجرای عدالت است، اما قضات مصداق اتم عدالت ورزی و تلاش برای تحقق عدالت هستند.

آیت الله رئیسی همچنین خطاب به قضات دادگستری خراسان شمالی گفت: بهترین سکو برای پرش همین جایگاه سازمانی شما قضات و دست اندرکاران قضایی و خدمت به مردم و گره گشایی از کار مردم در این جایگاه است.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان و وکلای خوب، مددکار دستگاه قضایی در امر کشف حقیقت هستند

رئیس قوه قضاییه افتخار مجموعه قضایی استان خراسان شمالی را حضور خانواده شهدا و ایثارگران و نیرو‌های جوان و انقلابی در این مجموعه دانست و گفت: مجموعه دست اندرکاران قضایی در امر خطیر کشف حقیقت به همکاری نیرو‌های انتظامی، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیرو‌های بسیجی نیازمند هستند؛ همچنین کارشناسان و وکلای خوب نیز مددکار دستگاه قضایی در امر کشف حقیقت هستند.

در دادگستری ‌ها نباید دارای پرونده‌ های معوقه باشیم

آیت الله رئیسی ضمن قدردانی از اقدامات دادگستری خراسان شمالی برای پایان دادن به پرونده ‌های معوقه گفت: ما در دادگستری ها مطلقا نباید دارای پرونده ‌های معوقه باشیم مگر آن دسته از پرونده‌ هایی که تعویق در رسیدگی به آنها، توجیه دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: سیاست کاهش جمعیت کیفری که در استان خراسان شمالی دنبال می‌شود، مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما نیز مکررا مجموعه دادگستری‌ها در استان‌های مختلف را به تحقق این مهم توجه داده ایم.

آیت الله رئیسی ضمن ترغیب برای حرکت کردن به سمت دادرسی الکترونیکی عنوان کرد: مجموعه قضایی استان خراسان شمالی باید هرچه بیشتر به این سمت حرکت کند.

قاضی عزیز، قاضی نفوذناپذیر است

رئیس قوه قضاییه توجه به شان و جایگاه قضات را امری بسیار مهم دانست و گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند «قاضی را عزیز بدارید»؛ قاضی عزیز، قاضی «نفوذناپذیر» است بدین معناکه نه از صاحبان قدرت و ثروت و نه از بستگان خود و نه حتی از خودش نفوذ نمی‌پذیرد. حب و بغض این قاضی در رایی که صادر می‌کند دخالت ندارد.

درصدد رفع مشکلات لایحه شورا‌های حل اختلاف از طریق مجلس هستیم

آیت الله رئیسی با اشاره به وجود مشکلاتی در لایحه شورا‌های حل اختلاف عنوان کرد: ما از طریق مجلس به دنبال آن هستیم که این مشکلات را برطرف کنیم؛ البته بخشی از موضوعات مطرح در این لایحه را نیز دولت نپذیرفته است که در جهت رفع این موضوع اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

رسانه‌ها باید تلاش کنند مردم را با حقوق خود آشنا کنند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تعداد کثیری از مردم و مراجعان به دستگاه قضایی خراسان شمالی طی روز جاری گفت: یکی از موضوعات مهم که در دیدار‌های مردمی نیز نمود می‌یابد، مسئله ناآشنایی مردم به حق و حقوق خود است لذا همه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی و همه نخبگان و تریبون داران و اصحاب رسانه باید تلاش کنند تا مردم را با حقوق خود آشنا کنند؛ امری که تحقق آن، مراجعه مردم به دستگاه‌های مختلف از جمله دادگستری‌ها را منظم می‌کند.

آیت الله رئیسی قانون رسیدگی به تخلفات اداری در کشورمان را در زمره بهترین قوانین دانست و تاکید کرد که اگر اشکالی در این زمینه وجود دارد ناشی از عدم اجرای این قانون است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید از سازمان‌های اداری کشور، اجرای کامل و جامع قانون رسیدگی به تخلفات اداری را مطالبه کنیم چراکه اجرای جامع این قانون از سرریز شدن پرونده‌ها به دادگستری‌ها و دستگاه قضایی جلوگیری می‌کند.

آیت الله رئیسی قانون ارتقا سلامت اداری را همچون قانون رسیدگی به تخلفات اداری، در زمره بهترین قوانین کشور دانست و بر اجرای کامل این قانون از سوی دستگاه‌های اداری تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به عملکرد دادگستری خراسان شمالی نیز گفت: در رتبه بندی ارائه شده از سوی معاونت راهبردی قوه قضاییه، استان خراسان شمالی دارای عملکرد خوبی است، اما در برخی شاخص‌ها باید تلاش‌های بیشتری در این استان صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان کارکنان قضایی و اداری دادگستری، نماینده شورای حل اختلاف و همچنین نماینده سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا در خراسان شمالی، درخواست‌ها، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های همکاران خود را مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا