اخبار کانون هااخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نماینده مجلس: مصوبه اخیر مجلس به طور غیر مستقیم زمینه انحلال کانون های وکلا را فراهم می کند

وکلاپرس- سارا فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در نشستی به میزبانی کانون وکلای ایلام، مصوبه اخیر مجلس در خصوص نهاد وکالت را مورد نقد قرار داده و بر ضرورت استقلال نهاد وکالت تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان گردهمایی مشترک کانون وکلای دادگستری ایلام و مرکز وکلای قوه قضاییه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مرکز کارشناسان قوه قضاییه، اساتید، حقوقدانان و دانشگاهیان مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ برگزار شد.

 مصوبات مجلس علیه نهاد وکالت نیاز به کار کارشناسی و ورود مرکز پژوهش های مجلس دارد

سارا فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه «ما قطعا با حذف استقلال کانون کهنسال وکلا که یکی از نمادهای مدنیت در این کشور است مخالفت می کنیم» عنوان کرد: مصوبات مجلس علیه نهاد و حرفه وکالت نیاز به کار کارشناسی و ورود مرکز پژوهش های مجلس دارد.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس با بیان اینکه «ما نمی توانیم برای اینکه از یک خطر عبور کنیم، جامعه را وارد یک خطر بزرگتر کنیم» اظهار کرد: امروز ما این پیام غلط را به جوانان میدهیم که شما می توانید به راحتی و بدون زحمت وارد بسیاری از شغل های حساس شوید.

مشاغلی که باید برای آن ها زحمت کشید را با خاک یکسان می کنید

فلاحی خطر بزرگتر از این مصوبه را یک فرهنگ سازی غلط در جامعه دانست و عنوان کرد: شما مشاغلی که باید برای آن ها زحمت کشید را با خاک یکسان می کنید؛ یعنی این را به جامعه تزریق کره اید که لازم نیست شما زحمت بکشید و لازم نیست شما تلاش کنید. شما همه شغل ها را هم ردیف هم قرار می دهید.

نماینده ایلام با تاکید اقتصادی نبودن ماهیت وکالت عنوان کرد: ممکن است شما از وکالت پول دربیاورید ولی وکالت ذاتا ماهیت اقتصادی ندارد.

بیشتر بخوانید:

فلاحی افزود: شما نمی توانید کانون های وکلایی که بیش از ۷۰ سال مستقل بوده است را الان در حصار یک وزارت خانه کاملا دولتی قرار دهید، استقلالش را از آن بگیرید و بعد بگویید «از حقوق مردم دفاع کن.»، این ها با هم تناقض دارد. شما نمی توانید کانون های وکلا را در یک چهارچوب محصورش کنید و بعد بگویید «آزادانه دفاع کن».

این ماده به طور غیر مستقیم زمینه انحلال کانون های وکلا را فراهم می کند

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در این مسیر ۷۰ ساله ما اشتباهاتی داشته ایم، ایراداتی به کانون وکلا وارد بوده است» افزود: اما راهکار آن انحلال کانون وکلا نیست. این ماده به طور غیر مستقیم زمینه انحلال کانون های وکلا را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید:

فلاحی در پایان بر اصلاح این مصوبه تاکید و عنوان کرد: برای اینکه این شرایط را تغییر بدهیم، در مجلس به کار کارشناسی نیاز داریم و مرکز پژوهش های مجلس باید ورود اساسی داشته باشد.

شما می توانید مشروح صحبت های این نماینده را در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

 

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. درود بر شرافت و درک و شعور و آزادگی و غیرت توی زن!!
    کاش یک جو از درک و شعور و فهم شما تو وجود اون نماینده های … و نفهم بود .

  2. “شما ممکن است از وکالت پول در بیاورید ولی وکالت ماهیت اقتصادی ندارد”
    این جمله که در ثانیه ۵۸ ویدئو از سوی خانم نماینده بیان شد، بیانگر نگاه عمیق ایشان به امر وکالت و فهم دقیقشان به کارکرد و فلسفه وجودی این رکن دادگستری عادلانه است. و از انجا که ایشان در موضوع اخیر ذینفع هم نیستند، چنین سخنی رو می توان برگرفته از باور باطنی شان دانست.

    شما حالا این عقیده رو مقایسه کنید با اخرین عقاید و اظهارات دکتر بهرام فرهمند صابر رییس کانون وکلای استان بوشهر که در همین سایت هم منعکس شده. ایشان که پیش از این کلی سخنرانی و سخن فرسایی پیرامون لزوم حفظ استقلال نهاد وکالت و ماهیت غیراقتصادی نهاد وکالت و چه و چه داشتنه اند؛ در پایان اخرین سخنرانی شون چنین جمله ایی رو بیان کرده اند:
    “شایعه ها پیرامون پول پارو کردن وکلا، ناشی از هجمه هایی است که علیه وکالت مطرح میشود و میخواهند تعداد وکیل بیش از حد استاندارد باشد”

    فی الواقع همین جمله ایشان واقعیت و باطن نگاه ایشان به عنوان یک شخص عالی رتبه در کانون وکلای بوشهر رو نشان میده .
    اینکه
    ایشان دغدغه اصلیش مثل دغدغه رییس اتحادیه نانوایان و بزازان، زیاد شدن تعداد وکلاست، بدین معناست که این بزرگوار(و احتمالا غالب اعضای هییت مدیره کانونها)در باطن امر شان خودشون رو در حد یک عضو اتحادیه صنفی می دانند و ناراحت کوچک شدن سفره وکالت هستند
    و این نگرش انچنان در ناخوداگاه ایشان نفوذ کرده که بعد از چندین سخنرانی و صغری کبری کردن و از لزوم استقلال نهاد و…. حرف زدن، خیلی ناخواسته منویات باطنی خودشون رو که ناشی از نگاه کاسبی مآبانه شان به نهاد وکالت است بروز میدن!

    وقعیت اینه که ما وقتی اندکی به فرمایشات عزیزانی مثل دکتر فرهمند صابر و سایر صاحبمنصبان کانونهای استانی و اتحادیه سراسری دقت می کنیم متوجه میشیم که واقعیت نگرش ایشان با نگرش صحیح و منطقی و ازروی باطن سرکار خانم نماینده ایلام ۱۸۰ درجه متفاوته.

    ای کاش
    اکثریت وکلای معزز ما و صاحب منصبان کانونها و اتحادیه سراسری در باطنا از این نگاه عمیق و فهم دقیق سرکار خانم نماینده بهره مند بودند. و وکالت رو ماهیتا کسب و کار نمی دیدند و نگران کوچکی و بزرگی سفره هستند.
    حقیقت اینه که
    غالب وکلای معزز و همچین قریب به اتفاق بزرگواران صاحبمنصب در کانونها و اتحادیه (به عنوان عصاره نگرش و تفکر جامعه وکلا)اگرچه در ظاهر دارند برای استقلال نهاد نهاد وکالت سینه به تنور میچسبونند، ولی در واقع امر همون نگرانی جناب دکتر فرهمند صابر رو دارند.
    به واقع اونها نگرانند که بنا به تعبیر جناب فرهمند صابر
    ” تعداد وکلا بیش از حد استاندارد بشود” یعنی دست زیاد شود.یعنی کسب و کار این بزرگواران لنگ بشود.

    به عقید نگارنده
    عامل وضعیت فعلی نهاد وکالت که باعث شده دشمنان ۷۰ ساله استقلال این نهاد جری شده و برای ان شمشیر از رو ببندند، همین نگاه غلط و کاسبی مآبانه اکثریت جامعه وکلا و به ویژه صاحبمنصبان در کانونها و اتحادیه ها به وکالت بالاخص در یک و نیم دهه اخیر بوده.
    همین نگاه غلط بوده که گزک رو به دست دشمنان وکالت داده.
    و تا زمانی که این نگرش نادرست و خلاف اصول وکالت بر جامعه وکلا حاکمه، مردم به اون بی اعتماد خواهند ماند نهاد وکالت فاقد حمایت عمومی خواهد بود و وکالتی که مستظهر به ملت نباشد استقلالش همواره مورد هجمه دشمنان قرار خواهد گرفت.

  3. به خانم نماینده بفرمایید که امیدواریم این قانون زمینه ظلم و انحصارطلبیِ کانون وکلا رو بگیره …

  4. خانم محترم جوانان نخبه در رشته حقوق بیکارند خیلی ها باسهمیه و سردفتران موروثی و فروش امتیاز داروخانه و ‌.‌‌. اینهاوکیل شدند پدرشان سردفتری پدرشان موروثی رسیده
    جوانان نا امید شدند به سفارتخانه بروید نوبت ‌‌ویزاهستند
    حالا شما ازچی دفاع میکنید

    1. شما به کسانی که در دانشگاه‌های تورغوزآبادی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق گرفتند، میگی نخبه؟! وای به حال مملکتی که نخبه اش نتونه تو آزمون کارآموزی وکالت با وجود قانون تسهیل در هر درس، به پنج تا سؤال، پاسخ صحیح بده!

  5. خداوکیلی من وکیل نیستم و خوشم از شغل وکالت هم‌ نمیاد،ولی این طرح،آدم‌ بی سواد هم میدونه آینده مشکل آفرین هست،قطعا منافع ملی نیز در در نظر گرفته نشده،و بیشتر براساس منافع شخصی بوده یا مغرضانه با کانون وکلا،آخه میشه به بهانه تسهیل در علم پزشکی،هر که دیپلم تجربی تخم مرغی یا رابطه ایی داشت بدون محدودیت دانشجوی پزشکی کنیم،چقدر جان مردم به خطر می افته،خب فرد کم علم در پزشکی جان مردم فنا خواهد داد،در حقوق مال مردم،اگه واقعا می خواهید شغل ایجاد کنید برید قاضی استخدام کنید،یه پرونده بدلیل قلت قاضی ۵سال میخوابه،دانشنامه الان همه میدونند فقط اسمش دانشنامه هست،طرف فوق لیسانس حقوقه، کلمه حقوق درست نمی تونه معنا کنه، بعد این آدم می خواد بشه وکیل،خب مجبوره بره،دنبال مراودات مالی و وسوسه کردن مبادی زیربط،نتیجه اش میشه فساد اداری،واقعا اگه کسی این موضوعات نمی دونه و در راس داره خدمت میکنه،سکان بده به یک نفر اصلح

  6. ای کاش نمایندگان مجلس اینقدر بخودشان توهین وخود را حقیر نمی دانستید،مگر مصوبات مجلس انجام می شود شما کجا هستید ؟!لابد کلیه قوانین را مصوب می کنید همین گونه می فهمید بعد از کشتن سهراب دنبال نوشدارو هستید آخر به شماها چه باید گفت قوانین وقتی مصوب می شود از نظر شرع وقانون اساسی توسط شورای نگهبان بررسی واکر ایراد نداشته باشد تایید می شود وقتی این مراحل تایید شد هیچکس در این کشور غلط بی جا می کند نسبت به آن اظهار نظر کند این یک نکته
    نکته بعد خطاب من به کانون های وکلا هست هرجا اسم پول ودرآمد باشد شغل و کسب وکار هست .چیزی که منبع درآمد وپول آور نباشد غیر شغل است . گفتن معلمی شغل انبیا است همین پیامبران وانبیا برای پول و حقوق شغلشان سالها تحسن کردن پس کسی غلط اضافی نباید بکند که معلمی شغل انبیا معلمی کسب وکار هست.گفتن پزشکان فرشتگان جان بشر هستند همین پزشکان علاوه بر دستمزد وحق ویزیت نه تنها سیر نخوردن زیر میزی هم می گیرند نوبت های آنها سه ماه وحتی شش ماهه هست تا بیمار بخواهد به این پزشک برسد سینه قبرستان منزلگاه ابدی او می شود کسی گفت اینها شغل نیست خیلی غلط کرده است
    گفتند قضاوت شغل نیست ولی فساد در قضات را کم ندیدیم
    وکالت شغل هست ،کسب وکار هست اگر نیست پس شما چرا سوختی بگذارید دیگران هم این موقعیت استفاده کنند شما که پول نمی خواهید پس چرا اینقدر جدل می کنید ،تعارض منافع که ندارید .وکالت شغل نیست ولی آن بی انصافی که عضو هیات علمی دانشگاه است، استاد دانشگاه هست. مدیر موسسه آموزشی هست. وکیل دادگستری هست و مشاور چندین شرکت خصوصی هست بنظرت وکالت شغل نیست
    خجالت هم چیز خوبی هست
    شما که صندوق حمایت دارید،صندوق بیمه پردازی دارید، مالیات پرداخت می کنید البته برای فرار از آن قانون هم دور می زنید اینها مربوط به شغل وکیل وکار هست پس برای چه پرداخت می کنید
    چرا عین کبک سرتون تو برف فرو کردید و پشت خودتون را نمی بینید حق الوکاله پرونده های مدنی که درصدی می گیرید کیفری هم به اقتضا وضعیت خاص آن می گیرید این که شغل نیست.
    یک نکته مهم برای توصیه به شما که دایه مهربان تر از مادر برای مردم شدید بدانید شماها نه تفکر دارید نه اندیشه دارید نه علم رسانه دارید نه ارتباطات حقوقی چون بلد نیستید از خودتان دفاع کنید فقط بلدید جو سازی های فضای مجازی و هوچی بازی دربیارید.
    باوجود شما قانون شکنان تاریخ و قوه قضاییه که خود قانون شکن دیگر است قوانین مملکت ما از سال ۱۲۹۸ تا ۱۳۰۷ و کهنه تر از آن هست شما اگر علم داشتید اگر حقوق دان هستید و حقوق شناس هستید بدنبال این قانون های کهنه دست پاشکسته بودید نه هر روز بدنبال بهانه های مختلف و جلوگیری از ورود چندتا جوان تحصیل کرده حقوق هستید
    نکته مهم این است شماها اگر بلد بودید اگر اندیشه وتفکر داشتید واکر اتاق فکر می داشتید می رفتید با مجلس.با شورای نگهبان با مرکز پژوهش های مجلس با نخبگان با دولت صحبت می کردید پرورش وکیل می کردید برای دستگاههای دولتی، برای شرکت های خصوصی تا آنها نیازهای حقوقی خود را از طریق شما تامین می کردند تا مجلس ناچارنشود قانون وضع کند که دولتی ها و خصوصی از کارشناسان حقوق به قول شما بیسواد استفاده کنند شما حتی بلد نیستید از خودتان دفاع کنید
    فرمول باید بدست بیارید,طرح باید بدید،ایده باید بدید نه دنبال جوسازی. وتوهین به نمایندگان
    همه قوانین کشور را نمایندگان مصوب می کنند همه قوانین حقوقی که امروز ما از آن در دادگاهها و غیر دادگاهها استفاده می کنید از همین مجلس بیرون آمده چطور بخودتان اجازه توهین می دهید شماها خیلی هارتر وخفیف تر از این هستید برقوانین مصوب کشور خورده بگیرید امیدوارم شماها بخودتان بیایید که روزی با این ندانم کاری هایتان باعث نابودی خود نشوید

  7. آنچه گفتنی اینکه کانون مستقل وکلا همیشه مدافع قلم و زبان و برله مردم و مصلح ملی بوده در قبال قدرتمندان بوده است و لذا تکیه گاه مطمئن و محکمی برای اصحاب قلم و آزادگان که عموما قدرت حاکمه با آنان میانه خوبی ندارد بوده اند استقلال این مرجع از هر نهاد و کمک به استمرار استقلال آن موجب شکوفایی حقوق و ارتقا آزادی های اجتماعی میگردد لذا محک سنجش اشخاص ارگانهایی است که ادعای وظایف مردمی دارند و دم از منافع ملی ملی میزنند

  8. سلام قبل از سال ۱۳۷۶ آزمون وکالت وجود نداشت هر شخصی که لیسانس حقوق و تمایل به وکالت داشت از کانون پروانه کارآموزی دریافت و پس از دو سال اختبار میداد

        1. سال ۷۶ کنکور قبول شدن خیلی سخت بوده…. الان بدون ازمون ورودی لیسانس حقوق می گیرند…. چه جوری آسان‌تر بوده !!!!!!! اقای خدری سال ۷۶ نیاز به لیسانس حقوق نبود مردم با دیپلم هم استخدام می شدند…. من سال ۸۳ دیپلم گرفتم‌ برخی از دوستان من با دیپلم استخدام بانک شدند…. استخدام دادگستری و خیلی از ادرات با دیپلم بود.

  9. کمابیش صحبتهای این نماینده را در موضوعات مختلف شنیده ام، دارای حسن نیت است ولی در این مورد کمی از مشکلات موجود که باعث فکر تصویب چنین طرحی در مجلس شده بی خبر هست و عینا حرفهای کانونهای وکلا را بدون تحقیق، تکرار کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا