ویدئوویژهیادداشت

سینما حقوق: چند مرد خوب

سکانس دادگاه فیلم "چند مرد خوب" با بازی تام کروز و جک نیکلسون

وکلاپرس- تام کروز در نقش یک وکیل نظامی در مقابل جک نکیلسون در نقش یک فرمانده عالی تفنگداران دریایی آمریکا، در سکانسی ماندگار از فیلم چند مرد خوب (A Few Good Men) محصول ۱۹۹۲ تقدم اجرای قانون و عدالت بر ملاحظات امنیتی و نظامی را نمایش می دهند.


خطر لو رفتن داستان فیلم، اگر قصد تماشای فیلم «چند مرد خوب» را دارید، این قسمت را نخوانید

داستان فیلم «چند مرد خوب» از این قرار است که دو سرباز نیروی تفنگداران دریایی آمریکا با اتهام قتل یکی از هم قطارانشان به نام «ویلیام سانتیاگو» در پایگاه نظامی آمریکا در گوانتانامو مواجه هستند.

«ویلیام سانتیاگو» از نظر فرماندهان یک سرباز خوب تلقی نمی شود و روابط خوبی هم با هم قطارانش ندارد، او برای انتقال محل خدمتش از پایگاه نظامی گوانتانامو تلاش زیادی می کند ولی فرمانده پایگاه سرهنگ ناتان جسوپ (با بازی جک نیکلسون) با انتقال او مخالف است.

سرباز «ویلیام سانتیاگو» در تلاش برای کسب موافقت برای انتقالش، نامه هایی به مقامات مختلف می نویسد از جمله در یکی از این نامه ها پیشنهاد می کند در ازای موافقت با انتقال او از پایگاه گوانتانامو، در مورد تیراندازی غیرمجاز توسط نیروهای پایگاه به مقامات اطلاعاتی بدهد ولی این نامه به دست فرماندهان پایگاه می افتد.

سکانس دادگاه فیلم "چند مرد خوب" با بازی تام کروز و جک نیکلسون
سکانس دادگاه فیلم “چند مرد خوب”

همان شب سرباز «ویلیام سانتیاگو» توسط دو نفر از افراد دسته خودش به قتل می رسد، این دو سرباز دستگیر می شوند و اعتراف می کنند به دلیل عدم پایبندی سرباز «ویلیام سانتیاگو» به اصول تفنگداران دریایی و بدنام کردن یگانش خودسرانه قصد تنبیه او را داشته اند که اتفاقا منجر به مرگ او شده است.

با این حال جوآن گالووی (با بازی دمی مور) یک وکیل نیروی دریایی آمریکا پس از گفتگو با متهمان به موضوع مشکوک می شود و احساس می کند که این دو سرباز همه واقعیت را بیان نمی کنند، بنا بر این از مقامات ارشد می خواهد که این پرونده در پایتخت رسیدگی شود و خودش وکالت متهمان را بر عهده بگیرد.

مقامات با انتقال متهمان به پایتخت موافقت می کنند ولی با توجه به موقعیت سرهنگ ناتان جسوپ و اینکه برای احراز یک پست عالی امنیتی در نظر گرفته شده است، تصمیم می گیرند وکالت متهمان را به یک وکیل نظامی تازه کار به نام دانیل کافی بسپارند تا پرونده بدون طرح در دادگاه و با توافق با متهمان بسته شود.

ستوان یکم دانیل کافی (با بازی تام کروز) به تازگی از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شده و برای خدمت به عنوان وکیل وارد نیروی دریایی شده است. او در مدت ۹ ماه خدمتش در نیروی دریایی وکالت ۴۴ پرونده را بر عهده رفته که همگی با سازش خاتمه یافته اند و تا آن زمان اصلا دادگاه را از نزدیک ندیده است!

دانیل کافی از لحاظ شخصیتی هم فردی بی نظم و سهل انگار است که کارش را جدی نمی گیرد، ولی این بار در برابر پرونده ای مهم قرار دارد و از سوی دیگر پیشنهاد جذاب دادستان برای سازش با متهمان مورد موافقت آن ها قرار نمی گیرد، متهمان که نظامیانی بسیار منضبط و متعصب به اصول نظامی گری هستند، قبول نمی کنند که گناهکاری خود را در قبال سازش با دادستان قبول کنند.

وکیل کافی بر سر دوراهی انصراف از پرونده یا دفاع از متهمان در دادگاه قرار می گیرد، و نهایتا تصمیم می گیرد با کمک وکیل گالووی  از متهمان در دادگاه دفاع کند.

نهایتا متهمان افشا می کنند که آن ها به دستور فرمانده پایگاه در اجرای یک سنت ممنوع در نیروی نظامی آمریکا به نام «کد قرمز» به سرباز «ویلیام سانتیاگو» حمله کرده اند.

«کد قرمز» اسم رمز برای تنبیه شدید و خودسرانه نظامیانی است که مرتکب تخلف از اصول تفنگداران دریایی می شوند یا در انجام وظایف نظامی خود کوتاهی می کنند.

با این حال فرماندهان پایگاه به شدت صدور دستور «کد قرمز» در مورد سرباز «ویلیام سانتیاگو» را انکار می کنند، ولی نهایتا وکیل کافی می تواند با استفاده از دلایلی که به دست آورده و به کار گرفتن یک ترفند سرهنگ جسوپ را وادار کند به صدور دستور «کد قرمز» در مورد سرباز سانتیاگو، یعنی تنبیه خودسرانه او توسط دو متهم پرونده اعتراف کند.

سکانس دادگاه فیلم "چند مرد خوب" با بازی تام کروز و جک نیکلسون
جک نیکلسون در نقش سرهنگ ناتان جیسوپ

سکانس رویارویی وکیل کافی و سرهنگ جسوپ اوج فیلم «چند مرد خوب» است، در این سکانس وکیل کافی مردی جوان و تازه فارغ التحصیل است که در مقابل یک کهنه سرباز خشن قرار گرفته است، وکیل کافی بر اساس اصول حقوقی به دنبال عدالت است ولی سرهنگ جسوپ به استناد موقعیتش در حفاظت از امنیت کشور، اقداماتی که به تشخیص خودش در این مسیر انجام داده است را درست و عادلانه می داند.

سرهنگ جسوپ نهایتا وقتی به وسیله وکیل کافی به گوشه رینگ کشیده شده است در واکنشی عصبی، با حمله به کافی او را مدیون «آزادی» ای می داند که او با حفاظت از امنیت کشور برایش فراهم کرده است.

وقتی سرهنگ جسوپ از وکیل کافی سوال می کند «تو جواب می خواهی؟» و کافی پاسخ می دهد «من حقیقت را می خواهم»، به او می گوید «تو تحمل حقیقت را نداری»

چیزی که سرهنگ جسوپ به عنوان حقیقت غیر قابل تحمل بیان می کند، تصوری است که به علت موقعیت نظامی و امنیتی اش برای زیر پا گذاشتن قانون و حتی گرفتن جان انسان ها برای خودش قائل است.

او خود را مستحق تشکر می داند و به وکیل کافی می گوید در غیر این صورت خود او باید تفنگ بردارد و به پست نگهبانی برود.

نهایتا سرهنگ جسوپ اعتراف می کند که او دستور کد قرمز را در مورد «ویلیام سانتیاگو» صادر کرده است، ولی وقتی می خواهد دادگاه را ترک کند به دستور قاضی بازداشت می شود.

جسوپ بعد از واکنشی عصبی به بازداشت شدنش، رو به وکیل کافی می کند و با خشم به او می گوید: “تمام کاری که امروز کردی ضعیف کردن یک کشور بود، تو زندگی مردم را به خطر انداختی”.

تقابل وکیل کافی و سرهنگ جسوپ، صحنه دراماتیکی از تقابل کلاسیک خیر و شر است، وکیل کافی فرشته سپید بال عدالت است که مقابل دیو سیاهی که نگهبان دروازه جهنم است، می جنگد.


عوامل فیلم چند مرد خوب

کارگردان:

راب راینر Rob Reiner

فیلمنامه نویس:

آرون سورکین Aaron Sorkin

بازیگران:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا