آگاهی و آموزش حقوقیویژه

نحوه ثبت اعتراض مالیاتی الکترونیکی برای وکلا و مؤدیان در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی

وکلاپرس- از ۱۸ اردیبهشت صرفا اعتراضاتی که به صورت الکترونیکی در سامانه سازمان امور مالیاتی تسلیم شوند، قابل رسیدگی مجدد را خواهند داشت.

به گزارش وکلاپرس، روابط عمومی کانون وکلای اصفهان اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۸به بعد صرفا اعتراضاتی که از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی در موعد مقرر قانونی به ادارات کل امور مالیاتی تسلیم می شوند، بعنوان اعتراض قابل رسیدگی مجدد بوده و مواردی که از سایر طرق ارسال می‌شوند در اجرای مفاد ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم (اصلاحی مصوب ۱۴۰۰/۳/۲) مورد رسیدگی مجدد قرار نخواهند گرفت.»

راهنمای استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی را در لینک زیر ببینید:

راهنمای استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور

نحوه ثبت اعتراض مالیاتی به صورت الکترونیکی در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی

مراحل ثبت اعتراض به شرح زیر می باشد:

گام اول- مودیان مالیاتی بایستی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

گام دوم- در این گام بایستی اطلاعات “نام کاربری و کلمه عبور” مربوط به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را ثبت نموده و وارد محیط کاربری شوند.

لازم به توضیح است در صورت عدم ثبت نام در این سامانه ابتدا بایستی نسبت به ثبت نام اقدام و از طریق پیامک نام کاربری و کلمه عبور را دریافت نمایید.

گام سوم- در این مرحله، پس از ورود به سامانه از نوار سمت راست بر روی “گزینه درخواست ها” و سپس “ثبت اعتراضات و شکایات” کلیک می کنیم.

گام چهارم- پس از هدایت به صفحه مربوطه از جدول نمایش داده شده پرونده مالیاتی خویش را با کلیک بر روی گزینه انتخاب پرونده انتخاب می کنیم و از جدولی که نمایش داده می شود:

⭕️ اعتراض به برگ تشخیص-ممیز کل (در صورتی که نسبت به برگ تشخیص یا مطالبه معترض باشیم)

⭕️ اعتراض به برگ آراء هیات های حل اختلاف مالیاتی – هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی/تجدید نظر مادتین۲۴۴/ماده ۲۴۷ قانون مالیاتهای مستقیم (در صورتی که نسبت به رای هیات ها معترض باشیم)

⭕️ اعتراض به شورای عالی مالیاتی – شورای عالی مالیاتی ماده ۲۵۱ و ماده ۲۵۱مکرر قانون مالیاتهای مستقیم(در صورتی که به آرای قطعی شده معترض باشیم)

گام پنجم- پس از انتخاب گزینه مورد نظر به صفحه مربوطه هدایت می شوید:

در بخش ” شماره برگه مورد اعتراض / شکایت” شماره برگ مالیاتی مربوطه را وارد نموده و بر روی “جستجو” کلیک نمایید اطلاعات برگه مورد نظر بارگذاری میشود. در صفحه بارگذاری شده به طور مثال : (اعتراض به برگ ارزیابی/تشخیص /مطالبه)

⭕️ در کشوی نوع مورد – اعتراض به اداره امور مالیاتی

⭕️ در کشوی نوع مرجع – اعتراض به برگ ارزیابی /تشخیص /مطالبه

⭕️ در کشوی علت – از میان لیست باز شده علت مورد نظر را انتخاب کنید(برای این دسته از اوراق معمولا علت، ماخذ/ درآمد مشمول مالیات است)

⭕️ در کشوی شرح اعتراض، متن اعتراض خود را درج نمایید.

⭕️ در کشوی پایه / درآمد مشمول مالیات مورد اعتراضات و شکایات مودی، درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت ها و مشمول نرخ صفر را که در برگ ارزیابی / مطالبه درج شده است وارد نمایید.

گام ششم– در بخش “جزئیات اعتراض / شکایات” “مبلغ کل مالیات” مودی نمایش داده می شود که “مبلغ مالیات مورد اعتراض مودی” در قسمت مربوطه درج گردد.

گام هفتم- بر روی دکمه “ثبت اعتراض” کلیک نموده، رسید اعتراض را چاپ کرده و نزد خود نگهداری کنید و برای پیگیری اعتراض خود حسب مورد (ظرف مهلت قانونی مقرر) به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه نمایید.

متن ماده۴۸‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده

ـ متن زیر جایگزین ماده‌(۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود و به این قانون تسری می‌یابد:

«ماده۲۳۸‌ـ در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به ‌مؤدی ابلاغ می‌شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می‌تواند ظرف سی‌روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل ‌تام‌الاختیار خود با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً از اداره امور مالیاتی تقاضای رسیدگی مجدد نماید.

مسؤول/ مسؤولان مربوط که از طرف سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شوند، موظفند پس از ثبت درخواست مؤدی و ظرف‌ مهلتی که بیش از چهل و پنج‌‌روز از تاریخ ثبت درخواست نباشد به موضوع ‌رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازشده را برای ‌رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانستند‌، آن را رد  و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد تشخیص دهند موارد تعدیل درآمد مشمول مالیات را مشخص نمایند. چنانچه مؤدی نظر مسؤول/ مسؤولان مربوط در تعدیل درآمد مشمول مالیات را قبول نماید درآمد مشمول مالیات تعدیل‌شده، قطعی است. در غیر این‌صورت برای رسیدگی به مابه‌التفاوت تا مبلغ مورد اعتراض مؤدی، موضوع به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود. همچنین هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مؤدی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد مؤثر تشخیص ندهند باید موضوع را مستدلاً در پرونده منعکس و مراتب را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا