اخبار اسکوداویژه

پوستر هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع

وکلاپرس- اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از پوستر هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع رونمایی کرد.

به گزارش وکلاپرس هر ساله هفته اول اسفند ماه به مناسبت استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۱ به عنوان هفته وکیل مدافع گرامی داشته می شود. روز هفتم اسفند سال ۱۳۳۱ لایحه استقلال وکلا توسط مرحوم دکتر محمد مصدق(ناشی از اختیارات قانونی داده شده از سوی مجلس ملی) تصویب شد. به همین علت ۷ اسفند هر سال روز وکیل مدافع نامیده می ‌شود.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است هفت اسفند سالروز تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری(و نه تأسیس کانون وکلا) در سال ۱۳۳۱ است. کانون وکلای دادگستری ۲۰ آبان سال ۱۳۰۹ به طور رسمی تأسیس شده است.

در همین راستا به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از پوستر آن رونمایی کرد.

 پوستر هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع
پوستر هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع

همچنین دکتر جعفر کوشا ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به همین مناسب با انتشار پوستر فوق در اینستاگرامش با انتشار یادداشتی بر گرامیداشت این روز و برگزاری جشن استقلال تاکید کرد.

رییس اسکودا نوشت:

آنچه در نهاد وکالت بعنوان «جشن استقلال» از آن یاد می‌شود، در حقیقت پاسداشت میراث سترگی است که از پیشینیان و بزرگان عرصه حقوق برای ما به یادگار مانده است.

این میراث ثمره سالها مجاهدت‌ و فداکاری مردم آزادی‌خواه ایران برای حاکمیت قانون و مردم‌سالاری است. استقلال نهاد وکالت، یک سرمایه ملی و اساسا حق مردم است.

ما استقلال را نه برای خود که برای مردم می‌خواهیم. برگزاری مراسم گرامیداشت روز هفت اسفند، در حقیقت نه جشن و شادی به معنای مرسوم و عرفی آن بلکه یادآوری این نکته به خودمان و افکار عمومی است که ایستادگی ما بر سر آرمان استقلال، تعطیلی‌بردار نیست.

روز استقلال نهاد وکالت، نه فقط یک مناسبتی تقویمی، بلکه یک نماد برای نکوداشت «قانون»، «آزادی» و «حقوق ملت» است.

تعطیلی مراسم‌های جشن استقلال در کانون‌های وکلا، خواسته قلبی کسانی است که استقلال این کانون‌ها و اهتمام آنان در صیانت از حقوق عامه را بر نمی‌تابند.

هزار بار گفته‌ایم، باز هم می‌گوئیم، ما بر سر حق مردم معامله نمی‌کنیم؛ درست به همین دلیل است که امسال هم، به سیاق سالهای گذشته جشن استقلال را با قدرت و همت برگزار خواهیم کرد.

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام، آزادی و استقلال حق هر انسان است. حاکم انسان است، قانونگذار انسان است، مجری انسان است، ناظر انسان است، متهم انسان است.

    1. پاسداشت اتحادیه هایی از این قبیل،احترام به تلاش پیشکسوتانیست که با عرق ملی وجوهر خون خود مرقوم وبه یادگار گذاشتند

  2. کانون و نهاد صنفی که حتی نمیتونه اعضای خودش رو راضی و ازشون حمایت کنه دم از حق میزنه!!!
    بهتره تو سال ۱۴۰۲ تکلیف پذیرفته شده ۱۴۰۰ رو مشخص کنید.والا که مردم روح و روانشون رو از سرراه نیاوردن که شما به خودتون اجازه میدین اینجوری با سرنوشتشون بازی کنید.این خودش نقض اشکار حقوق افراده.

  3. استقلال کانون‌های وکلا و اسکودا به فساد اداری موجود در این کانون‌ها دامن میزنه، نیم‌نگاهی به اوضاع نابسامان کانون‌های وکلا و حق‌خوری‌ها و اجحاف‌هایی که به تعداد قابل توجهی از وکلا به نفع عده قلیلی از اونا میشه موید این مطالبه. ادغام هرچه سری‌تر کانون وکلا در مرکز وکلای قوه‌قضائیه می‌تونه سلامت اداری نهاد وکالت رو تضمین کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا