اخبار صنفیویژه

توضیحات سنجر فخری از عدم نتیجه بخشی مذاکره با سازمان امور مالیاتی برای استفاده وکلا از تبصره ماده ۱۰۰

وکلاپرس– وکیل سنجر فخری رئیس صندوق حمایت از وکلا و کارگشایان دادگستری در حساب اینستاگرامی این نهاد با انتشار اسناد و نامه نگاری های صورت گرفته مدعی تلاش مکرر مدیران صندوق برای حل معض سامانه امور مالیاتی وکلا شد.

به گزارش وکلاپرس، مهرماه سال گذشته وکیل سنجر فخری(مدیرعامل صندوق حمایت) از راه‌اندازی سامانه مالیاتی ویژه وکلا خبر داد و وکلای دادگستری را دعوت به ثبت نام و استفاده از این سامانه کرد. وی در این زمینه گفته بود: «با وجود این سامانه دیگر نیازی به دستگاه پوز نیست»

اگرچه این سامانه با استقبال قریب به ۴۰۰۰ نفر از وکلای دادگستری روبرو شد اما عمر آن کوتاه مدت بود و سامانه طراحی شده دچار اختلال شد. در اردیبهشت ماه سال جاری پس از اعتراضات وکلا، صندوق حمایت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: سامانه مالیاتی وکلا به علت تغییر روش مرکز تنظیم مقررات غیر فعال شده و زمان فعال شدن آن هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

اگرچه مهلت نصب پایانه فروشگاهی یا کارتخوان در چند مرحله برای وکلا و سایر مشاغل تمدید شد، اما با این وجود تعدادی از وکلا بر اساس وعده صندوق حمایت وکلا و کارکشایان دادگستری، با ثبت نام در سامانه معرفی شده از سوی صندوق حمایت اقدام به خرید کارتخوان نکردند.

ثبت نام ۳۸۴۸ وکیل در سامانه مالیاتی وکلا

طبق اسناد منتشره از سوی صندوق حمایت از وکلا و کارگشایان دادگستری تعداد ۳۸۴۸ وکیل دادگستری نسبت به ثبت نام در سامانه مالیاتی وکلا اقدام کرده و امور مالیاتی مربوطه را از طریق این سامانه انجام می‌دادند. سامانه‌ای که اکنون از کار افتاده و دیگر مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی نیست!

بیشتر بخوانید:

سنجر فخری در توضیح این روند اعلام کرده است که در سال ۹۹ با شرکت اندیشه هوشمند رایان پارسی(سهامی خاص) قراردادی مبنی بر طراحی و اجرای سامانه مالیاتی وکلا منعقد کرده است که این سامانه مطابق با استانداردهای اعلام شده و مورد تایید آقای محمدی رئیس وقت مرکز تنظیم مقررات بوده است.

طبق نامه‌های منتشره سامانه مالیاتی وکلا در ۲۵ اسفند سال ۹۹ با حضور نماینده مرکز مقررات و سایر مسئولین نهاد وکالت در محل صندوق حمایت، رسما رونمایی و در مرداد ۱۴۰۰ امکان ثبت نام وکلا در این سامانه فراهم شده است.

اما در فروردین ۱۴۰۱ فعالیت این سامانه متوقف شده است که پس از نامه نگاری و جلسات متعدد صندوق حمایت با آقای برزگری مدیر جدید مرکز تنظیم مقررات، کماکان مشکل سامانه برطرف نشده است.

وکلایی که قادر به استفاده از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ نیستند

باین حال ۳۱ خرداد ماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی است و بیش از ۳۸۰۰ وکیلی که طبق وعدی رئیس صندوق حمایت با ثبت نام در سامانه مذکور به نصب پایانه فروشگاهی(کارتخوان) اقدام نکرده‌اند، هم اکنون قادر به استفاده از مزایای تبصره ۱۰۰ مالیات های مستقیم نیستند.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است افراد و مشاغلی که مشمول تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم می شوند، از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی معافند و مالیات آن ها صورت مقطوع تعیین و وصول می شود. این دسته از مشاغل تنها موظف هستند فرم درخواست تبصره ماده ۱۰۰ را در سامانه مالیاتی تکمیل کنند.

سنجر فخری: ارسال اظهارنامه مالیاتی مزایایی نیز به همراه دارد

در همین حال سنجر فخری در شرح تلاش‌های مکرر و پیاپی خود گفته است وکلا خوب است بدانند که برخی از افراد شاغل در حرفه وکالت که مشمول تبصره ماده ۱۰۰ شده‌اند به علت مبالغ بالای مالیات‌های تعیین شده، حاضر به استفاده از این تبصره نیستند.

به گفته مدیرعامل صندوق حمایت ارسال اظهارنامه مالیاتی مزایایی نیز به همراه دارد از جمله اینکه به نتیجه رسیدن پرداخت مالیات طبق اظهارنامه دو الی سه سال زمان می‌برد که از نظر زمانی می‌تواند به نفع وکلا باشد و همچنین وکلا می‌توانند در مراجع قانونی نسبت به آن اعتراض کنند.

یک دیدگاه

  1. سلام بنده مهندس ناظر ساختمان هستم شیراز.سال۹۹ سهوا اظهارنامه مالیاتی صفر ردکردم..پونزده میلیون تومان درآمد داشتم و میدونستم مشمول نیستم ..چار تومن جریمه کردنم..تقاضا دارم صفرش کنید چون اولا مشمول نبودم ثانی سهوا اظهارنامه مالیاتی صفر ردکردم.ثالث سی درصد واسه حقوقی هست و مشاغل..من صاحب هیچی نیستم تو این سن ۳۴ سال نه خونه نه ماشین نه مغازه نه زمین نه باغ نه ویلا نه حتی دوچرخه..هیچی ندارم .. رابعاً سی درصد مالیات متعلقه جریمس..کدوم تعلقی به پونزده میلیون تومان تعلق میگیره؟! خامسا غلط نکردیم شدیم ناظر مملکت و درس خوندیم که حالا دولت بخاد اینجوری نقره داغمون کنه ..سادسا اگرم جریمه باشه ده درصده مالیات متعلقه هست سی درصد واسه حقوقی و صاحبان مشاغله شما به این نظارت میگی شغل؟! الان ۱۴۰۲ کلا ۹/۷۰۰میلیون بمتراژ ۵۰۰ متر کار دادن بما …به پونزده میلیون تعلق نمیگیره سال ۹۹ اشتباه سهوی کردم بنده سابعا همون ابتدای کار پنج درصد مالیات از بنده قبل از واریز کسر می‌شود ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا