اخبار

 آیت‌الله علم‌الهدی: بی حجاب به خاطر تخطی از قانون از خدمات اجتماعی محروم می‌شود

وکلاپرس- آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روز گذشته ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در خطبه نماز عید فطر، مستندات قانونی برخورد با بی حجابی را مصوبات قرارگاه حجاب دانست و رعابت حجاب را جزو حقوق اجتماعی برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از وب سایت علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در این مراسم با بیان اینکه «به نام دین، مذهب و سلیقه نباید افراد را از خدمات مختلف محروم کرد» عنوان داشت: بی‌حجاب به خاطر تخطی از قانون از خدمات اجتماعی محروم می‌شود.

وی با اشاره به فراز دیگری از مناجات نماز عید در قنوت اظهار کرد: ما در نماز امروز از خدا خواستیم که این روز را برای نبی مکرم اسلام(ص) و مسلمانان، مایه ذخیره، شرافت و کرامت قرار دهد و گفتیم «اللهم اِنّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ اَلَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صلّی‌الله‌علیه‌وآله ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَتاً وَ مَزیداً» تا هر اجتماع و گردهمایی ما حتی در عصر آخرالزمان، زمینه‌ساز ازدیاد کرامت و شرافت نبوی باشد.

کشف حجاب به‌منزله برخورد با شرف پیامبر(ص) است

وی افزود: با این حال، امروزه در مسئله حجاب شاهد هستیم که برخی هنجارشکنی‌ها در راستای خدشه به شرف رسول گرامی اسلام(ص) و کیان جامعه اسلامی صورت می‌گیرد. برادران و خواهران، مردم عزیز، در مسئله حجاب، یک موضوع به‌عنوان واجب شرعی مطرح است تا همه زنان مسلمان براساس آن محجبه باشند. در این میان، حالا ممکن است یک نفر گناهکار باشد و در برابر قوم و خویش نامحرم خود کشف حجاب کند که این فعل حرام، محدود به حریم شخصی اوست و البته که در درگاه الهی هم مواخذه خواهد شد اما اگر همین مسئله بی‌حجابی به‌عنوان تجاهر به فسق در جامعه ظاهر شد، این کشف حجاب به‌منزله برخورد با شرف پیامبر(ص) است و زن و دختری که کشف حجاب می‌کند و فکر می‌کند شجاعت به خرج داده، در حقیقت با شرف پیامبر(ص) دشمنی کرده است.

هیچ‌کدام از احکام فردی دین، برخورد قهری ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هیچ‌کدام از احکام دین، برخورد قهری ندارد، خاطرنشان کرد: اگر در ماه مبارک رمضان شما روزه بگیرید، مأجور هستید و اگر بدون عذر شرعی روزه را شکستید، معصیت کرده‌اید. تا اینجا هیچ برخورد قهری وجود ندارد اما اگر شما در ملأعام اقدام به روزه‌خواری کردید، از این جهت که حرمت جامعه روزه‌دار را شکستید و تکلیف الهی را آشکارا زیر پا گذاشتید، حرام شرعی و خلاف قانون عمل کرده‌اید. بر همین منوال، بی‌حجابی در جامعه نیز مصداق کامل ناهنجاری اجتماعی و عمل ضدقانون است تا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بتوانیم آن را حرام دینی و سیاسی بدانیم.

بیشتر بخوانید:

به نام دین، مذهب و سلیقه نباید افراد را از خدمات مختلف محروم کرد

ایشان ادامه داد: بدیهی است که در برابر هر اقدام ضدقانونی، حاکمیت مکلف است تا با قدرت برخورد کند. به همین دلیل هم بود که مسئولان فرهنگی قرارگاه حجاب تشکیل دادند و براساس مصوبه آن، جریمه افراد بی‌حجاب را تصویب کردند تا در آن برخورد میان حافظ قانون با فرد بی‌حجاب به حداقل ممکن برسد. در این شرایط، عده با استناد به اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی، همه شهروندان را در استفاده از حقوق اجتماعی مساوی می‌دانند و تأکید دارند که به نام دین، مذهب و سلیقه نباید افراد را از خدمات مختلف محروم کرد. بله این درست است اما در همه جرایم و تخلف‌های قانونی چنین مسئله‌ای صادق است و کسی که ضدقانون عمل کند، حق اجتماعی خود را از دست می‌دهد.

بی حجاب به خاطر تخطی از قانون از خدمات اجتماعی محروم می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آن‌هایی که به این مصوبه اعتراض دارند، برخلاف ادعایشان نه حقوق‎دان بلکه حقوق‎خوان هستند و به حقیقت این علم پی نبرده‌اند زیرا در حقوق اجتماعی از همه حقوق بالاتر، حق حیات است و بر همین اساس است که فردی اگر قتل نفس انجام دهد، او را مجازات می‌کنند زیرا حق اجتماعی خود را با تخلف از قانون از بین برده است.

ایشان با بیان اینکه همه افراد جامعه می‌توانند از حقوق اجتماعی بهره‌مند باشند؛ مشروط بر اینکه حرمت اجتماع را از بین نبرند و خلاف قانون عمل نکنند، گفت: بی‌حجاب به خاطر یک تصمیم سلیقه‌ای از خدمات اجتماعی محروم نمی‌شود بلکه به دلیل تخطی خود از قانون است که جریمه خواهد شد. از این جهت، این مصوبه هرگز مغایر با قانون اساسی نیست و آن‌چه مصوب‎ شده، باید اجرا شود.

منبع: وب سایت علم الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا