اخبار صنفیویژه

اظهار امیدواری رییس اسکودا در مورد پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال

دکتر شهبازی نیا از احتمال موفقیت پیگیری ها و مذاکرات خبر داد

وکلاپرس- رییس اکودا در توییتی که در حساب شخصی خود منتشر کرد در مورد به نتیجه رسیدن پیگری ها و مذاکرات جهت حل مسائل مربوط به پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا اظهار امیدواری کرد.

دکتر مرتضی شهبازی نیا، رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در توییتی که امروز منتشر کرده است نوشت بسیار امیدوار است پیگیری ها و مذاکرات انجام شده مسائلی از قبیل حکم تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کفری و پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال حل و فصل شوند.

بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، در برخی پرونده های مربوط به جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرایم سازمان یافته که مجازات آنها سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو، مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر باشند، طرفین فقط می توانند وکیل خود را از میان وکلایی که مورد تایید رییس قوه قضاییه قرار گرفته اند انتخاب کنند.

توییت دکتر شهبازی نیا

دکتر شهبازی نیا در این توییت نوشته است: “با توجه به مجموع پیگیری ها و مذاکرات، امید بسیاری دارم که هم مساله پیش نویس آئین نامه و هم برخی دیگر از مسائل نظیر حکم تبعیض آمیز تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری با نظر مساعد مسئولان قضائی و بر مدار استقلال ذاتی نهاد وکالت حل و فصل شود.”

اظهار نظر امروز رییس اسکودا در حالی مطرح می شود که از اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ با اعلام معاونت حقوقی قوه قضاییه به کانون های وکلا مبنی بر تصمیم برای اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا، بحث ها و نگرانی های زیادی ایجاد شده بود و پس از ارسال مبتی به عنوان پیش نویس این آیین نامه اصلاحی در آخرین روز کاری سال گذشته، این بحث ها و نگرانی ها شدت یافت.

با این حال این طور به نظر می رسد که جلسه دهم فروردین میان رییس اسکودا و برخی اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز با معاون حقوقی قوه قضاییه مثبت بوده است. پس از برگزاری آن جلسه هم اسکودا و هم کانون وکلای دادگستری مرکز به طور جداگانه از وعده انتقال نگرانی های وکلا توسط معاونت حقوقی به مسوولان ارشد قوه قضاییه خبر داده بودند و حالا این طور به نظر می رسد که سطوح بالای قوه قضاییه هم بنای تعامل با کانون های وکلا را داشته باشند.

دکتر شهبازی نیا، روز گذشته نیز با انتشار توییتی، از رییس قوه قضاییه بابت اصلاح وتصویب آیین نامه تعرفه حق الوکاله تشکر کرده بود، که انتشار این پیام از سوی ذییس اسکودا در فضای پرتنش روزهای اخیر، می تواند حکایت از تلطیف روابط میان کانون های وکلا و قوه قضاییه داشته باشد.

توییت دکتر شهبازی نیا

رییس اسکودا در توییت روز گذشته خود نوشته بود: “به سهم خودم از رئیس محترم قوه‌قضائیه بابت اصلاح و تصویب آئین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله و از همکاران محترم پیشنهاد دهنده و پیگیری کننده سپاسگزارم. انشاالله این آئین نامه به شفافیت بیشتر روابط مالی وکیل و موکل کمک موثر خواهد کرد و نفع آن متوجه مردم و وکلاست.”

با توجه به اعلام معاون حقوقی قوه قضاییه مبنی بر اینکه تصمیم گیری در رابطه با اصلاح آیین نامه لایحه استقلال باید تا پانزدهم فروردین انجام شود، می تواند شانزدهم فروردین که اولین روز پس از تعطیلات طولانی است، منتظر اخبار مهمی درباره آیین نامه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا