اخبارویژه

جندقی کرمانی پور ؛ اولین رییس انتخابی کانون وکلا پس از انقلاب

وکلاپرس ـ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، انتخابات هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری با چالش هایی مواجه شد؛ تا جایی که این انتخابات تا سال ۱۳۷۶ برگزار نگردید و کانون وکلا توسط رییسی انتصابی از سوی حاکمیت اداره می شد. در سال ۱۳۷۶ و با تصویب قانون قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، بار دیگر انتخابات کانون وکلا برگزار شد و وکیل «سید محمد جندقی کرمانی پور» به عنوان اولین رییس انتخابی کانون وکلا از سوی هم صنفان خویش برگزیده شد.

در ادامه یادداشت وکیل «احمد جاوید تاش» را درباره جزییات این انتخاب خواهید خواند:

آقای سید محمد جندقی کرمانی پور قبل از انقلاب اسلامی به قضاوت در دادگستری اهواز اشتغال داشت. او بعد از استعفای از قضاوت در سال ۱۳۵۲ از کانون وکلای دادگستری مرکز پروانه وکالت دریافت کرد و از زمان تأسیس جمعیت حقوق‌دانان ایران در سال ۱۳۵۶ عضو و نماینده آن جمعیت در اهواز بود.

شادروان محمدتقی دامغانی که در زمان وقوع انقلاب اسلامی عضو هیئت‌ مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز بود در سال ۱۳۶۰ به همراه چند نفر از دیگر از اعضای هیئت ‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز دستگیر، و از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل حبس و ابطال پروانه وکالت محکوم شد.

نامبرده پس از آزادی از زندان در اطاقی که در دفتر آقای جندقی در اختیارش گذاشته شده بود مطالعه و قلم‌زنی می‌کرد. من هرازگاهی به دیدن آقای دامغانی در آن دفتر می‌رفتم و در این دیدارها بود که با آقای جندقی بیشتر آشنا و دوست شدم.

در اولین انتخابات هیئت ‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز پس از انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۷۶ برگزار شد به پیشنهاد آقای دامغانی آقای جندقی نامزد عضویت در هیئت ‌مدیره شد و مورد پشتیبانی گروه وکلای پیشرو قرار گرفت.

پس از قطعیت نتیجه انتخابات در منزل مرحوم محمد آقائی فر در شهرک اکباتان، با حضور آقایان دامغانی، مستوفی، جندقی و این‌جانب و چند نفر دیگر از اعضای گروه وکلای پیشرو، برای مشورت در مورد انتخابات داخلی هیئت‌ مدیره جلسه‌ای تشکیل شد.

در این جلسه دوستان، متفقاً آقای جندقی را بهترین گزینه برای ریاست هیئت ‌مدیره دانستند. اما نامبرده این نظر را نپذیرفت و برای این سمت، آقای جهانگیر مستوفی را توصیه نمود. آقای مستوفی مصلحت کانون را غیر از این دانست و درنتیجه باز نامزدی ریاست هیئت‌ مدیره به آقای جندقی توصیه شد.

آقای جندقی همچنان از پذیرش درخواست دوستان سر باز می‌زد و آخر سر احتمال نامزد شدن آقای دکتر گودرز افتخار جهرمی برای انتخاب ریاست کانون را بهانه قرار داد. نظر دوستان ما این بود که صلاح وکلای دادگستری و کانون وکلای دادگستری مرکز در این است که شخصی غیر از سرپرست انتصابی قوه قضائیه ریاست کانون وکلای دادگستری را بر عهده بگیرد.

بر اساس این نظر قرار شد یکی از حاضرین با آقای دکتر افتخار دیدار کند و از او درخواست کند که این مصلحت‌اندیشی را بپذیرد. در دیدار مزبور که در دفتر بیانیه الجزایر صورت گرفت نظر آقای دکتر افتخار این بود که آقای مستوفی به ریاست کانون انتخاب شود.

در جلسه‌ای که برای انتخاب هیئت‌ رئیسه در کانون وکلای دادگستری مرکز تشکیل شد آقایان دکتر افتخار و جندقی هر دو نامزد ریاست کانون وکلای دادگستری شدند ولی با حسن اعتماد اولین هیئت ‌مدیره انتخابی کانون وکلای دادگستری مرکز در جمهوری اسلامی ایران، به آقای سید محمد جندقی کرمانی پور، ایشان به سمت اولین رئیس کانون وکلای دادگستری بعد از انقلاب انتخاب شدند. حسن مدیریت، صداقت و مقبولیت او بین وکلا چنان است که تا حال پنج دوره ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز به عهده او گذاشته ‌شده است.

بیشتر بخوانید: شمارش آرای انتخابات کانون وکلای مرکز ۳ روز زمان می برد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا