اخبار قوه قضاییه

وکلا به سمت تحصیل علم نمی‌روند، در بسیاری موارد شاهد استهلاک علمی وکلا هستیم

وکلاپرس-  رئیس اداره آموزش و پژوهش وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه از دستور ریاست قوه قضاییه در مورد تدوین منابع تخصصی برای قضات، وکلا و کارشناسان رسمی خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، مسعود یوسفی، رئیس اداره آموزش و پژوهش وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه افراد یک دوره آموزشی الزامی تحت عنوان کارآموزی را می‌آموزند و پس از آن تبدیل به وکیل پایه یک دادگستری می‌شوند قانونا دیگر الزامی به گذراندن دوره‌های آموزشی ندارند و همین باعث می‌شود که در بسیاری موارد شاهد استهلاک علمی وکلا باشیم.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت اخیر مرکز، بخش آموزش و پژوهش تبدیل به یک اداره مستقل شد و مجموعه آموزش‌های وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و همچنین حوزه پژوهشی وکلا، کارشناس رسمی و مشاوران خانواده به عنوان یک ماموریت سازمانی به این اداره محول شد.

به گفته وی، در همین راستا فعالیت‌های آموزشی متعددی در دستور کار قرار گرفت و در سطوح مختلف و با اهداف متفاوت، این آموزش‌ها مدنظر است؛ آموزش برای کارشناسان، وکلا و هم مشاورین خانواده تحت عنوان آموزش به اعضا و آموزش توسط اعضا برای سایر بخش‌ها انجام می‌شود، که ما از زنگ حقوقی مدارس آغاز کردیم؛ آموزش‌های کاملاً تخصصی به نهاد‌ها ارگان‌ها و سازمان‌ها طی تفاهم‌نامه‌های مختلف و فعالیت‌های مشترک پژوهشی در زمینه تولید علم انجام شده است.

یوسفی، گفت: مباحث ما در تولید علم مباحث تخصصی در دنیای حقوق است که هم در بخش پژوهش به صورت کاملاً جدی دنبال می‌کنیم و هم در حوزه آموزش این قضیه پیگیری می‌شود.

 دستور ریاست قوه قضاییه در مورد تدوین منابع تخصصی برای قضات، وکلا و کارشناسان رسمی

وی گفت: دستور ریاست قوه قضاییه در مورد تدوین منابع تخصصی برای قضات، وکلا و کارشناسان رسمی از مهم‌ترین تکالیفی است که برعهده بخش آموزش و پژوهش مرکز است دستور ریاست مرکز به عنوان اصلی‌ترین رسالت و ماموریت این واحد است.

وی ادامه داد: کمیته‌های ویژه تدوین را در بخش راهنمای دعاوی، رویه قضایی، نقد رای، هندبوک کارشناسی و نهایی‌سازی مجموعه کاربرگ‌های استاندارد کارشناسی تشکیل شدند که این مورد از بزرگترین پروژه‌های قضایی کشور به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: در صورتی که طی دو سه ماه آینده این موضوع به یک نتیجه قطعی و قابل انتشار برسد یکی از بزرگترین معضلات حوزه کارشناسی چه در حوزه ارجاع چه در حوزه صدور قرار و چه در مرحله اجرای قرار کارشناسی و صدور نظریه کارشناسی را توانسته‌ایم تا قسمت قابل قبولی حل کنیم و یا حداقل ریل‌گذاری مطلوب در مسیر حل آن را داشته باشیم.

وکلا به سمت تحصیل علم نمی‌روند و صرفاً با کسب تجربه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند

یوسفی گفت: پس از اینکه وکلا پروانه وکالت را دریافت می‌کنند آموزش اجباری ندارند و این از معضلاتی است که حسب مورد باعث این می‌شود که بخش قابل توجهی از وکلا به سمت تحصیل علم نمی‌روند و صرفاً با کسب تجربه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند.

 وی ادامه داد: در حوزه‌های تخصصی قوانین دائماً در حال تغییر و بخشنامه و دستورالعمل محور در برخی از بخش‌ها عمل می‌شود و همچنین رویه‌های قضایی در حال تغییر است اصولاً باید آموزش وکلا نیز جدی‌تر گرفته شود هرچند که وجود رقابت در دنیای وکالت و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به قوانین و مقررات حقوق خودشان این نکته را برای وکیل ایجاب کرده است که حتماً در یک مسیر رشد علمی بخواهد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نسل جدید وکلای کشور نسل پویایی در حوزه تحصیل علم به حساب می‌آیند، گفت: تمایل نسل جدید به کسب دانش‌های جدید مسئولیت اداره آموزش و پژوهش را سنگین‌تر می‌کند که بتواند نیاز‌های آموزشی بخش وکالت یک کشور و همچنین نیاز‌های حوزه کارشناسی و حوزه مشاوره خانواده و نیاز‌های قضایی کشور تامین کند.

کارآموزان و وکلا با رشته‌های تخصصی آشنایی ندارند

یوسفی گفت: قطعاً یکی از معضلاتی که در بین کارآموزان و وکلا وجود دارد این است که با رشته‌های تخصصی، حوزه‌های تخصصی، بازار کار نحوه مطالعه در بخش‌های تخصصی آشنایی ندارند، یکی از وظایف اداره آموزش و پژوهش این است که با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت به صورت دوره‌های علمی تخصصی کاربردی یا مدرسه‌های حقوقی افراد را با کلیات رشته‌های مختلف آشنا کند و با مختصات تخصص‌های مختلف آشنا کند و این بستر را ایجاد کنند که افراد در صورت علاقه‌مندی ایجاد نیاز و تمایل شغلی به سمت دریافت گواهی وکالت تخصصی پیش روند.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر این حرکت را به جد دنبال کردیم و در همین سال نیز ما بیش از ۳۰ عنوان مدرسه حقوقی تعریف کردیم که ذیل اداره آموزش و پژوهش انجام می‌شود؛ همچنین بیش از ۷۰ عنوان دوره‌های تخصصی ویژه کارشناسان را تعریف کردیم و به صورت دائمی این موارد انجام می‌شود و در حال حاضر در اداره آموزش استان تهران ۴ کلاس آموزشی در هفته در حال برگزاری است و در استان‌ها هر دو هفته یک کلاس آموزشی در حال برگزاری است که معدل آموزشی و پژوهشی مرکز وکلا در سال جاری معادل چندین سال در کل آموزش‌های حقوقی کشور محسوب شود.

وی گفت: توجه به آموزش وکلا اهتمام مرکز را به توسعه علم نشان می‌دهد و کارنامه علمی و پژوهشی مرکز کارنامه قابل قبولی است هر چند که هنوز با نقطه مطلوب نرسیده امیدواریم که با توجه به اینکه وکالت یکی از لوازم و مقتضیات اصلی پیشرفت در حوزه وکالت به حساب می‌آید آموزش‌های تخصصی و کاربردی این هدف را نزدیک‌تر و در دسترس‌تر کنیم.

منبع: میزان

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام . وکلا به وضعیت قوه قضائیه و قضات می نگرند و اصولا نقش تابع دارند
    ….
    به قول سعدی علیه رحمه تو برو خود را باش

  2. چرا در درس فارسی ابتدایی یا راهنمایی درسی بنام “قاضی” یا دادگاه وجود ندارد ؟
    باید آموزش و پرورش چنین درسی را در نظر بگیرد تا دانش آموزان روی چنین درسی دقت کنند و شغل آینده خود را ،با توجه به استعدادی که دارند یک عده پیدا کنند .

  3. عملا نه قضات و نه وکلا علاقه ای به مطالعه ندارند. وقتی که هر کوی و برزن تبدیل به کارخانه تولید مدرک لیسانس حقوق میشه بهتر از این انتظاری نیست، زمانی تحصیل در رشته حقوق رتبه دو رقمی یا ۱۰۰ و دویست میخواست الان صرفا ثبت نام و پرداخت شهریه. حوزوی و ….شما حافظ قرآن باش و کارآموز قضایی شو! متاسفانه این مشکل تمام صنوف شده. به امید مبارزه با بیسوادی در نهاد عدالت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا