اخبار کانون ها

آیت الله مکارم شیرازی: از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست

وکلاپرس- آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء کانون وکلای کرمانشاه در خصوص نقض استقلال کانون وکلا به موجب ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان داشته است: از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست.

به گزارش وکلاپرس سید طاهر نعلینی رئیس این کانون در استفتائی، خواستار اعلام نظر این مرجع عالیقدر در خصوص  ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه شده است.

دفتر آیت الله مکارم نیز در پاسخ به این استفتاء عنوان داشته است: از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست.

این استفتاء و پاسخ به آن می تواند بر نظر فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در خصوص مصوبات اخیر مجلس و از جمله طرح «تامین مالی و جهش تولید» تاثیر گذار باشد.

متن نامه رئیس کانون وکلای کرمانشاه به شرح زیر است:

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و تحیت

همان طور که مستحضرید قانون اساسی میثاق ملی و بالاترین سند حقوقی کشور است که تعیین کننده حدود و راهنما برای تدوین و تعیین قوانین جزئی تر بشمار میرود که حدود و صلاحیت و وظایف نهادها و دستگاههای اساسی کشور را معین میکند، لذا تدوین هر قانونی که مستقیم یا غیر مستقیم موجب تخدیش اصول قانون فوق الذکر گردد بی شک بر ضد محور وفاق است و ناخواسته حتی میتواند در راستای منویات دشمنان اسلام و ایران عزیز باشد.

لایحه استقلال کانونهای وکلای دادگستری به عنوان اصلی ترین مرجع قانونی تبیین جایگاه وکیل مستقل است و در راستای اهداف عدالت اسلامی تدوینگر جایگاه وکیل مستقل و شریف است؛

حال آنکه با توجه به عدالت قضایی که از اصول مطروحه و مهم در شریعت اسلام است؛ آیا تدوین قوانین و مقررات غیر ضروری که مغایر با اصل ۳۵ و ۱۵۶ قانون اساسی و نافی استقلال وکیل باشد و موجب تزلزل و تنزل جایگاه کانونهای وکلا گردد ولو با توجیهات عامه پسند حرمت شرعی دارد یا خیر؟

مبرهن است که وظیفه وکیل دادگستری دفاع از حق و مظلوم میباشد و وکیل دادگستری تا استقلال و امنیت شغلی که لازمه امر دفاع است نداشته باشد نمیتواند به معنای واقعی از حق و مظلوم دفاع کند.

با عنایت به انچه معروض افتاد آیا تصویب ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه (اصلاحی کمیسیون تلفیق) و تبصره های ۱ و ۲ آن که عملا استقلال وکیل و کانونهای وکلا را ملغی می کند به نظر حضرتعالی حرمت شرعی دارد یا خیر؟

سید طاهر نعلینی – ریاست کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:

بسمه تعالی

با سلام

از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست

همیشه موفق باشید- ۱۴۰۲/۶/۶

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. این چه مدل سوال کردنه!؟
    اقای رییس کانون
    اولا کلی اسمون ریسمون بافتن که بگن نقض استقلال کانون وکلا کار خیلی بدیه!
    بعد فرضیه ایی که هنوز اثباتش نکردند(ملغی شدن استقلال کانون وکلا با تصویب ماده ۴…) رو به عنوان یک حقیقت مسلم منظور کردند و برمبنای اون سوال پرسیدند!
    البته حاجاقا هم خوب حواسشون جمع بوده!
    فتوای خوبی دادند
    و وارد این بازی حیدری نعمتی ۷۰ ساله نشده اند.
    صرفا گفته نقض استقلال کانون وکلا جایز نیست
    یعنی فقط شیره را خورده اند و گفته اند شکرین است!

    1. جناب مکارم خانه از پای بست ویران است بنام رفع انحصار افراد با سواد سوم راهنمایی و خرید لیسانس مثلا حقوق از دانشگاه های معلوم الحال و با مساعدت مجلس با قانون تسهیل فاجعه سد

  2. ضمن عرض خسته نباشید خدمت رئیس و اعضای محترم هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه از تلاش مداوم در جهت صیانت از استقلال وکیل که اگر یک عده ای از خواب خرگوشی بیدار شوند و واقعیت ها را نیز در کنار منافع شخصی و حزبی خود اندکی در نظر بگیرند که البته اینگونه منافع هم کوتاه و گذرا می باشد و پس از گذشت اندک زمانی وقتی در مقابل یک عده اشخاصی قرار گرفتند که به حقوق ایشان تعرض می کنند و در عین حال در حاکمیت نیز ذی نفوذ هستند و اینجاست که جهت احقاق خود به دنبال مفری می گردد تا از گزند چنین اشخاصی که نه به حقوق اشخاص احترام قائل هستند و نه آبروی حاکمیت را در نظر می گیرند آن موقع که به عینه مشاهده نمودند نهادی مستقل که وی را در حمایت خود بگیرد وجود ندارد و وکیلی که بدون واهمه و ترس از به خطر افتادن امنیت شغلی خود با شجاعت تمام از حقوق وی دفاع کند وجود خارجی ندارد تازه متوجه می شوند که چه دسته گلی به آب داده اند آن موقع دیگر کار از کار گذشته و استغفار شبانه روزی هم فایده ای ندارد چون زمینه ای را فراهم کرده اند که در اثر آن حقوق انسانهای زیادی پایمال شده است .
    ضمنا اینها هر کاری می کنند و در آخر هم عنوان می کنند که ما با استقلال کانون‌ها کاری نداریم و به نوعی حتی از این فتوا هم طفره می روند ، اما این امر از ارزش تلاش‌های هوشمندانه شما کم نمی کند .

  3. قرار هم نیست استقلالشان از بین برود فقط قرار است که نظارتهایی صورت گیرد البته مساله فقهی هم نبوده که جایگاه استفتاء داشته باشد و ملاک ما بیانات مقام معظم رهبری است

  4. سلام و ادب
    به نظرم این حوزه از حوزه مسائل شرعی خارج است. دولت و حکومت بر اساس نیاز سنجی مدون این عمل را انجام داده است

  5. رفتار متناقض یعنی همین، اقتصاد دان دخالت نکند ولی شیخ دخالت بفرماید اگر نظرش به نفع ماست پس مساله تخصص منتفی است فقط باید یار جمع کرد ولو بقال باشد و به نفع کانونها بگوید

  6. …گران شدن اجناس در یک هفته جایز است یا خیر؟ ده برابر شدن مسکن در دو سال جایز است یا خیر؟ اخذ حق الوکاله هایی چندین برابر حقوق یک کارمند جایز است یا خیر؟ پروانه وکالت را به دوست و آشنا دادن ولی از دانشجوی حقوق دریغ نمودن جایز است یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا