ویژهیادداشت

معیارهایی برای انتخاب رییس جدید اسکودا

به قلم وکیل حسین عسگری راد

وکلاپرس– ۸ آبان موعد انتخاب رییس جدید اسکودا است؛ نهادی که به عنوان هماهنگ کننده کانون های وکلا در موضع گیری های رسمی جایگاهی مهم و غیر قابل انکار دارد.

به گزارش وکلاپرس، ۸ آبان موعد انتخاب رییس جدید اسکودا (اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران) است. این در حالی است که تا به امروز خبری مبنی بر نامزدی وکیلی برای احراز این سمت منتشر نشده است.

وکیل حسین عسگری راد در یادداشتی که تحت عنوان «ریاست اسکودا» در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است به اهمین این انتخابات پرداخته است. متن مذکور را در ادامه می خوانید:

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران «اسکودا» تشکیلاتی قراردادی و برآمده از ضرورت های صنفی است.

با افزایش تعداد کانون های استانی و از آنجا که وظایف صنفی، هماهنگی های راهبردی واحد را طلب می نمود به همت بزرگانی چون سید محمد جندقی و مرحوم بهمن کشاورز اسکودا بنیان گذاشته شد. کارنامه اش قابل دفاع است.

حتی اگر یک حرکت صنفی آن یعنی اتخاذ موضع در قبال آیین نامه ۸۸ را پیش چشم آوریم برای اهمیت و تاثیر اسکودا کافی است.

آن زمان جامعه وکالت با اعلام عدم اجرای آیین نامه خلاف قانون، مرز دخالت و نظارت را درخشان نمود. این برداشت مورد پذیرش قوه قضاییه نیز قرار گرفت.

اکنون با فوت مرحوم کشاورز و استعفای دکتر شهبازی نیا و عدم علاقه سید محمد جندقی به پذیرش مسؤلیت، خلا جدی مدیریت در اسکودا محسوس می نماید. شرایط خطیری  پیش روی است.

بیشتر بخوانید: استعفای رییس اسکودا

هجمه بی سابقه مخالفین استقلال وکالت، تمسک به هر بهانه غیر مرتبط جهت تضعیف جایگاه وکیل در نظام قضایی کشور، گروه گرایی در درون صنف، تهدیداتی است که تزلزل در استقلال کانون وکلا را نشانه رفته است.

در این میانه اما تجربه، دور اندیشی و درایت ریاست محترم قوه قضاییه و نخ نماشدن شعارهای مخالفین استقلال، شانسی است که باید از آن بهره گرفت.

انتخاب رییسی توانمند برای اتحادیه، یکی از امیدهای دستیابی به این مطلوب، حلقه اتصال کانون ها به یکدیگر، ایجاد تحرک امیدبخش، زدودن بنیان های سوء تفاهم از مدیران عالی قضایی کشور نسبت به استقلال کانون، متقاعد کردن گروه های مخالف استقلال کانون به اتخاذ روش های اصولی و سازگار با عدالت می باشد.

بیشتر بخوانید: جوان گرایی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای انتخاب رییس جدید اسکودا

ادعای داشتن ارتباط با مقامات جایگاهی در نظام مدیریت ها ندارد. مضافا پنداری این چنین به مقوله مدیریت، نگاهی شبهه ناک و ذاتا مفسده آمیز است.

اسکودا نیاز به مدیری حرفه ای و شجاع دارد که با موضع گیری و پیگیری های اصولی و به موقع

اولا- وقت کافی برای امور صنف بگذارد.

ثانیا- با آرامش نماد اتحاد کانون ها باشد.

ثالثا- حربه و منش «اقناع» را دستمایه مدیریتی خود قرار دهد.

رابعا- وامدار گروه های صنفی و شخصیت های ذینفوذ وکالت یا قضاوت نباشد.

خامسا- همواره در اندیشه آشتی مصالح عالیه صنف با رسالت آرمانی دستگاه قضایی باشد. کانون وکلا یک جزیره مستقل نیست اما خانواده مستقل از قبیله بزرگ عدالت است.

سادسا- در میان وظایف کلاسیک مدیریتی ( برنامه ریزی- هماهنگی- نظارت و کنترل) با توجه به خصیصه استقلال کانون ها وظیفه «هماهنگی» را شایسته تر دارد.

سابعا- اهل مدارا و تعامل باشد از برخوردهای تند و تلخ چه در درون صنف و چه خارج از آن پرهیز کند. ازاله بسیاری از تنگناهای جامعه وکالت در هماهنگی با قوه قضاییه شدنی است و ارتقا کیفیت و سلامت دستگاه قضایی نیز بی نیاز از همنوایی با  جامعه بزرگ وکالت نیست.

ثامنا- درک درست تاریخی و جامعه شناسانه از اوضاع اجتماعی ایران و جهان داشته باشد.

تاسعا- از اندیشه های پویا و نوین مدیریتی بهره مند باشد. در هر بن بستی روزنه ای برای گشایش جستجو کند. یک وکیل حرفه ای یا استاد تمام دانشگاه، لزوما مدیر مناسبی نیست.

عاشرا- از اصول حرفه ای استقلال، با اتکا به خرد جمعی عقب نشینی ننماید.

نظام عقلانیت حاکم بر مدیران قوه قضاییه، این ظرفیت را دارد که مدیری با خصایص فوق بتواند کشتی بحرانی وکالت را به مقصد آرامش رهنمون شده، به کانون وکلا شأنی شایسته بال پرواز فرشته عدالت ببخشد.

به امید انتخاب مدیری مجرب، جدی، به روز،پیگیر، با تعصب صنفی، قانونمدار، توانمند، مشرف به آداب و روانشناسی مذاکره. باید منتظر آزمون هیات عمومی کانون ها ماند.

بیشتر بخوانید: آگهی ثبت نام از نامزدهای ریاست اسکودا منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا