اخبار صنفی

نظام گروه بندی مؤدیان مالیاتی

وکلاپرس- طبق قانون مالیات‌های مستقیم صاحبان مشاغل و مؤدیان حقیقی بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی گروه بندی ( نظام گروه بندی مؤدیان مالیاتی ) می‌شوند. یکی از مهم ترین تغییرات قانون مالیاتهای مستقیم اصلاح ماده ۹۵ آن می باشد.

بیشتر بخوانید: متن دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم

متنی که بعنوان ماده ۹۵ جایگزین شد، به قرار زیر است:

«صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم کنند…»

در ماده ۹۵ سابق، قانونگذار صاحبان مشاغل، از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات را به سه گروه الف، ب و ج تقسیم کرده بود.

همچنین شق پنجم بند ب ماده ۹۶ سابق، وکلای دادگستری را جزو صاحبان مشاغل موضوع بند (ب) ماده (۹۵) همان قانون تلقی نموده بود.

یعنی وکلای دادگستری در گروهی قرار داشتند که مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه بودند . ضمانت اجرای عدم عمل به این تکلیف در بند ۲ ماده ۹۷ همان تعیین شده بود و چنانچه وکیل به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی از ارایه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری می نمود، مشمول تشخیص علی الرأس می شد.

تا قبل از اصلاحات ۱۳۹۴ مودیان بر مبنای «نوع شغل» خود در گروه های سه گانه قرار می گرفتند لیکن با اصلاحات سال ۱۳۹۴ ملاک دسته بندی مودیان مالیاتی به «میزان درآمد» و بعضا «نوع شغل» آنها معطوف گردید.

ماده ۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴ قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل را بر مبنای حجم فعالیت (میزان درآمد) به سه گروه اول، دوم و سوم تقسیم نموده است:

مدلول این ماده در مورد وکلای دادگستری به زبان ساده به شرح زیر است:

گروه سوم: اگر درآمد شما در سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بوده و یا طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد، درآمد مشمول مالیات قطعی شده شما قبل از کسر معافیت بین سال های ۹۱ الی ۹۶ کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد و برگ تشخیص آن تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده باشد، شما در گروه سوم قرار می گیرید.

گروه دوم: اگر درآمد شما در سال ۱۳۹۸ بیشتر از مبلغ ۵ میلیارد و تا ۱۵ میلیارد ریال بوده و یا طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد، درآمد مشمول مالیات قطعی شده شما قبل از کسر معافیت بین سال های ۹۱ الی ۹۶ بیشتر از ۵۰ میلیون تومان و کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان باشد و برگ تشخیص آن تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده باشد، شما در گروه دوم قرار می گیرید.

گروه اول: اگر درآمد شما در سال ۱۳۹۸ بیشتر از مبلغ بیشتر از مبلغ ۱۵ میلیارد ریال بوده و یا طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد، درآمد مشمول مالیات قطعی شده شما قبل از کسر معافیت بین سال های ۹۱ الی ۹۶ بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان باشد و برگ تشخیص آن تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده باشد، شما در گروه اول قرار می گیرید.

منبع: کانال تلگرامی دانستنیهای مالیاتی وکلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا