ماهنامه وکلا

چند راهکار برای ارتقای جایگاه نهاد وکالت

حسن حسن‌زاده

استقرار نهاد وکالت دادگستری در جایگاه شایسته خود جز به همت و وحدت اعضاء میسور نیست. از این‌رو افزایش مستمر سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای می‌تواند اعضاء را از گرفتاری و جامعه وکالت را از وهن ناشی از اقدامات سطحی، اشتباه و بعضاً مغایر مقررات برهاند. همچنین برخورد قاطع با کارچاق‌کن‌ها، متظاهرین به امر وکالت و حفظ استقلال مراجع انتظامی کانون، در کنار تشویق و تقدیر از وکلای شایسته نیز ضرورتی انکارناپذیر است.

البته از رواج شایسته سالاری در کانون و حذف مرزبندی‌های مضرّ موجود میان اعضاء، حمایت از تشکیل کمسیون بانوان،احیاء کمسیون رفاه، معاضدت به همکارانی که به سبب یا در حال انجام وظایف حرفه‌ای با مشکل یا اتهام مواجه شده‌اند، تلاش برای تأمین امکانات رفاهی و تجهیزات اداری مورد نیاز وکلا در این مراجع نیز نباید مورد غفلت واقع شود.

راهکار دوم تخلُّق به اخلاق حرفه‌ای، رواج شرافت و  وجدان کاری در سایه تأمین نیازمندی‌های مادی و معنوی اعضاء است که با حفظ تناسب جمعیت شاغلین به این حرفه، ممانعت از فعالیت مؤسسات حقوقی غیرمجاز، توزیع صحیح امر سرپرستی کارآموزان و ترغیب وکلای سرپرست به حمایت بیشتر از ایشان، رفع محدودیت‌های غیرضرور در مسیر اشتغال آنان و از این رهگذر ارجاع وکالت‌های معاضدتی و داوری‌های نه چندان پیچیده به جوانان تا حدود زیادی می‌تواند راهگشا باشد.

تلاش برای اصلاح مقرّرات از قبیل اعاده الزامی‌شدن دخالت وکلا در دعاوی، حذف جریمه ۲۵ درصدی حق بیمه‌های معوّق، کاهش سود تسهیلات اعطایی صندوق حمایت به اعضاء، اختیاری شدن عضویت در این صندوق و جلوگیری از اعطای جواز وکالت به قضات بازنشسته را نیز برای نیل به مقصود لازم می‌دانم. در این رابطه بدیهی است حق ابتدائی همکاران است که از آنچه نمایندگان شان انجام می‌دهند، اطلاع یابند و ضمن اطلاع‌رسانی مصوبات هیأت‌مدیره در پایان هر جلسه، لااقل در جشن هفتم اسفندماه گزارش بازرس کانون نیز همراه با گزارش جامع و مانع هیأت‌مدیره راجع به عملکرد و امور مالی قرائت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا