ویژهیادنامه

نلسون ماندلا ؛ وکیل یک ملت که به جرم دفاع از آزادی به حبس ابد محکوم شد

وکلاپرس ـ ۵ دسامبر سالروز درگذشت وکیل نلسون ماندلا است؛ وکیلی که نه تنها تمام موکلین او در آفریقای جنوبی، بلکه جهان در هنگام وفاتش کلاه از سر برداشت.

به گزارش وکلاپرس، نلسون ماندلا در ۱۸ ژوییه ۱۹۱۸ در روستای کوچک و دورافتاده‌ای در ناحیه متاتا از استان کیپ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد.

وی پس از ورود به دانشگاه فورت هار، سرکرده دانشجویان معترض شد و در همان سال اول از دانشگاه اخراج شد و از ادامه تحصیل باز ماند. او در واکنش به حکم ازدواجی اجباری از سوی حاکم تمبو، به ژوهانسبورگ گریخت و به تدریج وارد مبارزات سیاسی شد.

بیشتر بخوانید: گاندی؛ وکیلی که «پدر ملت» شد

تأسیس اولین مؤسسه حقوقی برای رنگین پوستان

ماندلا که مدتی به عنوان دستیار یک دفتر وکالت کار کرده بود، در سال ۱۹۵۲ نخستین دفتر حقوقی مخصوص رنگین‌پوستان را در ژوهانسبورگ دایر کرد. این مؤسسه که توسط ماندلا و دوست دیرینه‌اش، اولیور تامبو اداره می‌شد، خدمات حقوقی رایگان یا ارزان قیمت در اختیار سیاهپوستان قرار می‌داد.

علیرغم اینکه او دفتر وکالت خودش را داشت، ولی سال‌ها طول کشید تا بتواند مدرک حقوق اخذ کند. ماندلا از سال ۱۹۳۹ به مدت پنجاه سال و به تناوب در حال تحصیل در رشته حقوق بود. ماندلا نهایتاً در سال ۱۹۸۹ موفق شد در زندان مدرک حقوق خود را اخذ کند.

وکیل نلسون ماندلا
وکیل نلسون ماندلا

ماندلا به عنوان یک وکیل عملی، بارها نژادپرستی و تبعیض را در محاکم دادگستری در آفریقای جنوبی تجربه کرد. آنجا که از او بارها خواسته می شد تا گواهی وکالت خود را ارائه کرده و یا توسط قضات صلاحیت علمی اش مورد تمسخر قرار می گرفت؛ اتفاقی که به ندرت برای همکاران سفیدپوستش رخ می داد.

همچنین در سال ۱۹۵۲ ، ماندلا نقش مهمی را در راه اندازی کارزار مخالفت با قوانین تصویب شده در آفریقای جنوبی ایفا کرد. وی به عنوان بخشی از کارزارها به سراسر کشور سفر کرد و سعی در ایجاد پشتیبانی از ابزارهای اعتراضی غیر خشونت آمیز علیه قوانین تبعیض آمیز داشت. در سال ۱۹۵۵ وی مشغول تهیه پیش نویس منشور آزادی، سندی بود که خواهان دموکراسی اجتماعی غیرنژادی در آفریقای جنوبی بود.

بیشتر بخوانید: کاتوزیان ؛ چون علَم در میان معارف

دفاعیات نلسون ماندلا در دادگاه

در سال ۱۹۶۳ و در یکی از محاکماتش وی در قالب دفاع از خود در برابر اتهامات وارده در این محکمه سخن گفت که امروزه این نطق وی دارای شهرت جهانی است. دفاعیاتی که به دفاع از آزادی و اعتراض به استبداد بود. او در این دفاعیات اتهام توطئه علیه کشورش را نپذیرفت و از جمله گفت که در راه آرمان خود آماده مردن است. دفاعیات وی با عنوان «آماده ام تا بمیرم» به صورت کتاب چاپ شده است.

وکیل نلسون ماندلا در ۱۲ ژوئن ۱۹۶۴ به سختی از مجازات اعدام مصون ماند و در عوض به حبس ابد محکوم شد.

۱۷ سال از محکومیت ماندلا در زندان مخوفی در جزیره “روبن” در نزدیکی کیپ تاون سپری شد که به “آلکاتراز آفریقای جنوبی” شهرت داشت. محکومان سیاسی حاضر در این زندان مجبور به بیگاری شبانه‌روزی بودند.

ماندلا در زندان جزیره روبن هم بیکار ننشست و به زندانیان خواندن و نوشتن آموخت. او نام زندان روبن را “دانشگاه جزیره روبن” گذاشت.

سلول شماره ۵ زندان جزیره روبن
سلول شماره ۵ زندان جزیره روبن

هم‌اینک، بازدید از سلول شماره ۵ این زندان، برنامه ثابت گردشگرانی است که به آفریقای جنوبی می‌روند.

نلسون ماندلا روز پنجشنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۴ آذر ۱۳۹۲) در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی در سن ۹۵ سالگی درگذشت و بسیاری از سران سیاسی و فرهنگی جهان برای مراسم تدفین وی حضور یافتند.

منبع: سایت وکلای آفریقای جنوبی و بریتانیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا