اخبار

وکیل یکی از فعالان مدنی گیلان: قرار است اعاده دادرسی برای همه‌ی فعالان انجام شود

وکلاپرس- ابوالفضل قربانی به عنوان یکی از وکلای مدافع فعالان حقوق زنان گیلان، از درخواست اعاده دادرسی برای همه‌ی فعالان خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، در خرداد ۱۴۰۳ براساس حکم شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر رشت برای ۱۱ فعال حقوق زنان گیلان برای اتهاماتی از قبیل تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی،  تشکیل ‌گروه با هدف برهم‌زدن امنیت ملی و … مجموعا به ۶۰ سال حبس محکوم شدند.

ابوالفضل قربانی به عنوان وکیل مدافع زهره دادرس در این پرونده از درخواست اعاده دادرسی برای همه‌ی فعالان خبر داد و اعلام کرد: میدواریم که دیوان عالی کشور نظر ما را قبول کند. دلایل و استدلال‌های ما را یک بار دیگر بررسی کنند.

شیوه‌ی بازداشت فعالان حقوق زنان گیلان

وی  درباره‌ی شیوه‌ی بازداشت زهره دادرس اینطور توضیح داد: دادگاه اجرای احکام اینطور تصمیم گرفت. ماده‌ی ۵۰۰ قانون این اختیار را به قاضی داده که بدون احضاریه شخص را بازداشت کند. خبری از اعمال خشونت نبود. خیلی محترمانه به خانه‌ی او رفته‌اند و خواسته‌اند که وسایلش را جمع کند. او و سایر فعالان در انتظار اجرای حکمشان بودند و این اتفاق ناگهانی نبوده.

او در مورد زهرا دادرس، خواهر زهره، نیز گفت: خواهر خانم دادرس تا شنبه صبح مانند مابقی فعالان فرصت داشتند که خود را معرفی کنند اما او خودش رفت و خود را معرفی کردند که در کنار خواهرش باشند.

بیشتر بخوانید:

قربانی در مورد روند رسیدگی به پرونده‌ی فعالان زن گیلان به مصاحبه‌های مصطفی نیلی، زهرا مینویی و رامین صفرنیا، وکلای دیگر این پرونده، اشاره کرد و نیز اضافه کرد: پرونده قطعی شده بود و یک ماهی بود که پرونده به اجرای احکام کیفری ارجاع داده شده بود. طبیعتا باید ابلاغ برایشان می‌آمد. برای همه تماس تلفنی انجام شد ولی مشخصا در مورد خانم زهره دادرس تصمیم قاضی اجرای احکام بر این بود که ایشان را جلب کند. هنوز اعاده دادرسی انجام نداده‌ایم که آن سمت پرونده توقف بخورد.

امیدواریم که دیوان عالی کشور نظر ما را قبول کند

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به کاهش مجازات فعالان حقوق زنان گیلان است یا خیر، نیز گفت: حتما. با همکاران صحبت کرده‌ایم قرار است اعاده دادرسی برای همه‌ی بچه‌ها انجام شود. امیدواریم که دیوان عالی کشور نظر ما را قبول کند. دلایل و استدلال‌های ما را یک بار دیگر بررسی کنند. ان‌شاءالله که بشود به این بچه‌ها کمک کرد.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است: صبح امروز (۲۳ تیر ۱۴۰۳)، پنج نفر از زنان فعال مدنی گیلان راهی زندان لاکان شدند. «فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیان» از فعالان حقوق زنان در گیلان، برای اجرای حکم حبس خود را به زندان لاکان رشت معرفی کردند.

۲۵ مردادماه سال گذشته، ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی گیلان در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شدند. این فعالان در مجموع به «بیش از ۶۰ سال حبس» محکوم شدند که این حکم هشتم خردادماه امسال در دادگاه تجدید نظر استان گیلان تأیید شد.

منبع: انصاف نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا