یادنامه

پروفسور ژان پرادل درگذشت

وکلاپرس– دکتر عباس شیخ الاسلامی در یادداشتی از درگذشت پروفسور ژان پرادل (Jean Pradel) استاد فرانسوی حقوق جزا خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عباس شیخ الاسلامی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت پروفسور ژان پرادل (Jean Pradel) استاد فرانسوی حقوق جزا خبر داد.

متن یادداشت در ادامه آمده است.

ژان پرادل استاد بزرگ حقوق جزا در روز دوشنبه ۲۱ تیرماه به رحمت ایزدی رفتند. خصوصیات اساتید بزرگ این است که از زمان و مکان خود فاصله می گیرند و جهانی می شوند و چون با آثار آنان زندگی می کنید؛ هیچ گاه برای شما فرق نمی کند پرادل متعلق به چه کشوری است.

این خصوصیتی است که عنصر علم و هنر به انسانها می دهد.در سفری که به فرانسه داشتم توفیق حاصل شد در جلسه دفاع همکار محترم و همشهری با فضل ؛دکتر ساقیان در شهر پواتیه حدود دویست کیلومتری پاریس شرکت کنم و برای بار دوم پرادل را ملاقات کنم.

صبح زود با دکتر نجفی ابرندابادی و دکتر شهرام ابراهیمی در جلو ایستگاه قطار پاریس -پواتیه قرار گذاشتیم و صبح خاطر انگیزی در جوار اساتید در این سفر کوتاه رقم خورد. شهر زیبا و دانشگاهی پواتیه و جلسه دفاع و دیدن اساتید بزرگ حقوق این دانشگاه از جمله پرادل وصف ناشدنی است.

بیشتر بخوانید:

سوالی ذهن من را مشغول می کرد که چرا پردال با آن جایگاه رفیع علمی داخلی و بین المللی در سوربون و پاریس مشغول نشده و به شهر و دانشکده کوچک پواتیه آمده است. پاسخ دکتر نجفی قانع ام کرد: مردان بزرگ دانشگاه ها را می سازند نه دانشگاه ها مردان بزرگ‌؛

و در فرانسه شیوه و سنت علمی این است که بزرگترین استاد لزوما در پاریس نمی مانند بلکه دانشگاههای شهرهای کوچک فرانسه را آباد می کنند و از تبعات منفی نظیر گرانی ؛ترافیک و آلودگی و فرهنگ خشونت شهرهای بزرگ هم رها می شوند و تاثیر گذاری بهتری هم برای دانشجویانی که با همین نیت دانشکده های گمنام تر را انتخاب می کنند؛ دارند.

پرادل با اثار ترجمه شده ایشان که تصویر آن را برای شما گذاشته ام در ایران شناخته شده است ولی آثار متعدد دیگری دارد که باید ترجمه شود. پرادل مرد عمل هم بود و بسیاری از رویه های شورای تروپا تحت تاثیر اندیشه ها و تلاش های اوست.

پرادل ایران و دانشجویان ایرانی و به خصوص دکتر نجفی دوست داشتنی را بسیار دوست داشت و این در عکس دوم منعکس است. ایشان در دهه هشتاد برای همایش جنبه های حقوقی مواد مخدر به ایران سفر کرده و اولین بار در انجا زیارتشان کردم.

خداوند رحمتشان کند و اساتید بزرگ ما به خصوص دکتر آزمایش؛ دکتر آشوری و دکتر نجفی ابرندآبادی را که همین مرام معلمی و تاثیر گذاری را دارند حفظ کند. آمین یا رب العالمین

شیخ الاسلامی همچنین تصاویر زیر را از آثار منتشر شده توسط پروفسور پرادل و حضورش در ایران منتشر کرد که در ادامه آمده است.

پروفسور پرادل درگذشت

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر شیخ الاسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا