ویژهیادداشت

جلیل مالکی: بدعت تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا دامن سایر نهادهای مدنی را نیز خواهد گرفت

وکلاپرس- دکتر جلیل مالکی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون های وکلای دادگستری و اسکودا را در تقابل با قانون آیین نامه داخلی مجلس دانست.

به گزارش وکلاپرس، روز گذشته ۶ تیر ماه نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از کانون های وکلای دادگستری و اسکودا موافقت کردند. حاجی دلیگانی به عنوان یکی از مدافعان این طرح اعلام کرده بود که مجلس طبق اصل ۷۶ قانون اساسی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

بیشتر بخوانید:

جلیل مالکی با انتشار یادداشتی در اینستاگرامش در پاسخ به اظهارنظرهای مشابه نوشت: اطلاق اصل ۷۶ قانون اساسی صرفا ناظر بر دستگاه های اجرایی است و نه کانون های وکلای دادگستری بعنوان یک نهاد مدنی غیر دولتی.

این مدیر سابق نهاد وکالت معتقد است مجلس بر خلاف قانون آیین نامه دخلی مجلس مجلس با تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون های وکلای دادگستری حرمت امامزاده خو را شکسته است و با نقض صریح مواد ۲۱۲ الی ۲۱۵ ایین نامه داخلی و سایر قوانین عادی بدعتی را گذاشته که در اینده دامان بسیاری از نهادهای مدنی کشور را خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت این وکیل دادگستری به شرح زیر است:

اگر چه اصل ۷۶ قانون اساسی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مجلس شورای اسلامی داده است ولیکن باید توجه داشت که این حق با تفسیر «تمام امور» به امور دستگاه های اجرایی، به موجب قوانین عادی که به تایید شورای نگهبان رسیده، مقید گردیده است.

اگر به مفهوم و منطوق اصل ۷۶ و همچنین قانون ایین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی توجه نماییم متوجه می شویم که اطلاق اصل ۷۶ قانون اساسی صرفا ناظر بر دستگاه های اجرایی است و نه کانون های وکلای دادگستری بعنوان یک نهاد مدنی غیر دولتی و دلیل آن نیز این است که در مواد ۲۱۲ الی ۲۱۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس، تحقیق و تفحص صرفا منحصر به دستگاه های اجرایی شده است و برای بالاترین مقام دستگاه اجرایی ضمانت اجرایی مجازات اداری در نظر گرفته شده است و این در حالیست که صرفنظر از این که رئیس کانون وکلای دادگستری مقام اجرایی دولتی محسوب نمی شود تا مشمول مجازات های اداری قرار گیرد، در قاموس حقوق عمومی نیز کانون وکلای دادگستری دستگاه اجرایی تلقی نمی شود؛

چرا که به موجب ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه اجرایی، دستگاهی است که از بودجه عمومی کشور استفاده می کند در حالیکه کانون وکلای دادگستری از بدو تأسیس تا کنون به موجب قوانین مربوطه هیچ استفاده ای از بودجه عمومی برای اداره خود نداشته است و کاملاً خودگردان اداره می شود.

مضاف بر اینکه در هیچ یک از قوانین دیگر ناظر بر موضوع مثل قانون استخدام کشوری، قانون محاسبات عمومی و قانون فهرست موسسات عمومی غیر دولتی نیز که دستگاه های اجرایی و موسسات دولتی و عمومی احصا گردیده اند هیچ اثری از کانون وکلای دادگستری مشاهده نمی شود بنابراین با توجه به اصل عدم صلاحیت در حقوق عمومی، هیچ صلاحیتی مبنی بر ورود مجلس به تحقیق و تفحص در کانون وکلای دادگستری وجود ندارد و این یک امر بدیهی و روشن است.

متاسفانه امروز مجلس با تصویب طرح تحقیق و تفحص از کانون های وکلای دادگستری حرمت امامزاده خود را شکست و با نقض صریح مواد ۲۱۲ الی ۲۱۵ ایین نامه داخلی و سایر قوانین عادی بدعتی را گذاشت که در اینده دامان بسیاری از نهادهای مدنی کشور را خواهد گرفت.

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. سلام متاسفانه برخی از کسانیکه قدرت را در کانون وکلا قبضه کرده اند بدشان نمی آید کانون وکلا که یک نهاد مدنی عمومی است را در حد یک شرکت خصوصی و حیات خلوت محدود و کوچک کنند لذا از هرگونه نظارت فرار و با آن مقابله می کنند چنین دیدگاهی باعث گردیده است کانونها عملا نقش موثری در تحولات قضایی نداشته باشند.

    1. تحقیق و تفحص از یک نهاد خصوصی غیر حاکمیتی از حدود اختیارات مجلس خارج هست،ولی تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف،ایران خودرو،شخص قالیباف و…از ضروریات مجلس باید باشه

      1. نهاد خصوصی که بی حساب و کتاب از مشکلات مردم سو استفاده می کنند.جیب مردمو خالی می کنند.گاهی اوقات هم از هر دو طرف دعوا پول در میارن.اجازه نمی‌دن اصطلاحا در کارشون دست زیاد بشه
        به نظر باید کانون وکلای جدیدی جدا از دوتای قبلی بوجود بیاد.تا با قوانینی شفاف مردم عادلانه از خدمات قضایی استفاده کنند.فرافکنی و فرار به جلوی کانون وکلا واکنشی است که عملکرد کاسبکارانه آنها را پنهان نمی کند.

        1. جنس نامرغوب در همه اصناف وجود داره، الآن خود شما معلمین، اگه کارِتون رو درست انجام میدادین، یه دانش آموز بعد از ۷ سال خوندن زبان و گرامر انگلیسی و عربی باید کاملا مسلط میشد در حالیکه چون گیر یه عده مفتخور بیسواد به اسم دبیر زبان و عربی افتادن بعد از اخذ دیپلم حتی اسمشون رو هم بلد نیستن به انگلیسی صحیح بنویسن.الان این دلیل میشه که بیایم به جای حل مشکل، طرح تسهیل جذب معلم بذاریم یا در آموزش و پرورش رو تخته کنیم؟

  2. ای مجلس ی مشت ادم بیسوادن ..وضع اقتصاد ول کردن افتادن ب جون وکلا

  3. طرف حوزه انتخابیش(شاهین شهر) آب برای خوردن نداره و هر روز از ۷۰ کیلومتر دورتر با تانکر آب براش میره آن هم در تمام فصول سال و نماینده به جای تلاش و تمنا در جهت حل این معضل که آسایش و امنیت مردم در آن هست ، به دنبال اموری هست که اصلا صلاحیت آنرا ندارد

  4. چ جالب ،شما ک وکالت رو انحصاری کردین و از کانون یک کارتل ساختین بدعت نیست بعد دادخواهی هزاران فارغ التحصیل حقوق ک بخاطر انحصار طلبی شما باید قید وکالت رو بزنند شده بدعت!! وکلای ملت وظیفشون هست هر کجا ک حقی از مردم زیر پا گذاشته بشه ورود کنند پس سفسطه نفرمایید ک بودجه ی ما از بودجه ی مصوب مجلس نیست و فلانیم و چنانیم.

  5. سلام
    درود بر نمایندگان مجلس انقلابی انشاالله شفاف سازی و برخورد با رانت خواران و کسانی که از مالیات دادن فرار می کنند
    باز هم درود خدا بر نمایندگان مجلس انقلابی انشاالله خداوند متعال حفظشان کند♥️♥️🌹🌹♥️♥️🌹🌹

  6. جناب مالکی اگه ریگی به کفشتون نیست استقبال کنید، اصل ۷۶ به صراحت گفته است تحقیق وتفحص در امور کشور ،و شما به عنوان مثلا حقوقدان تفسیر به نفع میکنید ،انسان پاک دست پاک نیت ،اگه ،اهدنا الصراط المستقیم ،زندگی کرده حتی از بدعتهایی که به سود جامعه باشد استقبال خواهد کرد ،شما چرا در این برهه حساس که اینهمه اعتراض پذیرفته شدگان ،ازمونهای وکالت و سر دفتری هر روزه شده،کانون وکلا را تافته جدا بافته میدانید،چه چیزی باعث میشود اینگونه هراسناک کار قانونی نمایندگان مجلس را بی قانونی جلوه دهید ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا