اخبار صنفیویژه

چرا سیستم دوگانه برای تعیین تعداد کارآموز وکالت وجود دارد؟

کانون وکلای مرکز مراتب اعتراض خود را در خصوص تعیین تعداد کارآموز وکالت به قوه قضاییه اعلام کرده است

وکلاپرس ـ‌ رییس کانون وکلای مرکز در گفت و گویی از سیستم دوگانه برای تعیین تعداد کارآموز وکالت در کشور انتقاد کرد و گفت مراتب اعتراض خود را در این خصوص به قوه قضاییه اعلام کرده ایم.

کمیسیون تبصره ماده یک با توجه به مولفه‌های زیادی تعداد ظرفیت را مشخص می‌کند

به گزارش وکلاپرس، دکتر جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای مرکز، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ظرفیت آزمون امسال وکالت و چگونگی تعیین ظرفیت اظهار کرد: کانون‌های وکلا زیر نظر قانون کیفیت قرار دارند و در این کمیسیون دو نفر از مقامات عالی قوه قضاییه و کانون حضور دارند و هر ظرفیتی که این کمیسیون تعیین کند کانون وکلا مکلف به پذیرش آن است.

بیشتر بخوانید: قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری

وی ادامه داد: این کمیسیون با توجه به مولفه‌های زیادی تعداد ظرفیت را مشخص می‌کند؛ تعداد پرونده‌های قضایی، تعداد پرونده‌هایی که با وکیل یا بدون وکیل پیش می‌روند، جمعیت حوزه قضایی، تعداد وکلای که در آنجا وجود دارند و تعداد شعب به محاکم در تعیین تعداد کارآموزان هر سال و در هر حوزه قضایی ملاک قرار دارد.

چرا باید سیستم دوگانه ای برای تعیین تعداد کارآموز وکالت وجود داشته باشد؟

مالکی با اشاره به ظرفیت مرکز وکلا قوه قضائیه بیان کرد: در مرکز وابسته به قوه قضاییه این کمیسیون قانونی هیچ دخالتی ندارد و اعتراض ما به قوه قضاییه این موضوع است که چرا سیستم دوگانه وجود دارد چرا مرکز قوه قضاییه دو برابر تعداد را به عنوان کارآموز پذیرش می‌کند و سوال اینجاست که چه تفاوتی میان مرکز وکلا و کانون‌های وکلا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: باید کانون وکلا و مرکز مشاوره دادگستری یکی شود

مراتب اعتراض کانون وکلای مرکز به قوه قضاییه اعلام شده است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه این موضوع همیشه مورد اعتراض ما قرار داشته است گفت: کانون وکلای دادگستری مرکز مراتب اعتراض خود را به قوه قضاییه اعلام کرده و با توجه به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه که ازدیاد وکیل را موجب فساد دانسته است که پذیرش ۵ هزار یا ۷ هزار کارآموز توسط مرکز قوه قضاییه برخلاف سیاست‌های کلی قوه قضائیه است.

مالکی تصریح کرد: انتظار داریم قوه قضائیه این وضعیت را حل کند و اجازه ندهد با وجود ۲۵ کانون وکلای دادگستری سراسر کشور آزمون و پذیرش کارآموز توسط مرکز وابسته به قوه قضائیه انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا