گفت و گوویژه

تا به حال سابقه نداشته پیش‌نویس قانونی محرمانه تلقی شود

گفتگو با هما داوودی؛ رئیس اسبق کانون وکلای البرز

وکلاپرس ـ با انتشار اخبار مربوط به پیش‌نویس آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا، وکلا و حقوقدانان به بررسی و نقد پیش‌نویس مذکور پرداخته‌اند. «هما داوودی»، رئیس اسبق کانون وکلای البرز نیز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار وکلاپرس، سه ایراد اساسی بر پیش‌نویس آیین‌نامه لایحه استقلال را وارد دانست که در ادامه می‌خوانید:

فرآیند نادرست قانونگذاری
دکتر هما داودی نقص فرایند قانوگذاری را نخستین ایراد این پیش‌نویس عنوان کرد و گفت: براساس ماده ۲۲ آیین‌نامه لایحه استقلال، کانون وکلا باید پیشنهاد تصویب آیین‌نامه را بدهند و سپس قوه قضاییه یا تصویب می‌کند و یا خیر. در حال حاضر کانون‌های وکلا چنین درخواستی نداشته‌اند و قوه قضاییه ابتدا به ساکن اختیار عمل را در دست گرفته است که خلاف مقررات است.

شأن قانونگذاری برخی مواد پیش‌نویس
این وکیل دادگستری و نایب رییس اسبق اسکودا محتوای برخی مواد این پیش‌نویس را دارای شان قانونگذاری دانست و افزود: اظهار نظر وکلا درخصوص این مواد کفایت نخواهد کرد؛ زیرا این پیش‌نویس فراتر از آیین‌نامه است و در قالب اصلاح آیین‌نامه نمی‌گنجد.
آیین‌نامه‌ها اصولا باید برای روشن کردن ابعاد اجرایی قوانین وضع شوند؛ لذا نباید به آنچه که در متن قانون اصلی نیامده بپردازند و خود، مقررات ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: قانونی در لباس آیین‌نامه

محرمانگی یک پیش‌نویس در عصر گردش آزاد اطلاعات
رئیس اسبق کانون وکلای البرز با اشاره به غیرقابل درک بودن مسئله محرمانگی این پیش‌نویس اظهار کرد: تا به حال سابقه نداشته است که یک پیش‌نویس قانونی محرمانه تلقی شود؛ برخی از موای این پیش‌نویس در آیین‌نامه فعلی وجود دارد. در عصری که گردش آزاد اطلاعات رویکردی ضروری برای دولت و نظام قانونگذاری است، چرا باید پشت درهای بسته چنین اقدامی صورت گیرد؟
داوودی دراین راستا پیشنهاد کرد: از آنجا که مدت‌هاست که از اصلاح قانون وکالت صحبت می‌شود، اگر قرار بر اصلاح قانون است بهتر است ابتدا نیرویمان را بر مسئه اصلاح قانون وکالت متمرکز کنیم و پس از بروز شدن آن، درصدد وضع آیین‌نامه برآییم.

بیشتر بخوانید: درخواست انتشار پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال از سوی جمعی از وکلای دادگستری

مصاحبه: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا