یادداشت

تقویت پایگاه اجتماعی کانون وکلا و تأثیر آن بر تعامل با نهادهای حاکمیتی

وکلاپرس– تقویت پایگاه اجتماعی کانون وکلا در کنار دو فاکتور قدمت تاریخی و استقلال آن، می تواند موضع کانون های وکلای دادگستری را در مقابله با هجمه های هر روزه بهبود ببخشد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل کارآموز مسعود فرزانه طی یادداشتی به مسأله پایگاه اجتماعی کانون های وکلا و اثر آن بر تقویت موضع گیری در مقابل فشار نهادهای حاکمیتی پرداخته است.

مشروح این یادداشت را در ادامه می خوانید:

تقریباً روزی نیست که از خواب بیدار شویم و نبینیم که هجمه ای جدید علیه وکیل یا نهاد وکالت صورت نگرفته باشد.

گاهی قوه قضاییه با تحمیل محدودیت برای وکلا و یا اعمال سلیقه علیه نهاد وکالت که فاقد پشتوانه قانونی است، گاهی هم‌ مثل فقره اخیر که قوه مقننه کلیات طرحی را تصویب می کند که این نهاد مدنی کهن را به ورطه هولناکی می کشاند.

آنچه امروز مهم تر از این هجمه هاست واکنش نهاد وکالت نسبت به این حملات است؛ برخی چاره را در تعامل با حاکمیت می دانند که به حق راهکار خوب ولی ناقصی است.

بیشتر بخوانید: توضیحاتی معاون حقوقی قوه قضاییه پیرامون تاسیس اداره­ کل « نظارت بر وکلا »

تعامل نهاد وکالت زمانی تعامل روینده ای محسوب می شود که از موضع ضعف نباشد و از موضعی مساوی یا حداقل نزدیک به مساوی با نهادهای حاکمیتی باشد؛ تعاملی مبتنی بر احترام و مبانی حقوقی، تعاملی فعالانه و نه از روی انفعال. تعاملی که بر سر دوراهی باشد و نه تعامل در انتهای یک بن بست.

سؤال اصلی که مطرح می شود این است که نهاد وکالت چگونه می تواند در موضع بهتری در تعامل با نهادهای حاکمیتی قرار بگیرد؟ این موضوع کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

مهم ترین مسأله برای قرار گرفتن در موضع خوب در تعامل با نهاد های حاکمیتی توجه به ظرفیت کانون های وکلای دادگستری است.

ما در کانون وکلاى‌دادگسترى به عنوان یک نهاد مستقل مدنی علی رغم اینکه هم از جهت استقلال و هم از جهت سبقه تاریخی ظرفیت بسیار خوبی برای ایفای نقش در رویدادهای اجتماعی داریم اما با حوادث پیش آمده بسیار منفعلانه رفتار می کنیم و حاضر به بیرون آمدن از نقطه امنِ خود نیستیم؛ تا نقشی فعال و اثرگذار در جامعه ایفا کنیم و متاسفانه حُریّتِ لازم را در مواجهه با مسائل پیش آمده از خود نشان نمی دهیم.

در بزنگاه های تاریخی که مثال های آن در این چند سال اخیر کم نیست، فقدان یا کمبود همراهی نهادهای مستقل مدنی از مردم به شدت لمس شد؛ نهادهایی مردمی از جنس مردم که به صورت مسأله محور به دنبال حل مشکلات و دفاع از حقوق ملّت بر اساس قانون اساسی و حقوق شهروندی باشند.

به عبارت بهتر کانون های وکلا باید تلاش کنند پایگاه اجتماعی خود را بین مردم تقویت نمایند تا بتوانند به موضع گیری بهتری در تعامل با حاکمیت نائل شوند.

بیشتر بخوانید: تعامل به معنای انفعال و استقلال به معنای تقابل با نظام قضایی نیست

دوران پشت میز نشستن و زدن بر کوسِ استقلال گذشته و وکیل باید چنان طبیبی دوّار به دنبال مشکلات مردم و احقاق حقوق ایشان برآید.

اگر در کنار مردم نباشیم خواستگاه مردمی خود را از دست خواهیم داد و دیگر چیزی به نام اعتماد عمومی به نهاد وکالت به عنوان مرجعی برای احقاق حقوق ملّت وجود نخواهد داشت و دور نیست زمانی که همان سرنوشتی در انتظارمان باشد که امروزه جامعه پزشکی به آن دچار شده و مردمِ دردمند، وکیل را جدای از خود بدانند و تصور کنند ما جدایی از مردم را انتخاب کرده ایم؛ این می تواند پرتگاه جامعه وکلا باشد.

جامعه وکلای کشور می تواند در خط مقدم عدالت خواهی و فریاد کردن حقوق ملت باشد و وقتی مردم جامعه وکلا را کنار خود دید ناخود آگاه خود به دفاع از مدافعان بی دفاع برمی خیزند و این امر اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بهترین راهکار مقابله با هجمه های ناروایی که علیه نهاد وکالت می شود، تقویت پایگاه اجتماعی مردمی با قرار گرفتن نهاد وکالت کنار مردم است. راهکاری که می تواند به بهبودی موضع این نهاد کهن در تعامل با حاکمیت کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا