نظریه مشورتی

دو نظریه مشورتی درخصوص حق الوکاله وکلای دادگستری

وکلاپرس ـ اداره حقوقی قوه قضاییه دو نظریه مشورتی جدید درباره آیین‌نامه تعرفه حق‌ الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری صادر کرده که در آن درباره حق الوکاله وکلای دادگستری توضیح داده است.

به گزارش وکلاپرس، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه اگرچه دارای الزام قانونی و لازم الاتباع نیستند، اما کمک شایانی در پاسخ به مشکلات حقوقی نموده و بسیار کاربردی هستند. از این رو وکلا پرس اقدام به انتشار چند نظریه مشورتی با موضوع وکلای دادگستری می‌نماید.

دو نظریه مشورتی درخصوص حق الوکاله وکلای دادگستری

 

نظریه اول

 

شماره نظریه : ۷/۹۹/۲۶۷                  شماره پرونده : ۹۹-۹۷-۲۶۷ح                          تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
استعلام:
۱- با توجه به ماده ۲۵ آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ ریاست محترم قوه قضاییه آیا چنانچه محکوم‌به باشد ملاک همان است که وکیل در وکالت‌نامه قید می‌کند که ممکن است مبلغ کم باشد و یا اینکه معیار محاسبه محکوم به مندرج در دادنامه است.
۲-چنانچه اصیل پرداخت هزینه‌های حق‌الوکاله پرداختی به وکیل از اموال محکوم‌علیه را درخواست کند، آیا نیاز به دادخواهی مجزا پس از صدور حکم است و یا این‌که با توجه به ملاک ماده ۱۵۸ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ می‌توان این هزینه‌ها را هزینه اجرای حکم تلقی کرد و با یک درخواست ساده در واحد اجرای احکام و بدون نیاز دادخواهی، این هزینه‌ها را و مطالبه قابل وصول دانست؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
۱- منظور از «محکوم‌به» در ماده ۲۵ آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ ریاست محترم قوه قضاییه همان است که در رأی، موضوع حکم قرار گرفته است.
۲- با توجه به بند ۲ ماده ۱۵۸ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ و با عنایت به این‌که حق‌الوکاله مرحله اجرا در عداد هزینه‌هایی که برای اجرای حکم ضرورت داشته باشد مانند حق‌الزحمه خبره وکارشناس و ارزیاب و حق حفاظت اموال و نظایر آن محسوب نمی‌شود، وصول آن از محکوم‌علیه مستلزم تقدیم دادخواست و رسیدگی دادگاه است.
نظریه دوم

 

شماره نظریه : ۷/۹۹/۴۲۵۸                                  شماره پرونده : ۹۹-۹۷-۴۲۵ح                            تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
استعلام:
همان‌طور که می‌دانیم مطابق آیین‌نامه شماره ۱۰۰/۱۴۷۲/۹۰۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۱/۹ ریاست محترم قوه قضاییه تعرفه حق الوکاله حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مشخص شده و قابل اجرا میباشد. حال سوال اینجاست که مطابق این آیین‌نامه حداقل حق‌الوکاله وکیل در مرحله تجدیدنظر پرونده‌های کیفری به چه میزان می‌باشد لطفا مبلغ ریالی و نحوه محاسبه را مستندا بیان نمایید.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
ماده ۱۴ آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۹/۱/۱۳۹۹ ریاست محترم قوه قضاییه، حداقل و حداکثر حق‌الوکاله رسیدگی به دعاوی کیفری را حسب مورد تعیین کرده است و به موجب تبصره یک این ماده، بیست درصد حق‌الوکاله مربوط به تجدیدنظرخواهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا