اخبار کانون ها

مدیرکل آموزش منابع انسانی قوه قضاییه : سیاست‌ها را در راستای تعامل بچینیم نه تقابل

وکلاپرس– مدیرکل آموزش و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، در مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای دادگستری مرکز، ضمن اشاره به نقش وکیل در تحقق دادرسی عادلانه، بر ضرورت تخصصی شدن وکالت و آموزش وکلای جدید در همه حوزه ها تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر مهدی جوهری، مدیرکل آموزش و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، در مراسم تحلیف نو وکلا کانون وکلای مرکز گفت: در قوه قضاییه نگاه کلی مخصوصا به کارآموزان که امروز مراسم تحلیف آنها انجام می شود، است. اصل ۷۳ قانون اساسی به غیر از مجلس شورای اسلامی که تفسیر قوانین به عهده آنها است در مقام دادرسی تفسیر قوانین عادی را به عهده قضات گذاشته است.

وی افزود: این تفسیر به شکل صحیح رقم نمی خورد مگر اینکه وکلای صاحب نظری در این نظام دادرسی حضور یابند و زوایای پنهان پرونده ها را بگویند و لوایحی تجلی یابد که به نظام دادرسی کمک کند.

جوهری  ادامه داد: نظام دادرسی عادلانه همکارانی می خواهد، که در آن اعضای کانون و کارشناسان رسمی دادگستری کمک کنند تا دادرسی عادلانه به شکل صحیح اجرا شود.

دادرسی عادلانه بدون وکیل دادگستری رقم نمی خورد

‌جوهری افزود: باید سیاست هایی که در این حوزه می چینیم در راستای تعامل باشد و نه تقابل. وکلا به این نگاه توجه داشته باشند تا در نظام دادرسی عادلانه قدم برداریم. حضور وکیل در دادگستری اجباری بوده یعنی دادرسی عادلانه بدون وکیل رقم نمی خورد. باید بدون نگاه به جریان های سیاسی نظر تخصصی، علمی و حقوقی بیان شود آنگاه نظام دادرسی ما شکوفا می شود. برخی نگاه های حوزه ای وجود دارد که شاید در مسیر نباشد و‌ مورد قبول قوه قضائیه نیست.

بیشتر بخوانید:

جوهری تاکید کرد: هیات مدیره فعلی گام های خوبی برداشته است. خدمت دکتر شاملو و دکتر شاه محمدی بودیم تا دو حوزه را به هم نزدیک کنیم. من به شخصه نگاه کسب و کاری به این حوزه ندارم. حقوق، حقوق سنتی قبل نیست و وکلا باید نسبت به رمز ارز و … توجه داشته باشند. حقوق بازار سرمایه، دریانوردی و .. تخصصی هستند که باید تخصص در آنها داشت. باید با همکاری هم برنامه مشترک آموزشی تدوین کنیم. کارگاه ویژه برای آموزش های تخصصی تشکیل شود و ما در قوه قضاییه این آمادگی را داریم دکتر الفت هم این نگاه را دارند و می توانیم در این خصوص جلسات مشترک داشته باشیم.

باید نو وکلا بدانند که چگونه با قاضی تعامل و با ارباب رجوع در دفتر خود برخورد کنند

دکتر جوهری در ادامه گفت: باید کارآموزی را از حالت فرمالیته خارج و نظام مند کنیم. ما ۱۰ هزار کارآموز قضایی در قوه قضائیه داریم که خیلی از این ها می توانند نقش آفرین باشند. نگاه ها را یکی کنیم، ما جدا نیستیم و یکی هستیم. انشاالله در مباحث علمی نزدیک تر و از حالت شعاری خارج شویم.

تحلیف کانون وکلای مرکز

مدیرکل آموزش و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه خطاب به پیشکسوتان بیان کرد: همایش ها باعث می شود که افراد بیشتر به هم نزدیک شوند، از پیشکسوتان خواهش دارم که این نو وکلا را به هم نزدیک کنند. باید نو وکلا بدانند که چگونه با قاضی تعامل و با ارباب رجوع در دفتر خود برخورد کنند.

این ها را پیشکسوتان بگویند؛ کارآموز نیاز به مساعدت دارد. آن ها را در این بازار رها نکنید که برای پرداخت هزینه های دفتر پرونده های آن چنانی بگیرند. برخی از کسانی که آلوده می شوند نخواستند بلکه مسیر غلط بوده و در آن مسیر قرار گرفتند. ما مسیر را رفتیم به آن ها بگوییم تا سرشان به سنگ نخورد.

وی در پایان خطاب به وکلای جوان گفت: آن چیزی که مهم است آبرو و سلامت شماست که به عنوان الگو در این نظام کار می کنید.

منبع: اداره روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا