اخبار کانون هاویژه

نامه رئیس کانون اصفهان به حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای: چگونه روسای فعلی و سابق قوه قضاییه با تبصره ماده ۴۸ مخالفند اما اصل موضوع پابرجاست؟

وکلاپرس ـ رئیس کانون وکلای اصفهان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از عدم تغییر تبصره ماده ۴۸ قانون آیین‌دادرسی کیفری، علیرغم مخالفت رؤسای فعلی و سابق این نهاد انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس، هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان در جلسه اخیر خود متن نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه را تنظیم و به تصویب رساند که قرار است برای حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ارسال شود.

بیشتر بخوانید:

در متن این نامه برخی سخنان انتقادی مدیران فعلی و سابق دستگاه قضا نسبت به تبصره ماده ۴۸ ذکر شده و پس از یادآوری این سخنان پرسیده شده است: «چگونه روسای قوه قضاییه و معاونین مشترک آنها در چند دوره با این تبصره مخالف هستند اما کماکان اصل موضوع پابرجاست؟»

متن نامه را در ادامه بخوانید:

جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای

ریاست معظم قوه قضائیه کشور

باسلام و تحیت واحترام

همانگونه که استحضار دارید تبصره ذیل ماده ۴۸  قانون آئین دادرسی کیفری محدودیت ­هائی را جهت حضور وکلای دادگستری به ورود و دفاع از حقوق شهروندی متهمان دربرخی از عناوین اتهامی ایجاد نموده است.

مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی، دسترسی آزادانه به وکیل منتخب و مورد وثوق موکل، به‌مثابه‌ی حقی بنیادین مورد توجه مقنن قانون اساسی قرار گرفته است. لیکن تبصره‌ ماده‌ ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در تعارض با این حق، تخصیص و تبعیضی ناروا را برای دسترسی به وکیل منتخب و معتمد ایجاد کرده است. نمود خارجی این معظل زمانی متجلی می­گردد که مطابق مقررات و قوانین اختصاصی وکالت وکیل پایه یک دادگستری قادر به حضور در تمامی پرونده­های مطروحه خواهد بود و این مقرره خاص از اصول پایه ای دادرسی عادلانه می باشد. و درجهت تامین حقوق عامه ودراجرای اصل ۳۵ قانون اساسی قائل شدن به تبعیض نیازبه ملاک ومعیار سنجش پذیروکمی دارد.

سوالاتی که عامه مردم مخصوصاً در چند ماه اخیر در مراجعه به کانون­های وکلای دادگستری دارند این است­ که:

  • تفاوت بین وکلای معتمد قوه قضائیه مندرج درتبصره ذیل ماده ۴۸ با سایر وکلای دادگستری چیست؟
  • معیار قرار گرفتن برخی از وکلا در این لیست و عدم استقراربرخی دیگر بر اساس کدامین ضابطه قانونی است؟
  • وکیل قرار گرفته در لیست وکلای معتمد قوه قضائیه باید حایز چه خصائص و درجات حرفه ائی باشد که سایر وکلا فاقد آن هستند؟

از طرف دیگر وکلای دادگستری متعددی تقاضای قرار گرفتن درلیست موجود را دارند که به لحاظ عدم تعریف ضابطه در قرار گرفتن در لیست مذکور هیچ­گونه پاسخ قانونی به ایشان مقدور نیست.

ریاست محترم قوه قضائیه، قطعاً جنابعالی مستحضر هستید که حق دسترسی آزاد به وکیل دادگستری و استفاده از حق دفاع، دو اصل غیر قابل انکار در دادرسی عادلانه می باشد. محدودیت مندرج درتبصره ذیل ماده ۴۸ استثنائی بدون ضابطه در این خصوص است. حق دسترسی به وکیل آن‌گاه بغرنج می‌شود که مرز بین جرم سیاسی و جرم علیه امنیت در زمان تشکیل پرونده روشن نباشد که طبعاً موجب محرومیت شهروندان از برخورداری از حق خود می گردد و در نتیجه اعتبار و استحکام احکام صادره را به جهت نقض حقوق عامه تحت الشعاع قرار خواهد داد.

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر داشته که در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته در مرحله تحقیقات مقدماتی، «طرفین دعوی تنها می‌توانند وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه قضاییه باشد، انتخاب نمایند و اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود».

لیکن متاسفانه هیچ ضابطه ای برای تأیید مشخص نشده است. هرچند کانون وکلای دادگستری با نظریات آن مقام محترم در زمان تصدی در معاونت اول وقت دستگاه قضا، در خرداد ۹۷ در پاسخ به انتقادها از تبصره ماده ۴۸ که فرموده بودید:

«این تبصره پیشنهاد قوه قضاییه نبوده است و وقتی هم که در مجلس مطرح شد و قوه قضاییه از آن باخبر شد از چند کانال مخالفت خود را با تصویب این قانون اعلام کرد. این تبصره از جهت اجرایی و از جنبه ماهیتی اشکال دارد»، آشنا است.همین موضع را ریاست قبلی قوه قضائیه که اکنون ریاست قوه مجریه بر عهده دارند در ارتباط با تبصره مذکور داشته اند. هم­چنین اخیرا ًنیز جناب آقای دکتر محمد مصدق معاون اول آن قوه محترم اعلام نموده است:”این دستگاه علی‌رغم مخالفتش با این تبصره، ملزم به اجرای قانون است و دستگاه قضا در حال تلاش برای اصلاح این قانون از طریق مجلس است.”

همینطور از طرف رئیس اسبق قوه حضرت آیت الله آملی لاریجانی هم در این مورد اعلام شده بود:”به هیچ وجه پیشنهاد ما آنچه که نهایتاً در تبصره اصلاحی مذکور آمد، نبود و از ابتدا هم با آن مخالف بودیم. این مخالفت را همان زمان هم اعلام کرده بودیم و حتی در ملاقات برخی از اعضای هیات مدیره کانون وکلا با اینجانب، این مطلب را به صراحت بیان داشتم. سخن ما این بود که تبصره مورد بحث، مسئولیتی را به رئیس قوه قضاییه واگذار می‌کند که نباید به این صورت وجود داشته باشد. تا مدت مدیدی نیز از اجرای آن طفره رفتیم، اما این امر موجب شده بود که رسیدگی به برخی پرونده‌های امنیتی با بن‌بست مواجه شود. نهایتاً برای رفع این انسداد ناگزیر از اجرای قانون شدیم.”

سوال اصلی این است که چگونه روسای قوه قضاییه و معاونین مشترک آنها در چند دوره با این تبصره مخالف هستند اما کماکان اصل موضوع پابرجاست؟

با بررسی عملکرد کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم نیز ملاحظه میگردد در زمینه اصلاح این تبصره اقدام شد و پیشنهاد حذف آن در این کمیسیون تصویب شد اما بعد از آن با اتمام دوره دهم مجلس تاکنون، نه موضوع برای تعیین تکلیف نهایی به صحن مجلس رفته و نه لایحه‌ای از جانب قوه قضاییه به مجلس اعلام وصول شده است.

از مجموع موارد مذکور بدون شک احراز میگردد در قوای سه گانه کشور ضرورت اصلاح قانون و حذف تبصره مذکور مورد تأکید قراردارد لیکن جدیت و اراده ای بر عملیاتی شدن آن ظهور نکرده است. بدیهی است از نظر کانون وکلا و وفق قوانین لازم الاجرای نهاد وکالت، کلیه وکلای دادگستری تا مادامی که پروانه وکالت آنها به موجب احکام انتظامی فاقد اعتبار گردد، واجد صلاحیت پذیرش و انجام وکالت می باشند.

لذا بدینوسیله از محضر مبارک تقاضامند است در جهت حفظ حقوق عامه و استحکام آرای قضائی در منظر داخلی و بین المللی، لایحه حذف تبصره مذکور را با لحاظ فوریت جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تهیه و تقدیم نمائید.

با تشکر و تجدید احترام
دکتر لیلا رئیسی
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان

اگرچه چندی پیش سخنگوی قوه قضائیه وعده تلاش برای اصلاح تبصره مذکور را داد، اما آنچه جای سؤال دارد این است که حق دفاع و استفاده از وکیل تعیینی متهمینی که در حوادث اخیر جامعه ایران بازداشت شده‌اند، چگونه قابل ترمیم و جبران است؟ متهمینی که بعضا اجرای حکم اعدام ایشان نیز اجرا شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا