اخبار کانون هاویژه

رییس کانون وکلای لرستان : استقلال غیرقابل تغییر، تعدیل، استحاله و سلب است

کانون وکلای لرستان ۷۰۵ وکیل دارد

وکلاپرس ـ مهمان لایو شب گذشته اسکودا (۱۰ مرداد) دکتر یوسف رضایی مفرد، رییس کانون وکلای لرستان ، بود که به موضوع چالش های پیش روی نهاد وکالت پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، مدتی است که صفحه اینستاگرام به پخش برنامه های لایو با حضور روسای کانون های وکلای دادگستری پرداخته است.

در همین راستا در چهارمین گفت و گوی زنده با رؤسای کانون های وکلای دادگستری، یوسف رضایی مفرد به عنوان رییس کانون وکلای لرستان به ذکر برخی چالش های نهاد وکالت پرداخته است که در ادامه مختصری از آن را می خوانید:

استقلال کانون ها؛ لازمه دادرسی عادلانه

این وکیل دادگستری کانون وکلا را قدیمی ترین و بزرگترین نهاد مدنی کشور دانست و افزود: بیش از ۹۰ سال از تاسیس این نهاد در نظام حقوقی ما می گذرد.

ویژگی اصلی این نهاد مستقل بودن آن است. منظور از استقلال، استقلال مالی، اداری و انتظامی است؛ یعنی کانون ها به صورت مستقل و جدا از حاکمیت اداره می شوند.

استقلال حق مسلم کانون هاست و غیرقابل تغییر، غیرقابل تعدیل، غیرقابل استحاله و غیرقابل سلب است.

استقلال به معنای عدم پاسخگویی و خروج از حوزه کنترل نیست بلکه قانون و وکیل محدوده استقلال را تعیین می کنند. استقلال نهاد وکالت از سایر سیستم ها عنصری جداناپذیر از اصل جهان شمولی و اصل غیرقابل انکار دادرسی عادلانه است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی حفظ استقلال بیش از آن که خواسته صنفی باشد، مطالبه ملی است؛ چرا که حفط استقلال به خاطر ملت است.

بیشتر بخوانید: تفاوت حکومت قانون با حکومت به وسیله قانون

قانونگذار نیز در اصل ۳۵ قانون اساسی، حق دسترسی مردم به وکیل را مورد شناسایی قرار داده و منظور آن از وکیل، وکیل مستقل است. لذا اگر اقدامی در راستای سلب استقلال کانون ها یا وکلا صورت گیرد مورد پذیرش ما نیست.

کانون ها همواره منشا تحول بوده اند

رییس کانون وکلای دادگستری لرستان ضمن تاکیر بر این مسئله که استقلال کانون ها مختص نظام حقوقی کشور ما نیست اظهار کرد: همواره کانون ها در راستای اقداماتشان منشا تحول بوده اند و بیش از آن که تاثیرپذیر باشند، تاثیرگذارند؛ برای مثال توانستیم مبلغ ۳میلیارد و ۹۰ میلیون ریال کمک نقدی و کمک های متعدد غیرنقدی در زمان وقوع سیل جمع آوری کنیم.

این نهاد بدون دریافت کمکی از دولت توانسته است در هر شرایطی که مردم نیازمند کمک باشند نهایت تلاش خود را نسبت به مردم انجام دهد.

بیشتر بخوانید: خدمات حقوقی رایگان به کادر درمانی درگیر با کرونا

کانون وکلا ؛ کمک رسان دستگاه حاکمیت و نهادهای مردمی

وی گفت: کانون های وکلا کمک رسان دستگاه حاکمیت و نهادهایی است که با مردم در ارتباط هستند.

آن ها در راستای ایجاد تفاهم نامه با هیات مدیره مطبوعات استان، کمیته امداد و سازمان زندانها در جهت عدالت قضایی و وکالت معاضدتی و تسخیری فعالیت می کنند.

در لرستان هیچ نهاد دولتی نداریم که به اندازه کانون تلاش نسبت به مردم داشته باشد. لازم به ذکر است کانون لرستان در شیوع بیماری کرونا، تفاهم نامه ای با بهداشت و درمان استان منعقد کرد که به موجب آن اگر کادر درمانی مشکل حقوقی داشته باشند، رایگان انجام شود.

وی افزود: عضویت وکلا در هیات مدیره و ارکان کانون، افتخاری و رایگان است و به جز کارمندان کانون هیچ فردی حقوق نمی گیرد.

وظیفه کانون ها ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیست

رضایی مفرد با اشاره به چالش های پیش روی کانون ها گفت: متاسفانه فرهنگ استفاده از وکیل در کشور ما نهادیه نشده است. علاوه بر این فعالیت یکسری اشخاص به صورت سازمان یافته علیه کانون ها از دیگر مشکلات است.

این گروه کانون ها را به انحصارطلبی متهم می کنند حال آن که کانون ها وظیفه ایجاد اشتغال و کارآفرینی ندارند بلکه وظیفه آن ها جذب، تربیت و پرورش وکیل است.

کانون لرستان ۷۰۵ وکیل دارد

رییس کانون وکلای لرستان درخصوص کاهش ظرفیت امسال این کانون اظهار کرد: کانون لرستان با ۶۰ وکیل آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۷۰۵ وکیل دارد.

تعیین ظرفیت پذیرش با کمیسیون تعیین ظرفیت است که اکثریت اعضای آن از حاکمیت است و نماینده کانون وکلا در اقلیت است. بنابراین انحصارطلبی معنایی ندارد.

معیارهای تعیین ظرفیت بر مبنای فرهم نمودن زیرساخت ها، آموزش کارآموزان جدید توسط کانون ها و سیستم قضایی، حجم ورودی پرونده ها و همچنین میزان پذیرش مرکز وکلا و مشاوران است.

چالش های پیش روی نهاد وکالت

رییس کانون وکلای لرستان اجباری شدن وکالت و طرح استفاده از بیمه وکالت برای پرداخت حق الزحمه وکیل را ازجمله راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت وکلای جوان دانست.

او وجود تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را تبعیض عنوان کرد و افزود: این مقرره وکلای خودی و غیرخودی ایجاد کرده است حال آن که همه وکلای دادگستری واجد صلاحیت دفاع از متهم هستند و این تقسیم بندی معنا ندارد. وجود این تبصره مغایر حقوق دفاعی متهم و قانون اساسی و ایجاد محدودیت برای شهروندان است که اصلاح آن ضروری است.

دکتر یوسف رضایی مفرد ضمن تاکید بر عدم وجود مشکل کانون ها با مرکز وکلای مشاوران گفت: در حال حاضر پذیرش وکیل از دو طریق مرکز و کانون است و با مرکز مشکلی نداریم. ایراد ما این است که جذب و تبت وکلا باید از طریق نهاد مستقل کانون صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا