اخبار بین المللی

دیوان حقوق بشر اروپا فرانسه را محکوم کرد

دولت فرانسه به جهت نقض آزادی بیان محکوم شد

وکلاپرس- دیوان حقوق بشر اروپا ، فرانسه را بدلیل «مجرم شناختن کنشگران فعال در کارزار بایکوت محصولات وارداتی اسرائیل» محکوم کرد.

دیوان حقوق بشر اروپا (ECHR) [۱] با اکثریت مطلق آرا، فرانسه را به جهت نقض ماده ۱۰ کنوانسیون حقوق بشر اروپا[۲] محکوم کرد. ماده ۱۰ حقوق بشر اروپا، تاکید بر به رسمیت شناختن حق «آزادی بیان» از سوی دولت‌ها دارد.

بر اساس  مادۀ ۱۰ کنوانسیون حقوق بشر اروپا هر فردی که حس می‌کند حقوقی که به‌موجب این کنوانسیون از آن برخوردار است، توسط یک دولت عضو، نقض شده‌است، می‌تواند در دیوان حقوق بشر اروپا طرح دعوا کند. چنان‌چه قضات این دیوان نقض مورد ادعا را ثابت تشخیص بدهند، این دولت‌ها متعهدند که نقض یادشده را بر طرف کنند.

 دیوان می گوید مطالبه این فعالان در بایکوت کردن محصولات اسرائیلی هیچ نشانی از تحریک به خشونت و یا تنفر و عدم تحمل فرد مقابل ندارد. آنها خواستار بایکوت کردن خرید محصولات یک دولت شده اند.

بیشتر بخوانید:

محکومیت این کنشگران به دو حرکت اعتراضی در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۹ و ماه مه سال ۲۰۱۰ باز می گردد. دوازده نفر از اعضای گروهی بنام «فلسطین ۶۸»[۳] در شهر مولوز فرانسه در مقابل یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی، کرفور، تجمع کردند و از مشتری‌ها خواستند تا محصولات اسرائیلی را بایکوت کنند.

با توجه به اینکه فروشگاه «کرفور» هیچ شکایتی از این افراد نکرده بود دادگاه شهر مولوز این افراد را بری از اتهام دانست. اما در سال ۲۰۱۳ دادگاه تجدیدنظر همین شهر، حرکت اعتراضی این افراد را «عامل تحریک خشونت و گسترش نفرت نژادپرستانه دانست» و این فعالان را محکوم کرد.

در سال ۲۰۱۵ دیوان عالی کیفری فرانسه نیز با همین داوری، حکم دادگاه تجدیدنظر را تائید کرد. به همین دلیل وکیل مدافع فعالان حقوق بشری به دیوان شکایت کرد.

زیرنویس:

[۱] Signatories to the European Convention on Human Rights
[۲] The European Convention on Human Rights
[۳] Collectif Palestine 68

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا