گفت و گو

وکیل بابک خرمشاهی: وضعیت فعلی کانون وکلا ثمره کارکرد ضعیف برخی از مدیران بوده است

وکلاپرس- وکیل بابک خرمشاهی نامزد سمت بازرسی در انتخابات اسکودا ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی این نهاد به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۷ برای تصدی منصب بازرسی اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

وکیل بابک خرمشاهی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت فعلی کانون وکلا و اتفاقات اخیر ثمره کارکرد ضعیف و عدم مسئولیت برخی از مدیران در مشکلات قابل پیش بینی در اسکودا بوده است؛ موضع نگرش از بالا، عدم صرف وقت مناسب در تعامل با نهادهای قانونگذاری و قدرت، عدم نظارت و اجرای رویه واحد در میان کانون وکلای سراسر کشور، وضعیت کنونی کانون وکلاء را که یکی از سیاه ترین ادوار در طول تاریخ برای این صنف و نهاد مدنی بود را رقم زد. اساسأ شایسته بود برخی از مدیران اسکودا پاسخگوی شرایط بوجود آمده و ضربات جبران ناپذیر به نهاد وکالت می‌بودند!

باتوجه به تضعیف نهاد وکالت از سوی نهادهای فانونگذاری و حاکمیتی و عملکرد ضعیف کانون های وکلا در حل این چالش، نقش اسکودا بایستی پیش از پیش پررنگ تر باشد چراکه وظیفه حراست و حفاظت از استقلال نهاد وکالت را دارد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما اسکودا در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه هست؟

به نظرم مصوبات اخیر مجلس که سبب ایجاد تبعات بسیار منفی برای نهاد وکالت شده، مهم ترین ترین چالش فعلی اسکوداست. با شرایط فعلی باید تلاش کنیم ضررهای پیش رو را به حداقل برسانیم.

چه برنامه‌هایی برای سمت بازرسی دارید؟

معتقدم اختلافات درون صنفی باید به حداقل برسد و از سوی دیگر با نهادهای حاکمیتی و قانونگذاری داشته باشیم که بتوان از طریق تشکیل یک کارگروه مشترک (متشکل از وکلای صاحب نفوذ)، از ابتدا در جریان موضوعات قرار بگیریم و نظرات را در زمان لازم منتقل کنیم. به عبارت دیگر به فکر علاج واقعه قبل از وقوع باشیم.

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

به نظرم مدیران کانون ها بایستی منافع جمع را مدنظر قرار دهند و از کسب منافع شخصی فاصله بگیرند و از بروز اختلافات درون صنفی بپرهیزند. هدف اصلی همه باید صیانت از استقلال کانون باشد. وکیلی که در جایگاه مدیریتی کانون های وکلا قرار می گیرد باید به وظایف خود عمل کند و به اعتمادی که وکلا به او داشته اند، احترام بگذارد.

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و تعامل با رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟

معتقدم تعامل با رسانه ها اجتناب ناپذیر است و جامعه به نوعی متأثر از فضای بوجود آمده ای خواهد بود که رسانه ها در آن نقش موثری دارند. لذا می‌توان تغییر نگاه مخاطب و جامعه نسبت به وکیل به عنوان یکی از دو بال فرشته عدالت -که متأسفانه در سالهای اخیر به نوعی توسط برخی رسانه ها ایجاد شده- با تعامل با آنها به نگاه مثبت تبدیل کرد.

اکنون که جمعیت وکلاء نیز رو به فزونی است میتوان در برخی از برنامه ها و تولیدات رسانه ها از دیدگاهها و نظرات وکلاء و حقوقدانان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

رویکرد من تعامل خواهد بود و مسائل صنفی را با قوا به اشتراک خواهم گذاشت تا شناخت درستی از شرایط و کالا و جامعه وکالت داشته باشند.

در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا را چه می‌دانید؟

با توجه به قوانین اخیر مجلس که موجب پذیرش بی رویه و افزایش ظرفیت کارآموزان شده است، به زودی با مشکلات معیشتی کارآموزان و وکلا مواجه خواهیم شد کما اینکه در حال حاضر نیز این مشکلات وجود دارند.هزینه های مربوط به صندوق حمایت، تمدید حق عضویت و…

از سوی دیگر پذیرش بی رویه و افزایش ظرفیت کارآموزان موجب شده است، سطح کارآموزان از نظر بار علمی چندان مطلوب نباشد و لذا موضوع   آموزش برای وکلا و کارآموزان ضروری خواهد بود.

رویکرد شما نسبت به وکلای در معرض خطر چیست؟

معتقدم در این حوزه بایستی کارگروهی در اسکودا تشکیل شود تا به وضعیت وکلای پرونده های سیاسی امنیتی و وکلایی که در راستای وظایف وکالتی در خطر هستند، رسیدگی و از خانواده های آنان حمایت کند تا کمترین آسیب را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا